مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

افزودنی بتن فوم بتن | مواد کف زا بتن

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

افزودنی بتن فوم بتن
فهرست

 

 

تولید بتن سبك گازی ( AAC) تحت تكنولوژی معتبر نام محصول : موارد کاربرد : ظرفيت پيشنهادي طرح : بتن هوادار اتو کلاو (بتن گازی)که در دنیا به اختصار AAC نامیده میشود، یک نوع خاص بتن سبک متخلخل استک ه عمدتا از مواد با پایه سیلیس، سیمان و آهک ساخته م یشود. محصولی ک ه امروزه به نام ACC است در 70 سال اخیر در کشور سوئد به توسعه رسیده است. این محصول شامل دو فرآیند اصلی ایجاد تخلخل در دوغاب مخلوط سیمان، آهک

تولید بتن سبك گازی ( AAC) تحت تكنولوژی معتبر

نام محصول :

موارد کاربرد :

ظرفيت پيشنهادي طرح :

بتن هوادار اتو کلاو (بتن گازی)که در دنیا به اختصار AAC نامیده میشود، یک نوع خاص بتن سبک متخلخل استک ه عمدتا از مواد با پایه سیلیس، سیمان و آهک ساخته م یشود. محصولی ک ه امروزه به نام ACC است در 70 سال اخیر در کشور سوئد به توسعه رسیده است. این محصول شامل دو فرآیند اصلی ایجاد تخلخل در دوغاب مخلوط سیمان، آهک و پودر سیلیس و عمل آوری بتن حاصله توسط اتوکلاو میباشد. مواد چسباننده که عمدتاً سیمان و آهک می باشند در فرآیند اتو کلاو با مصالح سیلیسی واکنش نشان داده و سیلیکات کلسیم هیدراته تولید مینمایند.

ساختار متخلخل ACC که به علت واکنش آهک آزاد حاصل از ترکیبات سیمان و آهک و پودر آلومینیوم به وجود میآید دارای خواص حرارتی مناسب (عایق حرارتی) و همچنین نسبت مقاومت به جرم حجمی زیادتری نسبت به دیگر انواع بتن می باشد.

محصول به دست آمده بعد از اتوکلاو نیاز به عمل آوری دیگری نداشته و قطعات تولید شده میتوانند بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به اینکه بتن گازی دارای وزن کم و مقاومت مناسب غیرساز های می باشد، از عمده ترین کاربردهای آن میتوان به بلوکهای سبک ساختمانی جهت ساخت دیوارهای جدا کننده و همچنین قطعات مسلح بتن گازی برای کاربردهای غیرباربر مانند پانلهای پرکننده سقف و دیوار غیر باربر اشاره نمود. همچنین، بتن گازی در جرم حجمی و مقاوم تهای مختلف تولید می شود که بستگی به کاربرد مورد نظر دارد. لازم به ذکر است بتن گازی، جهت کاربردهای سازه ای مورد استفاده قرار نمیگیرد.

از مزایای بلو کهای ساخته شده با این بتن، میتوان به مقاومت مناسب آن در مقابل آتش، عدم صعود گازهای سمی از بلوک هنگام اشتعال، عملکرد حرارتی مطلوب، عدم نیاز به عایقهای حرارتی مجزا، کاهش انتقال صوت، افزایش سرعت ساخت و کاهش در مصرف مصالح مورد نیاز برای نما و همچنین در جرم ساختمان را نام برد. در صورت عدم رعایت الزامات فنی در تولید و نصب این بتن، مشکلات بهره برداری از قبیل ترکهای ناشی از جمع شدگی و انبساط و انقباض حرارتی ایجاد میشود. استفاده از بتن ACC براساس الزامات تهیه شده در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مجاز است.

مواد ترکیبی بتن سبک گازی در اتو کلاو منجر به تشکیل ملکولهای سیلیکات کلسیم و آلومینیوم هیدراته میگردد که در فشار و گرمای مرطوب زیاد به Tobermorite تبدیل می شودکه یک ماده کریستالی است که به طور طبیعی در محیط زمین هم یافت میشود و این همان ماده و عاملی است که باعث قدرت و پایداری عالی بتن سبک گازی اتو کلاوی می شود.

بتن سبك ACC کاربردیترین مصالح موفق معرفی شده در 60 سال گذشته در اروپا و 25 سال اخیر در منطقه آسیا برای تولید ساختمانهای صنعتی پیش ساخته ویلایی و آپارتمانی تا چهار طبقه بدون سازه فلزی.

بتن سبكACC تنها و بهترین سیستم موفق برای اجرای انبوه سازی مسکن با كیفیت عالی و قیمت مناسب است و امكان تولید با مواد معدنی بسیار ارزان را دارا است و در كشورهای آسیایی و اروپایی به رفع معضل انبوه ضایعات ایجاد شده به وسیله نیروگا هها و دیگر صنایع كمك شایانی داشته است.

بتن سبكACC و بازگشت سرمایه، امکان تولید انواع متنوع این مصالح با قیمت ارزان و انبوه در همه جای ایران به خوبی فراهم میباشد و دارای بازدهی 300 درصدی است.

بتن سبك و كاهش بارمرده، برای ملموس شدن خواص سبك سازی ساختمان میتوان به تقلیل
آهن آلات مصرف شده به دلیل كم نمودن بار مرده در بناهای ساخته شده با اسكلت فلزی اشاره كرد.

بتن سبكACC و بهترین گزینه، این سیستم تأمین كننده انواع مصالح برای دیوارچینی، پوشش سقف و تولید انواع دیوار پیش ساخته است و عامل مؤثری در كاهش مصرف سیمان پرتلند در ساختمان میباشد.

بتن سبكACC و بخش حمل و نقل كشور، به دلیل سبكی  وزن كم به نسبت حجم مصالح صرفه جویی مناسبی در بخش انرژی دارد.

بتن سبك ACC و سابقه 60 ساله، نمونه ای موفق از انبوه ساخت و ساز با مصالح نوین درکشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و چین در دو دهه اخیر است.

موارد كاربرد و وضعیت بازار و مشتریان:

کلمات کلیدی :

سیمان، آهك و سیلیس

عمده مواد اوليه مصرفي :

نفر

15

اشتغال زايي (نفر) :

مترمربع

15000

متراژ زمین :

میلیون ریال

25.000

میزان سرمایه گذاری ثابت :

میلیون ریال

18.000

قیمت ماشین آلات :

سال

3.5

دوره بازگشت سرمایه :

میزان تولید در کشور :

—–

لیکا و آشنایی با خصوصیات و کاربرد لیکا

لیكا چیست ؟

واژه لیکا از عبارت :
Ligth Expanded Clay Aggregate ( دانه رس منبسط شده ) گرفته شده است. در روش تولید این دانهها ابتدا خاک رس به عنوان ماده اولیه سبکدانه ازمعادن خاک رس به واحد فرآوریکارخانه حمل شده، بعد از نمونه گیری و کنترل دقیق مواد شیمیایی و حصول اطمینان ازنداشتن مواد شیمیایی و آهکی بعد از آبدهی به صورت گل رس واردکوره گردان می شوند. وقتی گل رس دردرجه حرارتی حدود 1200 درجه سانتی گــراد قـــرار می گیرد، گاز هایایجاد شده دانه ها را منبسط می کند و هزاران سلول هوای ریز درون آنها تشکیل میشوند. با سرد شدن مصالح، حبابهای هوا به صورت فضاهای منفک باقی مانده و سطح آنهاسخت می شود.

دانه های لیکا دارای شکل تقریبا” گرد و سطح زبر وناهموارند. رویه میکروسکوپی خارجی دانه ها دارای خلل و فرج ریز و قهوه ای رنگ است.
بخش داخلی دانه ها دارای بافت سلولی سیاه رنگ است. بعد از مرحله تولید، محصولات به صورت دانه بندی مخلوط 25-0 میلی متر وارد ســرند شده وبه سه رده دانـه بنـدی 4 – 0، 10- 4 و 25- 10 میلی متر تفکیک می شوند.

عایق سازى كف، حذف، عایق سازى پى، پركننده سبك، تولید بلوك كف، تسطیح بام، زیر سازىساختمان، زهكشى ابنیه

( لیکای درشت دانه ) بادامی
10-25 mm
تولیدبتن سبك لیكا، تولید بلوك، دال و اجزاى ساختمانى، زیرسازى ساختمان

( لیکای متوسط) نخودی
4-10 mm
تولید بلوك، دال و اجزاى ساختمانى تولیدبتن سبك، تولید اندود و ملات لیكا

لیکای ریز و بسیار ریزدانه
0-4 mm

شخصات فنی سبكدانه لیکا :

وزن کم

وزن مخصوص دانه های لیکا Kg/m³ 330-430 و وزن مخصوص بتن لیکا در حالت متراکم

kg/m³ 950 درحالت غیر متراکم Kg/m³ 700 می باشد. وزن کم دانه به دلیل فضای خالی داخل دانه ها

است که برحسب دانه بندی بین 73 تا 88 درصد فضای کل را اشغال می کند.

عایق حرارتی

براساس آزمایشات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، ضریب هدایت حرراتی دانه های لیکا

0.09-0.101می w/mc باشد. تخلخل بالای دانه های لیکا سبب قابلیت رسانایی حرارتی ناچیز این دانه ها

می گردد. مقادیر رسانایی حرارتی برای دانه های بزرگتر کاهش می یابد. براساس نتایج همین مرکز، بتن

سبک لیکا دارای ضریب هدایت حرارتی 0.208 w/mc می باشد. مصالح عایق، میزان مصرف سوخت و

الکتریسیته و در نتیجه هزینه های جاری ساختمان را به شدت کاهش می دهد.

عایق صوتی

مصالح جاذب سروصدا قادرند امواج صوتی را که با سطح برخورد می کنند به گونه ای جذب نمایند که تنها

کمتر از 50 درصد آنها بازتاب گردد. وجود حفره ها و اندازه و عمق آنها در دانه های لیکا سبب می گردد تا

اثر صوت به دلیل ایجاد اصطکاک مستهلک گردد.

تراکم ناپذیری

دانه های لیکا در مقابل فشار مکانیکی دائمی و یا بارگذاری مکرر فشرده نمی شوندو نسبت درصد هوای

موجود ثابت می ماند.

جذب آب

وجـود منافذ درونی بسته، ساختمان سلولی بخصوص و وجود لایه روکـش باعث کاهش چشمگیـرمیزان جـذب آب دانه های لیکا نسبت به سایرسبکدانه هامی شود. جذب آب دانه های لیکا حداکثر به 18% حجم
آن محدود می باشد.

واکنش ناپذیری
دانه های لیکا با 
PH حدود 7،تقریباّ خنثی بوده و فاقد هرگونه مواد معدنی واکنش پذیر می باشند.بنابراین

باعث هیچنوع خورندگی و پوسیدگی سایر اجزاء نمی شوند.

مقاوم در برابر آتش

دانه های لیکا در دمای نزدیک به 1200 درجه سانتی گراد تولید می گردند.در واقع این دانه ها می توانند شوک حرارتی تا دمای 1100 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند.همچنین فرآورده ای لیکا به وی‍‍ژه اجزای بتنی ساخته شده با این دانه ها مقاومت خوبی در برابر آتش دارند.میزان مقاومت به مقدار جرم دیوار بستگی دارد.

عمر مفید

عمر مفید دانه های لیکا بیش از 100 سال،و چندین برابر پوکه های معدنی می باشد.

 تاریخچه لیكا

سبكدانه های طبیعی از سال های دور مورد توجه بشر بوده اند. حتی 273 سال قبل از میلاد در روم باستان از فاصله 40 كیلومتری به بندر Cosa در غرب ایتالیا حمل و در بندر سازی استفاده شده است .رومیان در احداث معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزیوم از نوعی سبدانه استفاده کردند.در قرن ششم در ساخت اولیه كلیسای صوفیای استانبول نیز سبكدانه بكار رفته است. در قرن دوم پس از میلاد، مهندسین رومی سبكدانه پومیسی را در ساختمان پانتئون روم بكار برده اند. پس از گذشت 1000 سال، سبكدانه در ساختمانی در واتیكان بكار رفت.

ورزشگاه کلوزئوم ( روم ) به کمک لیکا

کاربرد بتن سبکدانه پس از تولید سبکدانه های مصنوعی و فراوری شده در اوایل قرن بیستم وارد مرحله جدیدی شد.در حدود سال 1917، هایدی در كانزا س ایالات متحده، روش تولید صنعتی رس منبسط شده را با استفاده از كوره استوانه ای چرخان ابداع نمود. این فرآورده هایدیت نام گرفت. بدلیل امکان فر آوری در تولید، این محصول دارای ویژگیهای منحصر بفرد بوده و مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. این سبكدانه مصنوعی در هنگام جنگ جهانی اول به دلیل محدودیت دسترسی به ورق فولادی برای ساخت كشتی بكار گرفته شد. در سال های 50 و 60 میلادی ساختمان ها و پل های زیادی با بتن سبك در دنیا ساخته شد. در این مدت بیش از 150 پل و ساختمان در ایالات متحده و كانادا با این نوع بتن، مورد بهره برداری قرار گرفت. بزرگترین بنای بتن سبكدانه، ساختمان اداری 52 طبقه با ارتفاع 215 متر در هوستون تكزاس می باشد. در ایران پس از آگاهی از مزایای تولید سبکدانه در کشور واحد تولید لیکا توسط بخش خصوصی در سال 1358 راه اندازی گشت . محصولات این شرکت کاربردهای زیادی داشته و دارای تاثیر بسزایی در سبکسازی و عایق سازی ابنیه می باشند. امروزه سبكدانه های مصنوعی به ویژه لیكا در كشورهای مختلف با نام های تجاری گوناگون تولید می گردد.

لیكای ایران :

شرکت لیکا ایران از سال 1352 با مدیریت بخش خصوصی آغاز به کار نموده است. بهره برداری از واحد اول کارخانه لیکا به سال 1357 بازمی گردد، اما تولید انبوه فرآورده درسال 1360 آغاز شد. تولید این دانه ها تحت امتیاز لیکای بین المللی انجام می شود. در حال حاضر این کارخانه دارای 2 واحد تولید سبکدانه مجموعا” با ظرفیت اسمی 000ر300 متر مکعب در سال و سه بخش تولید بلوک سبک با ظرفیت اسمی مجموع 000ر000ر8 قطعه در سال می باشد. این کارخانه دارای بخش های R&D و آزمایشگاه ویژه کنترل کیفیت است.
طرح توسعه شرکت لیکا جهت احداث واحد دوم تولید سبکدانه لیکا در شهریور ماه سال 1382 آغاز و پس از دو سال تلاش شبانه روزی متخصصین ایرانی در دی ماه سال 1384 به بهره برداری رسیده است.اکنون شرکت لیکا ایران بزرگترین واحد تولید کننده لیکا در آسیای میانه و شرق آسیا می باشد.شرکت لیکا دارای نظام مدیریت 
ISO9001-2000، استاندارد ملی ایران، تاییدیه شرکت بهینه سازی سوخت وگواهینامه فنی محصول از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن می باشد.
استفاده از بلوک های لیکا در پوسته خارجی ساختمان ضمن صرفه جویی اقتصادی و کاهش وزن مرده ساختمان در راستای الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان سبب صرفه جویی قابل توجه انرژی در ساختمان می شود.

كشورهای تولید كننده :

فرآورده های حاصل از انبساط خاک رس وشیل در بیش از 20 کشور جهان و با نام های تجاری گوناگون تولید می شوند. نام برخی از کشور های داری این صنعت و نام تجاری فرآورده های آنها به شرح زیر است:
* دانمارک ، نروژ، سوئیس، سوئد، آلمان، فنلاند، چین، پرتغال، انگستان و ایران با نام 
leca
* روسیه ،چک ، لهستان ، اسلواکی با نام keramzite
* افریقای جنوبی با نام Aglite
* فرانسه با نام Argex
* ایتالیا با نام Laterlite
* اسپانیا با نام Liapour

روش تولید :

1) مــاده اولــیه
ماده اولیه لیكا نوعی رس صنعتی می باشد كه ایلیت یا مونت موریونیت نام دارد. تركیب شیمیایی بخصوص ایــن ماده فقط درنواحی محدودی یافت می شود. اولین معدن شناخته شده درروستای كوشــكك ســاوه می باشدكه مطالعات معدنی و آزمایشگاهی آن توسط اروپاییان انجام گرفت وماده اولیه فعالیت كارخانه راتامین نمود. دردهه دوم فعالیت كارخانه كلیه مطالعات از اكتشاف تا بهره برداری توسط كارشناسان ایرانی شركت لیكا انجام گرفت . در این راستا منطقه وسیعی در شعاع یکصد کیلومتری کارخانه از طریق تصاویر ماهواره ای(
Remote Sensing ) مورد مطالعه قرار گرفت. از این معادن جهت تامین مواد اولیه ، بهره برداری می شود.ماده اولیه پس از اكتشاف، باطله برداری شده وسپس درهرمرحله از بهره برداریآزمایش انبساط پذیری ازسطح وعمق انجام گرفته و در صورت مثبت بودن نتایج آزمایش، ماده اولیه دپو و به كارخانه حمل می گردد.
2) فـرآوری اولیه
آماده سازی خاك را فرآوری اولیه می گویند. خاك ازطریق جعبه تغذیه وارد خط تولید می شود. خاك وارد شده توزین می گردد وباعبورازدروازه مغناطیسی وارد آسیاب ( 
Adge mill ) می شود درآنجا خاك همراه با آب مورد نیاز له شده واز صفحه مشبكی با روزنه های 18 میلی مترعبور می كند. گل عبور داده شده وارد مخلوط كن می گردد و درآنجا به وسیله دو محورچرخ گوشتی ورز داده می شود تا گل به حالت پلاستیك درآید. سپس گل ورز داده شده ازآسیاب غلطكی با مجرای 2 میلی مترعبور می كند تاكاملا” حالت یكنواخت پیداكند. گل یكنواخت شده به كوره خشك كن هدایت می شود
3)فـــرآوری
كوره خشك كن به طول 35 متروحركت 5/1 تا 2 دور دردقیقه دارای ساختمان داخلی بخصوصی است . این ساختمان باعث می شود تاگل درمعرض هوای گرم قرارگرفته, خشك وریز شود.نهایتا” به گندوله های ریزی تبدیل می شود. حرارت كوره خشك كن درابتدا 150 تا 200 درجه سانتی گراد است ودرانتهابه 550 تا 600 درجه سانتی گراد می رسد. گندوله های آماده شده به كوره پخت می ریزد. كـوره پخـت به طول 22مترو قطـر 4/3 مترقادراست تا 6 دور دردقیقه دوران نماید. منحنــی حرارتی كــوره پخت از 600 تا 1200 درجه كشیده می شود وگندوله ها دراین حرارت منبسط شده وبه دانه هایی از1 تا 20 میلی مترسبك ومتخلخل تبدیل می شوند.دانه های سبک تولید شده به داخل خنک کن های ماهوارهای هدایت شده و از آنجا بر روی نوارهای خروجی ریخته شده و در محوطه آزاد دیو می شوند
4) دانــه بنـــدی
بدلیل آنکه هر کاربردی نیاز به دانه بندی مخصوصی می باشد ، لذا سبکدانه های تولیدی باعبور ازسرند به سه سایز مختلف 4-0 میلی متر, 10-4 میلی متر، 25-10 میلی مترتقسیم می شود ودانه های مجزا شده برای كاربردهای مختلف مورد استفاده قرارمی گیرد.

5) تولیـــد بلـــوك
كارخانه لیكا دارای سه خط تولید بلوك سبك می باشد كه یك خط همراه با كارخانه لیكا درسال 1357 نصب شده است ودو خط دیگر درسال های اخیر وبخشی از طرح توسعه شركت لیكا می باشد.درخطوط تولید بلوك كارخانه لیكا انواع مختلف بلوك سبك تولید وبه بازار عرضه می گردد.

مشخصات فنی سبكدانه :

وزن کم
وزن مخصوص دانه های لیکا 
Kg/m³ 330-430 و وزن مخصوص بتن لیکا در حالت متراکم kg/m³ 950 درحالت غیر متراکم Kg/m³ 700 می باشد. وزن کم دانه به دلیل فضای خالی داخل دانه ها است که برحسب دانه بندی بین 73 تا 88 درصد فضای کل را اشغال می کند.

عایق حرارتی

براساس آزمایشات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، ضریب هدایت حرراتی دانه های لیکا 0.09-0.101می w/mc باشد. تخلخل بالای دانه های لیکا سبب قابلیت رسانایی حرارتی ناچیز این دانه ها می گردد. مقادیر رسانایی حرارتی برای دانه های بزرگتر کاهش می یابد. براساس نتایج همین مرکز، بتن سبک لیکا دارای ضریب هدایت حرارتی 0.208 w/mc می باشد. مصالح عایق، میزان مصرف سوخت و الکتریسیته و در نتیجه هزینه های جاری ساختمان را به شدت کاهش می دهد.
*

عایق صوتی

مصالح جاذب سروصدا قادرند امواج صوتی را که با سطح برخورد می کنند به گونه ای جذب نمایند که تنها کمتر از 50 درصد آنها بازتاب گردد. وجود حفره ها و اندازه و عمق آنها در دانه های لیکا سبب می گردد تا اثر صوت به دلیل ایجاد اصطکاک مستهلک گردد.

تراکم ناپذیری

دانه های لیکا در مقابل فشار مکانیکی دائمی و یا بارگذاری مکرر فشرده نمی شوندو نسبت درصد هوای موجود ثابت می ماند.

جذب آب

وجـود منافذ درونی بسته، ساختمان سلولی بخصوص و وجود لایه روکـش باعث کاهش چشمگیـرمیزان جـذب آب دانه های لیکا نسبت به سایرسبکدانه هامی شود. جذب آب دانه های لیکا حداکثر به 18% حجم آن محدود می باشد.

واکنش ناپذیری

دانه های لیکا با PH حدود 7، تقریباّ خنثی بوده و فاقد هرگونه مواد معدنی واکنش پذیر می باشند.بنابراین باعث هیچ نوع خورندگی و پوسیدگی سایر اجزاء نمی شوند.

مقاوم در برابر آتش

دانه های لیکا در دمای نزدیک به 1200 درجه سانتی گراد تولید می گردند.در واقع این دانه ها می توانند شوک حرارتی تا دمای 1100 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند.همچنین فرآورده ای لیکا به وی‍‍ژه اجزای بتنی ساخته شده با این دانه ها مقاومت خوبی در برابر آتش *دارند.میزان مقاومت به مقدار جرم دیوار بستگی دارد.

عمر مفید

عمر مفید دانه های لیکا بیش از 100 سال،و چندین برابر پوکه های معدنی می باشد.

بلوك لیكا :

بلوک های سبک لیکا از مهمترین فر آورده های لیکا در ایران است .این بلوک ها از مخلوط سبک دانه با سیمان و آب به دست می آید. یرای حفظ سبکی این قطعات،ریزدانه طبیعی از بتن حذف شده و محصول نهایی دارای تخلخل بالاتری نسبت به بتن نیمه سبک می شود. وزن فضایی بلوک های بتنی دانه سبک اغلب کمتر از 1100 کیلو گرم بر متر مکعب است .مقاومت این بلوک ها حداقل 30 کیلو گرم بر سانتی متر مربع است و در صورت نیاز ، با طرح اختلاط مناسب می توان به مقاومت هایی تا 100 کیلو گرم سانتی متر مربع نیز رسید .بلوک لیکا در دو شکل تو پر و تو خالی برای کاربرد در دیوار و سقف تولید می گردد. ضخامت جداره بلوکهای تو خالی برای بهره گیری بیشتر از وی‍‍ژگیهای عایق کاری آنها بیش از بلوک های سیمانی معمولی است،که این افزایش به خاطر وزن بسیار کم بتن مصرفی اثر چندانی بر وزن نهایی بلوک ندارد.بلوک های سبک لیکا در انواع مختلف دیوارهای پیرامونی وتیغه ای تولید شده و دارای کاربرد های گسترده ای در انواع دیوارهای پوشش خارجی ،جدا کننده، نما ،دو جداره ،عایق ،ضد آتش و نیز سقف های سبک بتنی می باشند.

ویژگیهای بلوک لیکا

بلوکهای لیکا تولید شده از بتن سبکدانه لیکا با توجه به ساختار دارای ویژگیهای منحصر بفردی می باشد .این خصوصیات باعث گسترش استفاده لیکا در بخش ساختمان شده است. بعضی از ویژگیهای مهم بلوک لیکا به شرح ذیل می باشند:
-1وزن کم بلوکهای لیکا باعث کاهش وزن بار مرده ساختمان و نیروی موثر زلزله شده و نیز زمان و هزینه اجرای کار را تقلیل می دهد.

-2بر اساس آزمایشات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بتن سبکدانه لیکا دارای ضریب هدایت حرارتی w/mc 0.2
می باشد. بلوک لیکا ، ساخته شده از بتن لیکا ، لایه عایق حرارتی مناسبی را برای دیوارها به ارمغان می آورد. استفاده از بلوک لیکا در عایقکاری دیوارهای پیرامونی ، مورد تایید سازمان بهینه سازی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار گرفته و بدون استفاده از هر گونه عایق دیگری، دیوار چیده شده با بلوک لیکا بعنوان دیوار عایق همگن محسوب می شود و الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را تامین می نماید.
-3 ویژگیهای سطح بلوک و خواص دانه های لیکا باعث جذب صوت می گردد. بر اساس نتایج تحقیقات مرکز ساختمان و مسکن ، میزان افت صدا در دبوار ساخته شده از بلوک لیکا به ضخامت 15 سانتی متر 
db 46 Rw= می باشد.با استفاده از بلوک لیکا در دیوار چینی ، الزامات مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان برآورده خواهد شد. استفاده از بلوک لیکا ، آرامش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.
-3با توجه به اینکه دانه های لیکا در دمای 1100 سانتی گراد تولید می شوند، دیوار ساخته شده از این جنس با وزن حدود 130 کیلوگرم در هر متر مربع ، بیش از 3 ساعت در برابر آتش و سرایت آن مقاومت می کند. این امتیاز ، حافظ امنیت جانی ساکنین در آتش سوزی احتمالی می باشد.
-4استفاده از دانه های لیکا با 
pH تقریبی 7 در ساختن بلوک لیکا سبب می شود تا هیچگونه آسیبی به لوله ها و کانالهای تاسیسات در طول زمان وارد نشده و همچنین باعث هیچ توع خورندگی و پو سیدگی نمی شوند.
-5شکل هندسی بلوک های توخالی و ته پر لیکا علاوه بر کاهش وزن، از هدر رفتن ملات در هنگام ساخت دیوار جلوگیری می کند.بلوک لیکا در اشکال وابعادمختلف مانندفارسی بر و آجرنیزتولیدمی شود.
-6اجرای انواع ملات و اندودهای متداول با بلوک های لیکا، به دلیل بافت زبر رویه بلوک و جذب آب مناسب آن، به آسانی انجام می گیرد. همچنین نزدیکی ضریب انبساط حرارتی بلوک لیکا با ملات ونیز افت و خزش ناچیز آن، از ایجاد ترک در ملات و اندود در دراز مدت، جلوگیری می کند.

-7عملیات برش، میخ کوبی، سوراخ کاری ، شیار زنی مسیر کابل ها ولوله های تاسیسات ، برروی بلوک های لیکا به راحتی انجام می شود.بلوک لیکا به راحتی با فرز بریده می شودو در صورت استفاده از تیشه ، تنها از محل ضربه شکسته می شوند. این ویژگی باعث کاهش پرت مصالح به میزان چشمگیری می باشد.

-8بلوک های لیکا براساس آخرین استانداردهای موجود تولید می گردندو دارای مقاومت مطلوب در برابر بارهای وارده هستند. همچنین پایین بودن مدول کشسان این بلوک ها، به عنوان اجزای پرکننده در ساختمان های مناطق زلزله خیز، موجب افزایش دوره نوسانی ساختمان و به دیگر سخن، کاهش نیروی زلزله وارد برساختمان می گردد.

لیكا در ساختمان :
بتن لیكا :
بتن سبك سازه ای :

کشور ایران از مناطق زلزله خیز جهان محسوب می شودو بحث سبک سازی ابنیه جهت افزایش مقاومت در برابر زلزله از اهمیت بخصوصی برخوردار می باشد. استفاده از بتن به عنوان یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در ابنیه سازه ای همواره دارای مشکل سنگینی بوده است. بتن های سبک سازه ای بتن هایی هستند که علی رغم دارابودن چگالی کمتر از 2000 کیلوگرم بر مترمکعب، مقاومت فشاری بیش از 17 مگا پاسکال دارند. ساخت این بتن ها صرفا” با استفاده از سبکدانه های مقاوم و سبک امکان پذیر است. بیشترین مقاومت بتن سبکدانه معمولا” وقتی حاصل می شودکه از سبکدانه های سازه ای که مقاومت آن برابر یا بیشتر از مقاومت ماتریکس سیمان باشد برای سبک سازی بتن استفاده گردد.

غیر سازه ای :

بتن های سبک با مقاومت کمتر از 7 مگاپاسکال در رده بتنهای سبک غیظ سازه ای طبقه بندی می شوند. این نوع بتن‌ها با وزن مخصوصی معادل 800 كیلوگرم بر مترمكعب و كمتر، به عنوان تیغه‌های جداساز و عایق‌های حرارتی و صوتی در كف بسیار مؤثر هستند. این نوع بتن می‌تواند در تركیب با مواد دیگر در دیوار، كف و سیستم‌های مختلف سقف مورد استفاده قرار گیرد.اضافه كردن ریزدانه‌هایی با وزن معمولی، موجب افزایش وزن بتن و مقاومت آن می شود،لیكن به منظورحصول خواص عایق‌بندی حرارتی (ضریب انتقال حرارت کم)، حداكثر وزن مخصوص به 800 كیلوگرم در مترمكعب محدود می‌گردد. هنگام ساخت و استفاده از بتن سبك غیرسازه‌ای، سعی بر این است كه با كاهش وزن بتوان خصوصیات عایق حرارتی را افزایش داد، اما ذكر این مطلب ضروری است كه باكاهش وزن مخصوص بتن، مقاومت آن نیز كاهش می‌یابد. مقاومت فشاری و وزن مخصوص بتن، ارتباط نزدیكی با هم دارند و با افزایش وزن مخصوص، مقاومت زیادتری مورد انتظار است. با توجه به مقاومت به دست آمده از این نوع بتن، محل کاربرد آن تعیین می گردد

پی سازی و زیر سازی

باتوجه به ویژگیهای لیکا، می توان از آن برای عایق نمودن زیر سازی و یا اجزای سازه های باربر برای پی ساختمانهای کوچک استفاده نمود
الف) دانه لیکا در پی سازی:
یکی از اصول لازم برای کنترل نفوذ رطوبت از زمین های مرطوب به دیوار و کف ساختمان، قطع لوله های مویین است. یکی از روش های بسیار معمول، استفاده از سنگدانه های درشت با اندازه های حداقل 4 
mm است. برای این منظور باید روی زمین لایه ای از سنگدانه درشت با ارتفاع حدود 25 تا 30 سانتی متر اجرا شود سپس روی این لایه به ارتفاع 2 سانتی متر مخلوط سنگدانه های ریز و درشت ریخته می شود
بنابراین می توان از لیکای درشت(
mm25-10) و میانه (mm10- 4) برای ایجاد لایه محافظ در برابر موینگی استفاده نمود .همچنین به منظور تسطیح این لایه برای عملیات بعدی زیر سازی، از مخلوط دانه های لیکا استفاده می شود. برای این منظور باید 1/1 برابر ارتفاع لازم را با لیکا پوشاند و سپس لایه را متراکم کرد تا به ارتفاه مناسب برسد. این عملیات حداکثر برای لایه هایی با ارتفاع 30 سانتی متر مناسب است. سپس روی این لایه بتن کت اجرا می شود. برای سهول کار می توان از یک توری فلزی دارای شبکه هایی به ابعاد mm150 و میلگردهایی به قطر 4 mm روی دانه ها استفاده نمود.در اینصورت میتوان قبل از بتن ریزی روی لایه لیکا راه رفت و با پایه های نگه دارنده لوله ها وفولادهای سازهای را روی ان قرار داد.
ب) بتن لیکا در پی سازی:
با استفاده از بتن لیکا با ترکیب سیمان و لیکا ریز به نسبت حجمی 1 به 8 که در محل ساخته و ریخته می شود، میتوان آب بندی کف ساختمان را انجام داد. چگالی این بتن حدود و مقاومت فشاری آن حداقل است. بنابراین این بتن نقش توزیع بار را نیز بر عهده خواهد داشت و دیوارهای غیر باربر تا یک طبقه را می توان مستقیم روی این بتن قرار داد بتن سبک لیکا درلایه های 10 تا 15 سانتی متر ریخته و متراکم می شود. سپس باید به مدت یک هفته این بتن عمل اورده شود.برای حفاظت بتن از صدمات احتمالی ناشی از حرکت کارگران روی آن و مقاوم سازی سطح بتن ریزی هم می توان سطح بتن را با این گروت شستشو داد.با استفاده از بتن لیکا کنترل حرارت و رطوبت با هم انجام می گیرد.

لیکا در کف سازی و شیب بندی بام

جهت دستیابی به یک سیستم بهینه باید عوامل تاثیر گذار بر آن را از دید معماری و کار بردی ساختمان مورد توجه قرار داد بر اساس این نیازمندی ها می توان پارامترهای مناسب سقف را نظیر مقاومت ، وزن عایق کاری و… به دست آورد از آنجا که در یک سیستم سقف و کف ، عناصر سازه ای ( باربر ) و عناصر غیر سازه ای ( پر کننده ،عایق و…. ) در کنار هم عمل می کنند توجه توام به ویژگیهای هر دو گروه لازم در میان وزن کم به عنوان یکی از ویژگیهای مشترک در هر گروه مطرح است و نقش تعیین کننده ای در زمان کل اجزای باربر ساختمان دارد
الف) سقف بتن مسلح پیش ساخته و در جا
یکی از روشهای متداول پوشش سقف استفاده از دال بتنی یکپارچه است ایجاد ملییت در برابر بارهای جانبی ایجاد پیوستگی بین اچزای بار بر کنترل لرزشهای سقف مقاومت در براب رآتش سوزی و ایجاد سطح صاف برای اندورکاری از مزایای مهم این پوشش است از آنجا که استفاده از قالب بندها یا پاندهای سقفی پیش ساخته همچنین موجب افزایش دهانه، فنی ست سقف و در نتیجه وزن آن به طور مضاعف افزایش می یابند. در نتیجه کاربرد این پانل ها در دهانه های بزرگ فقط با استفاده از روش های پیش کشیدگی و پس گشیدگی امکان پذیر است، این روش ها نیز نیازمند هزینه اضافی و عوامل اجرایی مناسب هستند.

بنابراین استفاده از بتن لیکا یک راه حل مناسب برای کاهش وزن سقف و در نتیجه اقتصادی کردن طرح سقف است. با استفاده از فولادهای مسلح کننده می توان طرح پانل سقفی را متناسب با دهانه، بارگذاری و ضخامت سقف کنترل نمود. همچنین قابل ذکر است که پانل های بتنی دانه سبک نقش موثری در عایق کاری حرارتی کفها دارند.
ب) سقف سبک با تیرچه و بلوک
سقف سازی با استفاده از تیرچه بلوک ترکیبی از دو روش بتن پیش ساخته و بتن درجاست. در این سیستم، بار سقف تولید تیرهای 
T شکل بتنی که از بتن ریزی تیرچه های پیش ساخته به دست می آیند، تحمل می شود فضای خالی بین تیرچه ها با بلوک های سفالی یا بتنی پر می شوند و در انتها یک لایه بتن پوشش اجرا می گردد. بلوک به عنوان قالب رایمی برای گونه های جان تیر T شکل و نیز قالب ریزین تن پوشش درجا نیز مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به حجم قابل ملاحظه پوشش یافته با بلوک سقفی، وزن بلوک ها در بار مرده سقف موثر خواهد بود. این موضوع اهمیت کاربرد بلوکری سقفی سبک ساخته شده از بتن لیکا را نشان یم دهد. اگر چه مقاومت بلوک در سیستم سازه ای سقف منظور نمی شود. اما بلوک ها باید قادر به تحمل ضربه های ناشی از حمل و نقل و نیز آمد و شد در زمان بتن ریزی باشند.بافت سطح زیر بلوک نیز باید برای اندود کاری مناسب باشد. بنابراین مقاومت، وزن کم، قابل حمل بودن، سهولت نصب و داشتن سطح مناسب برای اندود کاری از خواص مهم بلوک است.

لیکا در شیب بندی

عمر شیب بندی با دانه های لیکا بیش از 50 سال است و هزینه آن 20% از روش های دیگر کمتر می باشد. ضخامت لایه های لیکا برای این منظور معمولا” بین 3 تا 10 سانتی متر است.علاوه بر شیب بندی بام از محصولات لیکا در کف سازی در زیر انواع کف پوش ها مانند سنگفرش، سرامیک و … در طبقات می توان استفاده کرد و باتوجه به پایداری شیمیایی لیکا ( 7 PH= ) و نداشتن مواد مضر شیمیایی می توان لوله های تاسیساتی را نیز از داخل این لایه عبور داد.روش اجرای شیب بندی با لیکابسیار راحت می باشد. برای ایجاد پایداری بیشتر در لایه سبکدانه آن را با دوغاب سیمان مخلوط می کنند. به این منظور به ازای هر یکصد لیترلیکا حدود 16 کیلو گرم سیمان مصرف می شود. قابل ذکر است که باتوجه به عایق بودن لایه های لیکا می توان از ضخامت لایه های عایق حرارتی کاست و یا به طور کلی آن را حذف نمود.

پر کننده زهکش سبک

در پروژه های عمرانی در بسیاری از موارد در پشت المانهای حائل، تونل ها، ساختمانهای پایین تر از سطح زمین، بندرسازی و… احتیاج به یک پرکننده سبک می باشد. این پرکننده علاوه برسبکی باید قابلیت زهکشی، جذب آب پایین و همچنین زاویه اصطکاک داخلی مناسب را داشته باشد.اگر از مصالح عادی با مانند شن استفاده شود وزن بار مرده خاک پشت دیوار حائل با در نظر گرفتن وزن فضایی در مقایسه با لیکا در حدود 5 برابر سنگین تر خواهد بود.
همچنین اگر از پوکه های معدنی به جای لیکا استفاده شود، این پوکه ها با وزنی در حدود دو تا سه برابر لیکا در هنگام خیس شدن با جذب آب بالا، علاوه بر عدم زهکشی، باعث سنگینی مضاعف بار پشت سازه می گردند . همچنین در جریان آب خطر شسته شدن به مرور زمان و ایجاد یک فضای خالی و آوارریزی یک مرتبه سطوح پشتی را بوجود می آورند.
در مواردی که احتیاج به پرکننده سبک باشد استفاده از درشت دانه لیکا ( 25-10 ) به صورت فله و یا به صورت گونی شده بهترین گزینه می باشد.استفاده از کلوخه لیکا با توجه به وزن فضایی بسیار پایین نیز در این مورد مطلوب می باشد

دیگر كاربردهای لیكا :
كشاورزی :

از آنجا كه گیاهان داراى جابجایى فیزیكى نیستند، بیش از سایر موجودات به مكان زندگى و تغییرات محیطى وابسته اند . رشد جمعیت و به تبع آن رشد تولید مسكن از یك سو و استفاده بی رویه از مراتع و جنگل ها و فرسایش خاك و عوامل مشابه دیگر از سوى دیگر موجب كاهش فضاى سبز مى گردد.در همین راستا نیاز به احداث باغچه ها و گسترش گلخانه ها و ایجاد فضاى سبز در بخش هاى درونى و بیرونی ساختمان بیش از پیش احساس مى گردد. گسترش این روش ها نیاز به محیط رشدى دارد كه نگهدارنده گیاه باشد، آلوده كننده محیط زیست و مضر براى گیاه نباشد، از لحاظ وزنى سبك و از لحاظ اقتصادى با صرفه باشد.لیكا پاسخى به این نیازها است

مزایاى لیكا

برخى از ویژگیهاى لیكا كه كاربرد آن را در كشاورزى مناسب مى سازد به شرح زیر است:
داراى تخلخل زیاد و به علت هواى موجود در داخل و بین دانه ها سبك و حمل و نقل گلدان ها آسان و در موارد كاشت در پشت بام یا تراس ها فشار وارده كم است.به دلیل ثبات ساختارى غیر قابل فشردگى است.به علت فرآورى در دما ى بالا عارى از هرگونه آفت و بیمارى است. خاك ها ى معمولی نیاز به ضدعفونى كردن و سمپاشى در سطح وسیع دارند و داراى هزینه بالایى هستند.داراى نفوذپذیرى زیاد و قابلیت بالاى نگهدارى آب است . به مرور زمان نیز تحت اثر آبیارى و جذب املاح حاصلخیز تر می شود.

لیکا در راه سازی

دانه هاى لیكا كه وزن فضایى آن در طیف دانه بندى از 0 تا 25 میلى متر بین 300 تا 600 كیلومتر بر متر مكعب است و همچنین به دلیل هدایت حرارتى كم در حد %9 تا 0.101 W/m.k و خاصیت زهكشى بالا،كاربردهاى مفیدى در امور راهسازى دارد.
وزن فضایی کم
كنترل نشست
در خاك های رسوبى ضعیف و تراكم ناپذیر ، بار خاكریزى یكى از عوامل مهم تحكیم و نشست خاك است. میزان نشست به تناسب ارتفاع خاكریزى و خواص تحكیم پذیرى خاك میتواند در هموارى ، عملكرد و دوام راه بطور جدى مشكل آفرین باشد. علاوه بر بار ناشی از خاكریزى ، پركردن ترانشه ها و كاهش سفره هاى آب زیرزمینى نیز مى تواند موجب نشست خاك بستر راه گردد.استفاده از لیكا به دلیل وزن فضایى كم از یك طرف باعث سبك شدن خاكریز جاده و به دلیل حجم فضایى بیشتراز خاك از جانب دیگر موجب كاهش تراكم و نتیجتأ عامل مهمى در كنترل نشست و تحكیم خاكریز به شمار مى رود. بار وارده بر زیر اساس ناشى از پركردن ترانشه ها و كاهش سطح آب زیرزمینى موجب نشست غیر یكنواخت مى گردد كه با كاربرد لیكا میتوان این نشست را به مقدار زیادى كاهش داد .

پایدارى خاكریزها
بار وارده به زیر اساس باعث گسیختگى لایه هاى خاك و خرابى خاك ریزى روى خاك هاى ضعیف گردد. بار خاكریزى روى بستر راه را مى توان با استفاده از لیكا كاهش داد تا پایدارى خاك تأمین گردد.
عایقكارى یخبندان
كاهش آسیب یخ زدگى
یخ زدگى زیر اساس در اثر نا همگونى زیر اساس، سنگ ها و نقاط بالاى عمق نفوذ یخبندان در سنگ و نیز در اثر جریان آب در زیر اساس روی مى دهد.در زمان ذوب یخ ها، آب حاصل از ذوب یخ با خاصیت نفوذپذیرى باعث كاهش ظرفیت باربرى زیر اساس و لایه هاى جسم راه مى گردد.با عایق كارى جسم راه با لیكا ، اثرات یخ زدگى جاده و آسیب هاى ناشى از آن و نیز كاهش ظرفیت باربرى در اثر ذوب یخ از بین مى رود. عایق لیكا در لایه هاى جسم راه قرار مى گیرد و مقاومت آنها را در برابر یخ بندان به دلیل ظرفیت عایق حرارتى بالاتر نسبت به دانه هاى سنگى ، افزایش مى دهد

تسطیح تورم یخبندان
با پوشش عریض ترى از یك لایه لیكا با ضخامت كمتر به عنوان بخشى از روسازى مى توان از تغییرات طبیعى موثر كه موجب تورم طولى و عرضى ناشى از یخبندان مى گردد جلوگیرى نمود.

كاربرد لیكا در زهكشی:

با استفاده از لیكا و انجام زهكشى موثر لایه هاى روسازى مى توان از افت باربرى آن در اثر ورود آب جلوگیرى شود و ظرفیت باربرى مطلوبى را در طول عمر راه تامین شود.به دلیل خواص مطلوب انتقال آب، لیكا به عنوان مصالح پركننده و هدایت كننده آب در كانال هاى زهكش مورد استفاده قرار مى گیرد.به هدایت مستقیم جریان آب زیرزمینى توسط یك لایه لیكا با شیب ملایم به كنار جاده، خسارت یخبندان و افت ظرفیت باربرى جاده حذف مى گردد.

نتیجه گیرى

با توجه به ویژگیهاى لیكا و از آن جمله وزن فضایى كم، زهكشى، عایق بودن، موئینگى كم، دوام، مقاومت در برابر تغییر شكل و ظرفیت باربرى كافى ، كاهش رانش دیوارهاى حایل پل ها و شیروانى ها همراه با اجراى صحیح مى توان بسیارى از مشكلات راه سازى را حل و ایمنى و دوام آن را تضمین شود.

برچسب هابتن سبک با لیکا بتن سبک لیکا لیکا چیست شرکت بتن سبک لیکا

نظرات(0)

لیکا خصوصیات و کاربرد

نویسنده :گروه کیا

تاریخ:1391/12/29-10:30 ب.ظ

لیکا خصوصیات و کاربرد

لیکا چیست ؟

یکی از روش های تهیه دانه های سبک استفاده از کوره گردان است .وقتی برخی از انواع رس با دانه هایی به ریزی صفر تا دو میکرون در دمای بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد در این کوره ها حرارت می بینند ،گازهای ایجاد شده در داخل آنها منبسط می شوند و هزاران سلول هوای ریز تشکیل می دهند .با سرد شدن مواد ،این سلول ها باقی می مانند و سطح آن ها سخت می شود .

مهمترین ویژگی های لیکا عبارتند از :

وزن کم ،عایق حرارت ،عایق صوت ، باز دارنده نفوذ رطوبت، مقامت در برابر یخ زدگی ،تراکم ناپذیری تحت فشار ثابت و دائمی ،فساد ناپذیری ،مقاومت در برابر آتش و PH نزدیک به نرمال .

وزن کم این دانه ها و در نتیجه هزینه حمل پایین آن باعث شده است تا از لیکا در پر کردن فضاهای خالی استفاده شود .در کاربرد های خاص نظیر زیرسازی ساختمان و تسطیح و شیب بندی بام ،خواص عایق حرارتی و دوام لیکا مشخصات فنی مناسبی برای آن فراهم می کند .

در راهسازی نیز از تراکم ناپذیری لیکا برای کنترل نشست پلاستیک بستر های سست استفاده می شود .همچنین جذب آب مناسب ،تخلخل و دوام لیکا آن را برای کشاورزی بدون خاک مناسب ساخته است . همین خواص باعث شده است تا در تصفیه فاضلاب های خانگی از فیلتر های ساخته شده از لیکا استفاده شود.

ویژگی های بتن لیکا

خواص لیکا باعث شده است تا در بتن سبک لیکا کاربردهای فراوانی داشته باشد . مهمترین ویژگی های بتن لیکا عبارتند از ،وزن کم ،سهولت حمل و نقل ،بهره وری بالا هنگام اجرا ،سطح مناسب برای اندود کاری ،مقاومت و باربری در شرایط خاص ،عایق حرارت ،مقاومت در برابر آتش ،عایق صدا مقاومت در برابر یخ زدگی ،بازدارندگی در برابر نفوذ رطوبت و دوام در برابر مواد آهکی .

متناسب با وزن و مقاومت مورد نظر از بتن سبک لیکا به عنوان پر کننده ،عایق و یا باربر استفاده می شود . بتن لیکا می تواند درجا ریخته شود و یا به صورت بلوک ،اجزای ساختمانی و سایر قطعات پیش ساخته به کار رود . در هر مورد متناسب با کاربرد و روش اجرا از دانه بندی های مناسب لیکا استفاده می شود .

بتن های پرکننده و عایق اغلب در پی سازی و زیر سازی ساختمان ،شیب بندی کف و بام ،بلوک ها یا اجزای دیوارهای جداکننده و محیطی غیر باربر به کار می روند .

در حالی که از بتن های سبک سازه ای  که البته عایق نیز خواهند بود  در ساخت اجزای مقاوم نظیر بلوک های باربر ،پانل های دیواری و سقفی مسلح و نیز اسکلت بتن مسلح ساختمان ها استفاده می شود .قابل توجه است که به دلیل الزامات مقاومت و دانه بندی ،تنها با استفاده ازدانه های لیکا می توان در ایران بتن سبک سازه ای ساخت .

جدول کاربردهای لیکا بر حسب اندازه دانه ها

اندازه

کاربرد

(لیکای درشت )بادامی 10-20mm

پی ،پرکننده سبک،تولید بلوک کف ،عایق سازی کف ،سقف عایق سازی ابنیه تسطیح بام ،زیر سازی ساختمان ،زهکشی

(لیکای متوسط)نخودی 3-10mm

تولید بتن سبک لیکا ،تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی ،زیر سازی ساختمان

لیکاری ریز و بسیار ریز 0-3mm

تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی تولید بتن سبک ،تولید اندود و ملات لیکا

روشهای اجرائی برای لیکادیوارها یكی از متداول ترین عناصر قائم در ساختمانهای گوناگون هستند . مطابق تعریف ، اعضای سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از 3 برابر ضخامت ، دیوار نام دارند. فرآورده های لیكا به شكل های گوناگون نظیر بلوك ، ملات و پانل بتنی در ساخت انواع دیوار بكار می روند . مهم ترین ویژگی های این فرآورده ها در این كاربرد وزن كم ، رسانایی حرارتی كم ، افت صوتی مناسب ، و مقاومت در برابر آتش می باشد . همچنین بكـــــارگیری این فرآورده ها در اشكال مناسب سبب سهولت و سرعت در اجرای دیوار می گردد .

دیوارچینی با بلوك لیكا

دیوارها بر اساس ویژگی ها و كاربرد خود ، انواع گوناگونی دارند . ( انواع دیوارها )

دیوار چیده شده با بلوك لیكا در طبقه دیوارهای غیر باربر قرار می گیرد .دیوارهای غیر باربر تنها وزن خود را تحمل می كنند و در آنها ویژگی های دیگری من جمله سبكی و مقاومت حرارتی و صوتی مناسب ، اهمیت می یابد .دیوار چیده شده با بلوك لیكا بعنوان دیوار عایق همگن حرارتی محسوب شده و شرایط آسایش را برای ساكنین در ففصول گرم و سرد تامین می نماید . مزایا و ویژگیهای بلوك لیكا در بخش بلوك آورده شده اند .

از دیگر مزایای دیوارچیده شده با بلوك لیكا می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

* افزایش سرعت اجرا دیوارچینی

* كاهش پرت مصالح مصرفی

* كاهش وزن بار مرده ساختمان به میزان 30 درصد

* كاهش ملات مصرفی

* اجرای روكار سریع با حذف ملات گچ و خاك

روش های اجرایی دیوار چینی با بلوک لیکا :

روش دیوارچینی با بلوك لیكا بسیار آسان بوده و مانند دیوارچینی با مصالح بنائی می باشد . بر این اساس تمامی عملیات بنایی با بلوك لیكا ، برپایه مشخصات و ظوابط مندرج در نشریه های 100 و 55 دفتر تدوین ظوابط و معیارهای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و نیز استاندارد شماره 70 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت می گیرد . سایر آیین های مرتبط با نحوه اجرای درست من جمله آیین نامه 2800 زلزله ایران نیز باید رعایت گردند . لازم به ذكر است این روش ها كاربرد عمومی داشته و تنها مختص دیوار لیكا نمی باشند . بعضی از این ظوابط كه كاربرد بیشتری در اجرا دارند به صورت خلاصه آورده شده است :

نحوه بلوك چینی با بلوک لیکا :جهت استفاده از بلوكهای لیكا پس از آماده سازی سطح و تراز كار با ریختن یك لایه ملات ماسه و سیمان (حداقل 250 كیلوگرم سیمان در هر متر مكعب ملات) به ضخامت حداكثر 2.5 سانتی متر ، در روی سطح كار اولین رگ بلوكها روی ملات قرار داده می شود ، سپس با ملات ریزی حداكثر به ضخامت 1.5 سانتی متر ، اقدام به چیدن رگ های بعدی می گردد.

1 – بلوكها باید كاملا”تراز چیده شوند ، بطوریكه جدار بلوكها كاملا”قائم بوده و درزهای قائم رجهای متوالی ، به طور یك رج در میان ، در مقابل هم قرار گیرند . بلوك نصب شده ، نباید پس از گیرش اولیه ملات ، از جای خود حركت داده شود . استقرار نهایی بلوك ، باید در زمانی صورت گیرد كه ملات هنوز شل باشد .

2 – در ساخت دیوارها سعی شود تا از یك جنس بلوك استفاده شود . استفاده از بلوك لیكا به همراه دیگر مصالح سبب ایجاد تركهای نامناسب در گچ و خاك می شود . در قسمتهایی كه نیاز به قطعات كوچكتر می باشند مانند زیر پنجره ها بهتر است از آجر لیكا استفاده شود . استفاده از آجر معمولی به دلیل تفاوت ضرایب انبساط باعث ناهماهنگی دیوار شده ممكن است سبب ایجاد ترك گردد .

3- در صورت نیاز به قطعاتی كه دارای اندازه طول رندی نمی باشند ، می توان بلوك لیكا را به راحتی با فرزگرانیت بر و یا تیشه تیز به اندازه قطعه مورد نظر برید . در این حالت به شدت پرت مصالح كاهش می یابد . باید در نظر داشت كه از خرد كردن بلوك با پتك و یا وسایلی كه با برخورد ضربه باعث ایجاد ترك در جان بلوك می نمایند، اجتناب ورزید.

4- در مورد اجرای كلیه مصالح بنایی ، بهتر است پیش از اجرا ، بلوكها كمی خیس شوند تا آب ملات را به خود جذب نكرده و به اصطلاح ملات را نسوزاند . بلوكها بهتر است قبل از مصرف نم پاشی شده و بر خلاف بلوك های بتن گازی نیازی به غرقاب شدن ندارند.

5- برای كنترل ابعاد ، گوشه ها و تقاطع ها و به طور كلی اجرای صحیح كار ، توصیه می شود پس از آماده شدن تراز كف ، ابتدا رج اول بدون ملات چیده شده و سپس بر اساس الگوی بدست آمده ، دیوارچینی شروع گردد . در دیوارچینی بوسیله بلوك لیكا ، از چیدن رج اول با آجر به عنوان استاد كار باید اجتناب ورزید .

6- با توجه به اینكه كلیه مصالح بنایی جهت دیوار چینی به تنهایی عایق رطوبتی نمی باشند ، توصیه می گردد از این مصالح بدون اجرای لایه نما جهت اجرای دیوارهای خارجی استفاده نگردد .

7- چیدن صحیح و ایجاد قفل و بست كامل در دیوارها ، موجب جلوگیری از نشست های احتمالی در برابر بارهای نقطه ای ( متمركز ) خواهد شد ، بویژه در كنج ها و محل اتصال دیوارهای متقاطع .

8- دیوارچینی باید بصورت یكنواخت در ارتفاع صورت گیرد و نباید اختلاف ارتفاع دیوارچینی در یك قسمت ساختمان نسبت به نسبت های دیگر از یك متر تجاوز نماید . در مورد دیوارهای متقاطع باید به منظور تامین قفل و بست كامل ، یك رج در میان از قطعات اتصال یا لا بند ، استفاده شود

لیکا چیست ؟

تعریفی دیگر از لیکا

لیکا دانه های مدور و سبک رس منبسط شده ای است که در کوره های گردان و در حرارت

حدود 1200 درجه سانتی گراد تولید می شود. این دانه ها در حال حاضر در بیش از 30 کشور

جهان با نامهای تجاری گوناگون تولید و عرضه می گردند.

دانه های لیکا به شکل تقریبا مدور با سطحی زبر و ناهموار است. قشر میکروسکپی خارجی

آن دارای خلل و فرج ریز و قهوه ای رنگ و داخل دانه ها به شکل بافت سلولی و به رنگ سیاه
است.

بتن سبک هوادار

بتن سبك تا كنون ( در ایران ) بصـورت سنتی و با استفاده از دانه های سبك وزن مانند پوكه های معـدنی ،‌پوكه صنـعتی وبتن سبك گازی تولید شده است و هر كدام از نظر جذب رطوبت ، تخریب طبیعت و … معایبی دارند. ولی در حال حاضر در دنیا نوعی بتن سبك با تزریق حباب هوا به مخلوط ماسه و سیـمان تولید مـی شود كه علاوه برهر چه سبكتر شدن بتن ، ساز گاری كامل با طبیعت و محیط زیست را دارا می باشد. امروزه در دنیای صنعت ساختـمان با وجـود بتن سبك دارای تــحولاتی شـده كه متاسـفانه در كشـور ما به چشـم نمی خورد.

استفاده از بتن سبك در ساختمان از دو جهت حائز اهمیت است :

اولاً‌: سبك كردن وزن ساختمان

ثانیا: صرفه جویی در مصرف انرژی كه به لحاظ اقتصادی نیز جایگاه خاصی دارد.

از بتن سبك ( فوم سٍم) جـهت مصـارف مختلف در ساختـمان می توان استـفاده كرد چرا كه می توان از آن به لحـاظ خواص فیزیكی منحصر بفردش بتنی عایق ، با كیفیت و همچنین با مقــاومت لازم ارائه كرد . این بتن از تركیب سیمان ، ماسه ، آب و فــوم با درصـد های مختلـف ( بسـته به نیاز) تشــكیل می شـود كه با یـك سری دستگا ه های مخصوص آماده می گردد و می توان از آن بصورت در جا و یا در قالبهای مختلف استفاده نمود . از این نوع بتن می توان ، بتنی با وزن مخصوص 300 الی 1600 كیلو گرم برمتر مكعب ساخت . ( بتن معمولی حدود 2400 كیلو گرم بر متر مكعب می باشد) ضمناً‌هر گونه نازك كاری براحتی روی آن قابل اجراست و چسبندگی بسیار خوبی با سیمان و گچ دارد.

خصوصیات بتن سبك :

صرفه جویی اقتصادی : استفاده از بتن سبك ( فوم سٍم ) مخارج ساختمـان را به میزان قابل توجـه ای كاهش می دهد كه می توان از دو جهت بررسی نمود:

‌كاهش بار مرده ساختمان : این عامل باعث كاهش هزینه اسكلت و همچنین فنداسیون می گردد . نكته : كاهش بار مرده ساختمان ، خسارت كمتری در زمان زلزله در پی خواهد داشت.

صرفه جویی در مصرف انرژی : با توجه به راحتی در عمل بریدن و سوراخ كردن این نوع بتن شاهد كاهش هزینه اجرا تاسیسات خواهیم بود و در زمان بهره برداری از ساختـمان نیز بعلت عایق بودن بدنه ساختمان ، كاهش هزینه قابل توجه ای در بر خواهد داشت .

عایق گرما ، سرماو صدا: بتن سبك ( فوم سٍم ) بعلت پائـین بودن وزن مخصوص و همـچنین متخلخل بودن آن یك عایـق مناسب برای گرما ، ســرما و صـدا می باشد و به همیـن علت باعث صرفه جـویی در استفاده از وسائل گرما زا وسـرما زا می گردد .( ضریب انتقال حرارت فوم سٍم بین 65./0 تا 5/. می باشد ولی بتن معمولی بین 3/1 تا 7/1 است)همچنین عایق صدابودن این نوع بتن باعث جلوگیری از ورود صداهای اضافی می گردد كه بعنوان یك فاكتور فاهی مورد توجه طراحان می باشد.

مقاوم در مقابل یخ زدگی : یكی ازخصوصیات این بتن عدم نفوذ پذیری آب( رطوبت) در آن می باشدكه خود باعث عدم یخ زدگی و فرسایش ناشی از آن می گردد و در نتیجه دارای طول عمر بیشتری برای مناطق سردسیر می باشد .

مقاوم در مقابل آتش : این نوع بتن ( فوم سٍم ) در مقابل آتش مقاومت فـوق العاده ای دارد ، بطوریكه یـك دیوار با ضخامت 8 سانتی متر با وزن مخصوص 600 تا 800 كیلو می تواند تا 1200 درجه سانتیگـراد را تحمل نماید و قاعد تاًدر وزن های كمتر غیرقابل احتراق می باشد .

سهولت در حمل ونقل قطعات پیش ساخته : قطعات پیش ساخته با بتن سبك نسبت به قطعات بتنی معمولی هزینه ی ترانسپورت كمتری دارد و همچنین نسبت آنهاآسانتر است . قابل برش بودن : این نوع بتن در وزنهای 600 الی 900 براحتی با اره بخاری بریده می شود كه كارهای بنایی و همچنین سیم كشی وتاسیسات بسیار سریع و راحت صورت می گیرد .

بتن سبک EPS

برای اولین‏بار در كشور و با بهره‏گیری دانش فنی كشور آلمان, بتن سبك EPS توسط تولیدكنندگان ایرانی ساخته شد. بتن EPS كه در سال 1349 برای اولین بار توسط مهندس شهربراز فرح مهر (پدر بتن ایران) وارد كشور شد, توسط این متخصص صنعت بتن طراحی و با استفاده از ماشین‏آلات داخلی ساخته شد. این محصول كه مخلوطی از سه ماده سیمان, ماسه و گرانول EPS است. در وزن‏های مختلفی اعم از 450 كیلو و 1500 كیلو در مترمكعب قابل ارایه برای ساختمان‏سازی است. گفته می‏شود؛ محصول فوق ضد حریق, ضد زلزله و با تبادل حرارتی بسیار عالی بوده و سبب تعدیل وزن تیرآهن و فونداسیون در ساختمان شده و توجیه اقتصادی بسیار بالایی خواهد شد. از دیگر مشخصات این محصول می‏توان به عایق صدا, سرعت عمل سه برابر آجر و سفال و عدم نیاز به خاك گچ و ملات ماسه و سیمان در نصب اشاره كرد. تولیدكنندگان این محصول معتقدند؛ تمامی جزئیات بتن سبك EPS در كشور فراهم شده و هیچ وابستگی به خارج در حال حاضر وجود ندارد. آنها همچنین, از تولید انبوه این محصول در آینده‏ای نه چندان دور و پس از به ثبت رسیدن آن به صورت روزانه خبر دادند. گفتنی است, ماشین‏آلات تولید این محصول نیز در صورت وجود امكانات مالی قابل تولید در كشور خواهد بود. لازم به ذكر است, استفاده از بتن EPS 30 تا 40 درصد هزینه‏های ساختمان را كاهش داده و از آنجایی كه عایق حرارتی بوده, بهینه‏سازی مصرف سوخت را نیز به همراه خواهد داشت. محصول فوق قابلیت نصب رنگ روغن, پلاستیك , كنیتكس, چسب موكت و كاشی را نیز داراست.

كاربرد بتن سبك ( فوم سِم ) در ساختمان :

شیب بندی پشت بام :بهترین مصالـح به لـحاظ سبـكی ، محكمی و همچنین اقتــصادی بـرای شیـب بندی بتن فوم سٍم می باشد و می توان آن را به صورت یكپارچه استفاده نمود .(بتن با وزن 300 الی 400كیلو ) ·

كف بندی طبقات : با توجه به خصوصیات فوم سٍم می توان بعد از اتمام كار تا سیسات ،تمامی كـف طبقات، محوطه و بالــكن ساختمان را با آن پوشانیدوعملیات بعدی را روی آن انجام داد.(بتن با وزن 300 الی 400 كیلو گرم) ·

بلوكهای غیر بار بر : با بــلوكهای تو پـر فــوم ســٍم می تــوان( بـا ابـعاد دلخـواه ) تــمام تیغـه بنـدیهـا،دیوار های جــدا كنــــنده ساختـمان رابـا استفاده از چسب بتن یـا ملات بتن انجام داد.بااستفاده از اینبلوكهاعلاوه برجلو گیری ازسنگین شدن ساختمان،عملیات حمل ونصب نیزبسیار سریع صورت می گیرد و دستمزد كمتری هزینه می شود . و پـس از اجـرای صحـیح دیــوار می توان مستقیـماً روی آن گچ یا دیگر پوششهای دلخواه را انجام داد.( وزن مخصوص 600 الی 800 كیلو ) ·

دیوار های جدا كننده یكپارچه : از این بتن می توان پنـلهای جدا كننـده مسلح ساخـت كه برای دیوار محوطه، نماهای ساختمـان ، دیـوار سوله و كاربرد دارد .همچنین بعلـت خصوصـیات عایـق بودن این بتــن می توان از آن برای دیوارهای سرد خانه ها ،گرم خانه ها( موتور خانه)سالنهای ضدصدا بصورت یكپارچه با قالب بندی عمری استفاده نمود.( وزن مخصوص 1200 كیلو )

كاربرد های دیگر بتن سبك ( فوم سِم ): عایق سازی لوله های حرارتی و برودتی · عایق سازی لوله های گاز و كابلهای برق · جایگزین بتن سبك هوادار بجای خاك در پشت دیوارهای حائل · پوشش سازهای زیر زمینی بجای خاك مانند كانال های زیر زمینی · استفاده در راه ، پل ، تونل ، فرودگاه ، سد سازی و … · استفاده در ساخت فضاهای سبز · ساخت قطعات تزئینی ( مجسمه سازی ) · قابلیت استفاده ازبتن فوم سِم درساخت ساختمانهای پیش ساخت

مشخصات بتن سبك

بتن سبك ماده ای است با تركیبات جدید و فوق العاده سبك و مقاوم .

مواد تشكیل دهنده بتن سبك عبارت است از ورموكولیت، پرلیت، سنگ بازالت و سیمان تیپ 2 و …

در این بتن همانند بتنهای عادی ، از ماسه استفاده نمی شود.

عدم وجود ماسه باعث سبك و همگن شدن ساختار بتن گردیده و باعث می شود كه مواد تشكیل دهنده كه تقریبا” از یك خانواده می باشند و بهتر همدیگر را جذب كنند .

ساختمان این بتن متخلخل بوده و این مسئله پارامتر بسیار موثری است. چون تخلخل موجود در بتن باعث مقاوم شدن در برابر زلزله و عایق شدن در برابر صدا ، گرما و سرما می گردد .

تركیبات این بتن به گونه ای عمل می كند كه حالت ضد رطوبت به خود گرفته و به مانند بتن معمولی كه جذب آب دارد عمل نكرده و آب را از خود دفع می كند .

این بتن تحت فشار مستقیم (پرس) ساخته می شود .

بدلیل شكل گیری بتن در فشار، ساختار آن دارا ی یكپارچگی قابل قبولی است .

بتن سبك در قالبهای طراحی شده توسط متخصصین ، بصورت یكپارچه ریخته می شود .

بدلیل یكپارچگی در نوع ساختمان بتن ، قطعه تولیدی از استحكام بالایی برخوردار شده و مقاومت بالایی نیز در برابر زلزله از خود نشان خواهد داد .

برای تقویت این بتن از یك یا چند لایه شبكه فلزی در داخل بتن استفاده شده كه این حالت همانند مسلح كردن بتن معمولی بوسیله میلگرد می باشد .

هزینه تولید این نوع بتن از دیگر مواد ساختمانی به نسبت ویژگی آن پایینتر است.

زمان بسیار كمتری جهت تولید دیوار های بتنی سبك یا قطعات دیگر لازم است .

پرت مواد اولیه جهت تولید بتن سبك بسیار كمتر از بتن معمولی است. چون تمام مراحل تولید در محل مشخصی صورت گرفته و جهت تولید پروسه ای طراحی گردیده است .

بدلیل طراحی كلیه مراحل تولید و وجود نظارت بر تمامی این مراحل ماده تولیدی دارای استاندارد خاصی تعریف شده است . (مهندسی ساز)

خرید مصالح بطور عمده صورت می گیرد و هزینه كمتری برای سازنده در بر خواهد داشت و در نهایت خانه پیش ساخته با قیمت پائین تری عرضه می گردد .

قطعات تولیدی در كارخانه از آزمایشات كنترل كیفیت گذر كرده و در صورت تائید به بازار مصرف

عرضه می گردد .

بتن سبك مسطح بوده كه می توان با یك ماستیك كاری ساده بر روی آن رنگ آمیزی كرد.

بتن سبك و توانمند  ، طرح اختلاط و مسابقات دانشجویی

طرح اختلاط بتن سبك با مقاومت kg/cm ۲۴۰

در این بخش یك نمونه از آزمایشاتی كه در ساخت بتن سبك انجام داده ام برای شما قرار خواهم داد.

در صورتی كه به آزمایشاتی با مقاومت بالاتر نیاز داشتید میتوانید در بخش نظرات درخواست خود را مطرح نمایید.

انتخاب این نمونه برای قرار دادن روی سایت بدین سبب بود كه علاوه بر نیاز افرادی كه تازه تصمیم گرفته اند به تحقیقات در زمینه بتن بپردازند به داشتن یك طرح آغازین ، به خواسته های عده ای از بازدیدكنندگان محترم كه به منظور كارهای اجرایی با اینجانب تماس داشته اند پاسخ گوید.

در این آزمایش نه لیكای مصرفی و نه ماسه هیچیك دانه بندی نشده اند و تنها مشخصات عمومی آنها ذكر خواهد گردید.

كه این مسیله در زمینه اجرایی از فاكتورهای خواسته شده ی اكثر متقاضیان در طول این مدت بوده است.

اما در كار دانشجویی این طرح پایه خوبی برای تازه كاران خواهد بود چرا كه آنها را به دروازه ساخت بتن سبك مقاومت بالا خواهد رساند.

چند نكته برای استفاده كنندگان:

1- برای دانشجویان توصیه میشود در مرحله بعدی كلیه مشخصات این طرح اختلاط را ثابت نگه داشته و تنها میزان میكرو سیلیس را 5% كاهش دهند. تضاد شكل گرفته خود مراحل بعدی را نشان خواهد داد.

2- به مجریان توصیه می شود كه در كارهای اجرایی آب را بهkg 175 افزایش داده و میزان میكرو سیلیس را به 75kg كاهش دهید. علاوه بر اینكه كاهش مقاومت چشمگیری نخواهیم داشت (كمتر از 5 مگا پاسكال) بتن بسیار روانتر و اقتصادی تر می گردد.

استاندارد برای ارایه طرح اختلاط بتن سبک ACI 211.2Rمیبلشد

در طرح اختلاط زیر از پودر سنگ به میزان بالایی استفاده شده است برای آشنایی بیشتر با کاربرد

و اثرات پودر سنگ بر روی بتن مطالعه ۲ مقاله زیر را به شما پیشنهاد میکنم

بررسی تاثیر پودر سنگ آهک بر مقاومت فشاری بتن حاوی میکرو سیلیس

خصوصیات مکانیکی بتن با پودر سنگ آهک

کاربردهای بتن سبک

همانطور که می دانیم بتن سبک می تواند به صورت های مختلفی طبقه بندی شود ، مثلا” سازه ای و غیر سازه ای . از این نوع طبقه بندی می توان کاربردها را حدس زد . اما گاه از طبقه بندی دیگری استفاده می نمائیم مثل بتن سبکدانه ، بتن اسفنجی و بتن فاقد ریز دانه . در این نوع طبقه بندی ظاهرا” نمی توان کاربردها را حدس زد .

·     ساخت قطعاتی است که صرفا” جنبه پر کننده دارند . در نوع سازه ای نیز دو نوع بتن داریم : مسلح و غیر مسلح . مثلا” اجزاء سازه ای غیر مسلح مثل بلوکهای ساختمانی را باید از این جمله موارد دانست . بتن سبکدانه ای سازه ای مسلح کاربردهائی شبیه بتن معمولی مسلح دارد و حتی ممکن است پیش تنیده هم باشد . جالب است بدانیم بتن های سبکدانه سازه ای مسلح در ابتدا عمدتا” در ساخت کشتی های تجاری و جنگی در جنگ جهانی اول از سال 1918 تا 1922 بکار رفته است کشتی Atlantus به وزن 3000 تن در سال 1918 و کشتی  Selmaبه وزن 7500 تن و طول 132متر در سال 1919 به آب افتادند . همچنین در جنگ جهانی دوم ( تا اواسط جنگ) بدلیل محدودیت هائی در تولید ورق فولادی ( مانند جنگ جهانی اول ) کشتی ها و بارج های زیادی ساخته شدند که در همه آنها از بتن سبکدانه ( و معمولا” سبکدانه رسی منبسط شده ) استفاده شده بود . 24 کشتی اقیانوس پیما و 80 بارج دریائی تا پایان جنگ جهانی دوم در امریکا ساخته شد که ظرفیت آنها از 3 تا        000/ 140 تن بود .

جالب است بدانیم تا این اواخر یک کشتی بنام Peralta که در جنگ جهانی اول ساخته شده بود ، شناور بود و آزمایشهای ارزشمندی نیز بر روی آن انجام شده است که نشان دوام عالی بتن آن از نظر خوردگی میلگردها و کربناسیون می باشد .

مخازن شناور آب و مواد نفتی از جمله موارد استفاده بتن سبکدانه ای مسلح در طول دوران جنگ جهانی اول و دوم بوده است که ظاهرا” بعدها نیز بر خلاف ساخت کشتی ها ، تولید و ساخت آنها ادامه یافته است اما بدلیل اقتصادی در زمان صلح بواسطه وفور ورق فولادی ، تولید کشتی مقرون به صرفه نمی باشد .

در سالهای 1950 و 1960 پل ها و ساختمانهای زیادی با بتن سبکدانه مسلح سازه ای در دنیا ساخته شد . بطور مثال در ایالات متحده و کانادا بیش از 150 پل و ساختمان از این نوع مورد    بهره برداری قرار گرفت . بطور مثال ساختمان هتل پارک پلازا در سنت لوئیز امریکا ، ساختمان 14 طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در کانزاس سیتی در سال 1929 از ساختمانهائی هستند که در دهه 20 و 30 میلادی ساخته شده اند .

ساختمان 42 طبقه در شیکاگو ، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورک ( 1960 ) ، فرودگاه Dulles واشنگتن در 1962 ، کلیسائی در نروژ در 1965 ، پلی در وایسبادن آلمان در 1966 و    پل آب بر در روتردام هلند در 1968 از جمله این موارد هستند . در هلند ، انگلستان ، ایتالیا و اسکاتلند در دهه 70 و 80 میلادی پلهائی از نوع ساخته شده اند .

مخازن عظیم گاز طبیعی ، اسکله شناور ، مخزن نفت در زیر آب و ساختمانهای فرا ساحلی مانند سکوهای استخراج نفت و گاز با بتن سبکدانه مسلح سازه ای ساخته شده اند که اغلب بصورت نیمه سبکدانه و گاه تمام سبکدانه بوده اند . سکوی بزرگ پرش اسکی ، جایگاه تماشاچی در برخی استادیومها و همچنین سقف این استادیومها گاه از بتن سبکدانه ساخته شده است .

بزرگترین بنای بتن سبکدانه ، یک ساختمان اداری 52 طبقه در تکزاس با ارتفاع 215 متر می باشد. در هلند در سالهای 60 تا 73 میلادی 15 پل با دهانه بزرگ با بتن سبکدانه ساخته شده است. در سالهای دهه 70 میلادی ساخت بتن های سبکدانه پر مقاومت آغاز شد و در دهه 80 بدلیل نیاز برخی شرکتهای نفتی در امریکا ، نروژ و مکزیک ، ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و   فرا ساحلی مانند سکوهای نفتی با بتن سبکدانه پر مقاومت آغاز شد که در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 به بهره برداری رسید و نتایج آن منتشر شده است .

FIP ( fib ) برخی پروژه های مهم ساخته شده با بتن سبکدانه را منتشر نموده است که کاربرد آن را نجومی نشان می دهد .

·     بتن اسفنجی معمولا” بع دو نوع گازی و کفی تقسیم میشود . این نوع بتن ها را بتن پوک و متخلخل نیز می نامند و در برخی منابع بتن Cellular نام دارد . اغلب بتن های گازی و کفی غیر سازه ای هستند اما برخی بتن های گازی از قابلیت سازه ای شدن و حتی مسلح شدن برخوردار        می باشند .

بتن های اسفنجی عمدتا” پر کننده هستند . ساخت برخی پانل های جداکننده ، ایجاد کف سازی و شیب بندی ، عایق های حرارتی و جاذب صوت از جمله موارد مورد استفاده بتن اسفنج غیر سازه ای است . تولید قطعات و بلوکهای ساختمانی برای بنائی از جمله کاربردهای بتن گازی است . نوعی بتن گازی بنام سیپورکس در سوئد ساخته شد که می توانست مسلح گردد و در ایران نیز مدتی قطعات بتنی مسلح سیپورکسی بکار رفت از جمله دالهای بتن مسلح پیش ساخته برای پوشش سقف از جنس سیپورکس در برخی پروژه های کشور ما مصرف گشته است . قطعات نما از جنس بتن کفی و گازی یا سبکدانه غیر سازه ای نیز تولید و مصرف شده است .

کاربردهای بتن فاقد ریزدانه نیز در مبحث جداگانه ای نیز ارائه شده است .

کاربردهای بتن سبک

همانطور که می دانیم بتن سبک می تواند به صورت های مختلفی طبقه بندی شود ، مثلا” سازه ای و غیر سازه ای . از این نوع طبقه بندی می توان کاربردها را حدس زد . اما گاه از طبقه بندی دیگری استفاده می نمائیم مثل بتن سبکدانه ، بتن اسفنجی و بتن فاقد ریز دانه . در این نوع طبقه بندی ظاهرا” نمی توان کاربردها را حدس زد .

·     ساخت قطعاتی است که صرفا” جنبه پر کننده دارند . در نوع سازه ای نیز دو نوع بتن داریم : مسلح و غیر مسلح . مثلا” اجزاء سازه ای غیر مسلح مثل بلوکهای ساختمانی را باید از این جمله موارد دانست . بتن سبکدانه ای سازه ای مسلح کاربردهائی شبیه بتن معمولی مسلح دارد و حتی ممکن است پیش تنیده هم باشد . جالب است بدانیم بتن های سبکدانه سازه ای مسلح در ابتدا عمدتا” در ساخت کشتی های تجاری و جنگی در جنگ جهانی اول از سال 1918 تا 1922 بکار رفته است کشتی Atlantus به وزن 3000 تن در سال 1918 و کشتی  Selmaبه وزن 7500 تن و طول 132متر در سال 1919 به آب افتادند . همچنین در جنگ جهانی دوم ( تا اواسط جنگ) بدلیل محدودیت هائی در تولید ورق فولادی ( مانند جنگ جهانی اول ) کشتی ها و بارج های زیادی ساخته شدند که در همه آنها از بتن سبکدانه ( و معمولا” سبکدانه رسی منبسط شده ) استفاده شده بود . 24 کشتی اقیانوس پیما و 80 بارج دریائی تا پایان جنگ جهانی دوم در امریکا ساخته شد که ظرفیت آنها از 3 تا        000/ 140 تن بود .

جالب است بدانیم تا این اواخر یک کشتی بنام Peralta که در جنگ جهانی اول ساخته شده بود ، شناور بود و آزمایشهای ارزشمندی نیز بر روی آن انجام شده است که نشان دوام عالی بتن آن از نظر خوردگی میلگردها و کربناسیون می باشد .

مخازن شناور آب و مواد نفتی از جمله موارد استفاده بتن سبکدانه ای مسلح در طول دوران جنگ جهانی اول و دوم بوده است که ظاهرا” بعدها نیز بر خلاف ساخت کشتی ها ، تولید و ساخت آنها ادامه یافته است اما بدلیل اقتصادی در زمان صلح بواسطه وفور ورق فولادی ، تولید کشتی مقرون به صرفه نمی باشد .

در سالهای 1950 و 1960 پل ها و ساختمانهای زیادی با بتن سبکدانه مسلح سازه ای در دنیا ساخته شد . بطور مثال در ایالات متحده و کانادا بیش از 150 پل و ساختمان از این نوع مورد    بهره برداری قرار گرفت . بطور مثال ساختمان هتل پارک پلازا در سنت لوئیز امریکا ، ساختمان 14 طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در کانزاس سیتی در سال 1929 از ساختمانهائی هستند که در دهه 20 و 30 میلادی ساخته شده اند .

ساختمان 42 طبقه در شیکاگو ، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورک ( 1960 ) ، فرودگاه Dulles واشنگتن در 1962 ، کلیسائی در نروژ در 1965 ، پلی در وایسبادن آلمان در 1966 و    پل آب بر در روتردام هلند در 1968 از جمله این موارد هستند . در هلند ، انگلستان ، ایتالیا و اسکاتلند در دهه 70 و 80 میلادی پلهائی از نوع ساخته شده اند .

مخازن عظیم گاز طبیعی ، اسکله شناور ، مخزن نفت در زیر آب و ساختمانهای فرا ساحلی مانند سکوهای استخراج نفت و گاز با بتن سبکدانه مسلح سازه ای ساخته شده اند که اغلب بصورت نیمه سبکدانه و گاه تمام سبکدانه بوده اند . سکوی بزرگ پرش اسکی ، جایگاه تماشاچی در برخی استادیومها و همچنین سقف این استادیومها گاه از بتن سبکدانه ساخته شده است .

بزرگترین بنای بتن سبکدانه ، یک ساختمان اداری 52 طبقه در تکزاس با ارتفاع 215 متر می باشد. در هلند در سالهای 60 تا 73 میلادی 15 پل با دهانه بزرگ با بتن سبکدانه ساخته شده است. در سالهای دهه 70 میلادی ساخت بتن های سبکدانه پر مقاومت آغاز شد و در دهه 80 بدلیل نیاز برخی شرکتهای نفتی در امریکا ، نروژ و مکزیک ، ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و   فرا ساحلی مانند سکوهای نفتی با بتن سبکدانه پر مقاومت آغاز شد که در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 به بهره برداری رسید و نتایج آن منتشر شده است .

FIP ( fib ) برخی پروژه های مهم ساخته شده با بتن سبکدانه را منتشر نموده است که کاربرد آن را نجومی نشان می دهد .

·     بتن اسفنجی معمولا” بع دو نوع گازی و کفی تقسیم میشود . این نوع بتن ها را بتن پوک و متخلخل نیز می نامند و در برخی منابع بتن Cellular نام دارد . اغلب بتن های گازی و کفی غیر سازه ای هستند اما برخی بتن های گازی از قابلیت سازه ای شدن و حتی مسلح شدن برخوردار        می باشند .

بتن های اسفنجی عمدتا” پر کننده هستند . ساخت برخی پانل های جداکننده ، ایجاد کف سازی و شیب بندی ، عایق های حرارتی و جاذب صوت از جمله موارد مورد استفاده بتن اسفنج غیر سازه ای است . تولید قطعات و بلوکهای ساختمانی برای بنائی از جمله کاربردهای بتن گازی است . نوعی بتن گازی بنام سیپورکس در سوئد ساخته شد که می توانست مسلح گردد و در ایران نیز مدتی قطعات بتنی مسلح سیپورکسی بکار رفت از جمله دالهای بتن مسلح پیش ساخته برای پوشش سقف از جنس سیپورکس در برخی پروژه های کشور ما مصرف گشته است . قطعات نما از جنس بتن کفی و گازی یا سبکدانه غیر سازه ای نیز تولید و مصرف شده است .

کاربردهای بتن فاقد ریزدانه نیز در مبحث جداگانه ای نیز ارائه شده است .

برچسب هابتن سبک اسفنجی کاربرد بتن سبک کاربرد بتن سبک و سنگین کاربرد بتن سبک در ساختمان کاربرد بتن سبک در معماری موارد کاربرد بتن سبک کاربرد بتن سبک در صنعت ساختمان

نظرات(0)

مزایای کاربرد بتن سبک

نویسنده :گروه کیا

تاریخ:1391/12/29-10:14 ب.ظ

مزایای کاربرد بتن سبک

با کاهش بار وارد بر روی فونداسیون، موجب کوچکتر شدن ابعاد آن، کمتر شدن تعداد و کوچکتر شدن شمعها و کاهش مقدار آرماتورهای و به طبع آن اجرای سریع تر و آسان تر فونداسیون می گردد.

کاهش بار مرده سبب کوچک تر شدن اعضا نگهدار می شود.

کاهش بار مرده بزور مستقیم باعث کاهش نیروهای لرزه ای وارد بر سازه می گردد.

در گسترش پلها می توان با استفاده از مواد سبک مانند بتن سبک می توان عرشه پل را جهت تحمل ترافیک بیشتر بزرگ ترنمود بدون اینکه تغییری در سازه و یا فونداسیون پل ایجاد کنیم.

با توجه به مقاومت مطلوب بتن سبکدانه در برابر آتش سوزی می توان از حداقل توصیه شده ضخامت بتن در کفها کاست(بیان شده در ACI-216) .
حمل و نقل قطعات پیش ساخته با بتن سبک بسیار راحت تر بوده و هزینه کمتری در بر دارد

کاربردهای بتن سبک

همانطور که می دانیم بتن سبک می تواند به صورت های مختلفی طبقه بندی شود ، مثلا” سازه ای و غیر سازه ای . از این نوع طبقه بندی می توان کاربردها را حدس زد . اما گاه از طبقه بندی دیگری استفاده می نمائیم مثل بتن سبکدانه ، بتن اسفنجی و بتن فاقد ریز دانه . در این نوع طبقه بندی ظاهرا” نمی توان کاربردها را حدس زد .

·     ساخت قطعاتی است که صرفا” جنبه پر کننده دارند . در نوع سازه ای نیز دو نوع بتن داریم : مسلح و غیر مسلح . مثلا” اجزاء سازه ای غیر مسلح مثل بلوکهای ساختمانی را باید از این جمله موارد دانست . بتن سبکدانه ای سازه ای مسلح کاربردهائی شبیه بتن معمولی مسلح دارد و حتی ممکن است پیش تنیده هم باشد . جالب است بدانیم بتن های سبکدانه سازه ای مسلح در ابتدا عمدتا” در ساخت کشتی های تجاری و جنگی در جنگ جهانی اول از سال 1918 تا 1922 بکار رفته است کشتی Atlantus به وزن 3000 تن در سال 1918 و کشتی  Selmaبه وزن 7500 تن و طول 132متر در سال 1919 به آب افتادند . همچنین در جنگ جهانی دوم ( تا اواسط جنگ) بدلیل محدودیت هائی در تولید ورق فولادی ( مانند جنگ جهانی اول ) کشتی ها و بارج های زیادی ساخته شدند که در همه آنها از بتن سبکدانه ( و معمولا” سبکدانه رسی منبسط شده ) استفاده شده بود . 24 کشتی اقیانوس پیما و 80 بارج دریائی تا پایان جنگ جهانی دوم در امریکا ساخته شد که ظرفیت آنها از 3 تا        000/ 140 تن بود .

جالب است بدانیم تا این اواخر یک کشتی بنام Peralta که در جنگ جهانی اول ساخته شده بود ، شناور بود و آزمایشهای ارزشمندی نیز بر روی آن انجام شده است که نشان دوام عالی بتن آن از نظر خوردگی میلگردها و کربناسیون می باشد .

مخازن شناور آب و مواد نفتی از جمله موارد استفاده بتن سبکدانه ای مسلح در طول دوران جنگ جهانی اول و دوم بوده است که ظاهرا” بعدها نیز بر خلاف ساخت کشتی ها ، تولید و ساخت آنها ادامه یافته است اما بدلیل اقتصادی در زمان صلح بواسطه وفور ورق فولادی ، تولید کشتی مقرون به صرفه نمی باشد .

در سالهای 1950 و 1960 پل ها و ساختمانهای زیادی با بتن سبکدانه مسلح سازه ای در دنیا ساخته شد . بطور مثال در ایالات متحده و کانادا بیش از 150 پل و ساختمان از این نوع مورد    بهره برداری قرار گرفت . بطور مثال ساختمان هتل پارک پلازا در سنت لوئیز امریکا ، ساختمان 14 طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در کانزاس سیتی در سال 1929 از ساختمانهائی هستند که در دهه 20 و 30 میلادی ساخته شده اند .

ساختمان 42 طبقه در شیکاگو ، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورک ( 1960 ) ، فرودگاه Dulles واشنگتن در 1962 ، کلیسائی در نروژ در 1965 ، پلی در وایسبادن آلمان در 1966 و    پل آب بر در روتردام هلند در 1968 از جمله این موارد هستند . در هلند ، انگلستان ، ایتالیا و اسکاتلند در دهه 70 و 80 میلادی پلهائی از نوع ساخته شده اند .

مخازن عظیم گاز طبیعی ، اسکله شناور ، مخزن نفت در زیر آب و ساختمانهای فرا ساحلی مانند سکوهای استخراج نفت و گاز با بتن سبکدانه مسلح سازه ای ساخته شده اند که اغلب بصورت نیمه سبکدانه و گاه تمام سبکدانه بوده اند . سکوی بزرگ پرش اسکی ، جایگاه تماشاچی در برخی استادیومها و همچنین سقف این استادیومها گاه از بتن سبکدانه ساخته شده است .

بزرگترین بنای بتن سبکدانه ، یک ساختمان اداری 52 طبقه در تکزاس با ارتفاع 215 متر می باشد. در هلند در سالهای 60 تا 73 میلادی 15 پل با دهانه بزرگ با بتن سبکدانه ساخته شده است. در سالهای دهه 70 میلادی ساخت بتن های سبکدانه پر مقاومت آغاز شد و در دهه 80 بدلیل نیاز برخی شرکتهای نفتی در امریکا ، نروژ و مکزیک ، ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و   فرا ساحلی مانند سکوهای نفتی با بتن سبکدانه پر مقاومت آغاز شد که در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 به بهره برداری رسید و نتایج آن منتشر شده است .

FIP ( fib ) برخی پروژه های مهم ساخته شده با بتن سبکدانه را منتشر نموده است که کاربرد آن را نجومی نشان می دهد .

·     بتن اسفنجی معمولا” بع دو نوع گازی و کفی تقسیم میشود . این نوع بتن ها را بتن پوک و متخلخل نیز می نامند و در برخی منابع بتن Cellular نام دارد . اغلب بتن های گازی و کفی غیر سازه ای هستند اما برخی بتن های گازی از قابلیت سازه ای شدن و حتی مسلح شدن برخوردار        می باشند .

بتن های اسفنجی عمدتا” پر کننده هستند . ساخت برخی پانل های جداکننده ، ایجاد کف سازی و شیب بندی ، عایق های حرارتی و جاذب صوت از جمله موارد مورد استفاده بتن اسفنج غیر سازه ای است . تولید قطعات و بلوکهای ساختمانی برای بنائی از جمله کاربردهای بتن گازی است . نوعی بتن گازی بنام سیپورکس در سوئد ساخته شد که می توانست مسلح گردد و در ایران نیز مدتی قطعات بتنی مسلح سیپورکسی بکار رفت از جمله دالهای بتن مسلح پیش ساخته برای پوشش سقف از جنس سیپورکس در برخی پروژه های کشور ما مصرف گشته است . قطعات نما از جنس بتن کفی و گازی یا سبکدانه غیر سازه ای نیز تولید و مصرف شده است .

کاربردهای بتن فاقد ریزدانه نیز در مبحث جداگانه ای نیز ارائه شده است .

برچسب هابتن سبک اسفنجی کاربرد بتن سبک کاربرد بتن سبک و سنگین کاربرد بتن سبک در ساختمان کاربرد بتن سبک در معماری موارد کاربرد بتن سبک کاربرد بتن سبک در صنعت ساختمان

نظرات(0)

بتن سبک تاریخچه خواص ویژگی معایب

نویسنده :گروه کیا

تاریخ:1391/12/29-11:21 ب.ظ

بتن سبک تاریخچه خواص ویژگی معایب

مقدمه :

نیاز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن وضرورت استفاده از روش ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت سبک سازی افزایش عمر مفید ونیز مقاوم نمودن  ساختمان در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است .حل مشکلاتی نظیر زمان طولانی  اجرا عمر مفید کم ویا هزینه زیاد  اجرای ساختمان ها نیاز مند ارائه راهکار هائی به منظور استفاده  عملی از روش های نوین ومصالح ساختمانی جدید جهت  کاهش وزن و کاهش زمان ساخت , دوام بیشتر ونهایتا کاهش  هزینه اجراست.سبک سازی یکی از مباحث نوین در علم ساختمان است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت میباشد.این فن اوری عبارتست از کاهش وزن تمام شده ساختمان با استفاده از تکنیک های نوین ساخت مصالح جدید و بهینه سازی روش های اجرا کاهش وزن ساختمان علاوه بر صرفه جویی در هزینه زمان و انرژی زیان های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله را کاهش داده و صدمات ناشی از وزن زیاد ساختمان را به حداقل میرساند.

برای بکارگیری تکنیک های سبک سازی نخست باید به مسئله اول علل سنگین شدن وزن ساختمان توجه کافی شود پس از شناخت این علل و عوامل باید جهت حذف یا به حداقل رساندن تاثیر آنها ووزن تمام شده ساختمان تلاش نمود .

روش های سبک سازی ساختمان بطور عمده به دو دسته تقسیم می گردند :

1_سبک کردن اجزای باربر ساختمان

2_سبک کردن سازه ساختمان

بخش عمده ای از مباحث مربوط به سبک سازی وتکنیک های رایج در مورد دستیابی به وزن مناسب ساختمانی را در بر میگیرد که شامل:شناخت مصالح سبک رایج در صنعت ساختمان (در داخل و خاج کشور)وتکنولوژی استفاده از آنها, معیار های ارزیابی میزان کارایی این مصالح بعنوان مصالح سبک ومیزان تاثیر به کار گیری مصالح نو در کاهش وزن ساختمان  هزینه و زمان مورد نیاز اجرای یک ساختمان.

تعریف مصالح سبک :مصالح سبک به مصالحی اطلاق میشود که وزن مخصوص انها از نمونه های مشابه کمتر بوده واستفاده از آنها به کاهش وزن کلی ساختمان  بیانجامد.

مصالح سبک  در یک تقسیم بندی کلی به سه دسته تقسیم میشوند:

1_مصالح سبک سازه ای

 2_مصالح سبک غیر سازه ای

3_سیستم ها

مصالح سبک سازه ای:به ان دسته از مصالح گفته میشود که در موارد سازه ای در بنا به کار برده میشوندبه سه نوع تقسیم میشوند:

1_بتونی

2_طبیعی

3_صنعتی

بتن سبک:یکی از مصالح مهم و کار امد در صنعت ساختمان مدرن  است و دارای کاربرد های متنوعی  دارد.قاب های ساختمانی چند منطقه و دیوارهای جداکننده ,سقف های پوشاننده, صفحات انعطاف پذیر پل ها, عناصر پیش تنیده وپس تنیده وبقیه اجزا از جمله این مواد هستند در بسیاری از موارد فرم های معماری از تلفیق شده طرح های عملکرد ای میتواند به اسانی و بهتر از هر مصالح دیگر بوسیله بتن  سبک حاصل شود.

بتن سبك ماده ای است با تركیبات جدید و فوق العاده سبك و مقاوم .
مواد تشكیل دهنده بتن سبك عبارت است از ورموكولیت، پرلیت، سنگ بازالت و سیمان تیپ 2 و …
در این بتن همانند بتن های عادی ، از ماسه استفاده نمی شود.
عدم وجود ماسه باعث سبك و همگن شدن ساختار بتن گردیده و باعث می شود كه مواد تشكیل دهنده كه تقریبا” از یك خانواده می باشند و بهتر همدیگر را جذب كنند .
ساختمان این بتن متخلخل بوده و این مسئله پارامتر بسیار موثری است. چون تخلخل موجود در بتن باعث مقاوم شدن در برابر زلزله و عایق شدن در برابر صدا ، گرما و سرما می گردد .
تركیبات این بتن به گونه ای عمل می كند كه حالت ضد رطوبت به خود گرفته و به مانند بتن معمولی كه جذب آب دارد عمل نكرده و آب را از خود دفع می كند .

این بتن تحت فشار مستقیم (پرس) ساخته می شود .
بدلیل شكل گیری بتن در فشار، ساختار آن دارا ی یكپارچگی قابل قبولی است .
بتن سبك در قالبهای طراحی شده توسط متخصصین ، بصورت یكپارچه ریخته می شود .
بدلیل یكپارچگی در نوع ساختمان بتن ، قطعه تولیدی از استحكام بالایی برخوردار شده و مقاومت بالایی نیز در برابر زلزله از خود نشان خواهد داد .
برای تقویت این بتن از یك یا چند لایه شبكه فلزی در داخل بتن استفاده شده كه این حالت همانند مسلح كردن بتن معمولی بوسیله میلگرد می باشد .
هزینه تولید این نوع بتن از دیگر مواد ساختمانی به نسبت ویژگی آن پایینتر است.
زمان بسیار كمتری جهت تولید دیوار های بتنی سبك یا قطعات دیگر لازم است .
پرت مواد اولیه جهت تولید بتن سبك بسیار كمتر از بتن معمولی است. چون تمام مراحل تولید در محل مشخصی صورت گرفته و جهت تولید پروسه ای طراحی گردیده است .
بدلیل طراحی كلیه مراحل تولید و وجود نظارت بر تمامی این مراحل ماده تولیدی دارای استاندارد خاصی تعریف شده است . (مهندسی ساز)
خرید مصالح بطور عمده صورت می گیرد و هزینه كمتری برای سازنده در بر خواهد داشت و در نهایت خانه پیش ساخته با قیمت پائین تری عرضه می گردد .
قطعات تولیدی در كارخانه از آزمایشات كنترل كیفیت گذر كرده و در صورت تائید به بازار مصرف
عرضه می گردد .
بتن سبك مسطح بوده كه می توان با یك ماستیك كاری ساده بر روی آن رنگ آمیزی كرد.

 

مصالح سازه ای طبیعی :

چوب:چوب از جمله مصالح سبک سازه ای که تجربه های موفقی  د راکثر کشور های جهان داشته است.

مصالح چوبی:چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارای چند خاصیت با ارزش است مقاومت نسبی بالا مقدار چگالی کم ورسانایی کم در عین حال چوب چندین نقطه ضعف نیز دارد.در مقطع عرض دارای خواص متفاوت ا زجهات مختلف دادر.هم چنین  چوب دراری قابلیت پوسیدن و اشتعال است.چوب سنگین تر معمولا مقاوم تر است بار بیشتری را تحمل میکند قابلیت هدایت حرارتی چوب کم است.وبه این دلیل برای ساختن عایق حرارتی مناسب است.چوب از لحاظ مصرف به اشکال مختلف چب های بریده شده  چوب های ورقه ای وچوب های گرد تقسیم بندی میشوند.چوب های گرد:ضخامت بین 14_34سانتی متر ودرازای 8/1_7/ متر دارندوبه دودسته گردبینه وتیر تقسیم میشوند

مصالح سبک صنعتی:

یکی از روش های سبک سازی ساختمان ها کاهش وزن تیغه های بار بر در ساختمان است.یکی از روش های نیمه پیش ساخته  روش ساخت وساز به کمک پانل ها ی ساندویچی پیش ساخته تردی  را نام بردکه با نام  های تجاری مختلف از قبیل :پوما سپ وسیلانوبا این روش تا دو طبقه ساختمان با استفاده از باربری قطعات مورد نظر ساخته میگردد.

 

تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک

اولین گزارشهای تاریخی در مورد کاربرد بتن سبک و مصالح سبک وزن به روم باستان بر می گردد. رومیان در احداث معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزیوم از پومیس که نوعی مصالح سبک است استفاده کرده اند. همانطور که می دانیم بتن سبک می تواند به صورت های مختلفی طبقه بندی شود ، مثلا” سازه ای و غیر سازه ای . از این نوع طبقه بندی می توان کاربردها را حدس زد . اما گاه از طبقه بندی دیگری استفاده می نمائیم مثل بتن سبکدانه ، بتن اسفنجی و بتن فاقد ریز دانه در این نوع طبقه بندی ظاهرا” نمی توان کاربردها را حدس زد .
• 
ساخت قطعاتی است که صرفا” جنبه پر کننده دارند . در نوع سازه ای نیز دو نوع بتن داریم : مسلح و غیر مسلح . مثلا” اجزاء سازه ای غیر مسلح مثل بلوکهای ساختمانی را باید از این جمله موارد دانست . بتن سبکدانه ای سازه ای مسلح کاربردهائی شبیه بتن معمولی مسلح دارد و حتی ممکن است پیش تنیده هم باشد .

کاربرد بتن سبکدانه پس از تولید سبکدانه های مصنوعی و فراوری شده در اوایل قرن بیستم وارد مرحله جدیدی شد.

در سال 1918، S. J. Hayde با استفاده از کوره دوار اقدام به منبسط کردن رس و شیل کرد و بدینوسلیه سبکدانه ای مصنوعی تولید کرد که از آنها در ساخت بتن استفاده شد. تولید تجاری روباره های منبسط شده نیز از سال 1928 آغاز گردید.
این سبكدانه مصنوعی در هنگام جنگ جهانی اول به دلیل محدودیت دسترسی به ورق فولادی برای ساخت كشتی بكار رفت. كشتی Atlantus به وزن 3000 تن كه با بتن سبك هایدیتی ساخته شد، در اواخر سال 1918 به آب افتاد. در سال 1919 كشتی Selma به وزن 7500 تن و طول 132 متر با همین نوع بتن ساخته و به آب انداخته شد. تا آخر جنگ جهانی اول و سپس تا سال 1922 كشتی ها و مخازن شناور متعددی ساخته شد كه یكی از آن ها Peralta تا سال های اخیر شناور بود.
برنامه ساخت كشتی ها در اواسط جنگ جهانی دوم متوقف شد و دوباره به دلیل محدودیت تولید ورق فولادی مورد توجه قرار گرفت. تا پایان جنگ جهانی دوم 24 كشتی اقیانوس پیما و 80 بارج دریایی ساخته شد كه ساخت آن ها در دوران صلح، اقتصادی محسوب نمی گشت. ظرفیت این كشتی ها 3 تا 140000 تن بود.
در سال 1948 اولین ساختمان با استفاده از شیل منبسط شده در پنسیلوانیای شرقی احداث گردید. در ادامه، از سال 1950 ساخت بتن سبک گازی اتوکلاو شده در انگلستان متداول شد. اولین ساختمان بتن سبکدانه مسلح در این کشور که یک ساختمان سه طبقه بود در سال 1958 و در شهر برنت فورد احداث گردید.
ساختمان هتل پارك پلازا در سنت لوئیز، ساختمان 14 طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در كانزاس سیتی در سال 1929 از جمله ساختمان های دهه 20 و 30 میلادی ساخته شده در آمریکای شمالی با استفاده از بتن سبک هستند. ساختمان 42 طبقه در شیكاگو، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورك در سال 1960، فرودگاه Dulles در واشنگتن در سال 1962، كلیسایی در نروژ در سال 1965، پلی در وایسبادن آلمان در سال 1966 و پل آب بر در روتردام هلند در سال 68 از جمله ساختمان هایی هستند كه با بتن سبكدانه ساخته شده اند.
در هلند، انگلستان، ایتالیا و اسكاتلند نیز در دهه 70 و 80 پل هایی با دهانه های مختلف ساخته و با موفقیت بهره برداری شده اند. در سال های 1970 ساخت بتن سبكدانه پرمقاومت آغاز شد و در دهه 80 به دلیل نیاز برخی شركت های نفتی در امریكا و نروژ برای ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و فراساحلی مانند سكوهای نفتی یك رشته تحقیقات وسیع برای ساخت بتن سبكدانه پرمقاومت در این دو كشور با هدایت واحد آغاز شد كه نتایج آن در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 منتشر گشت.
در سالیان اخیر نیز استفاده بتن سبک در دال سقف ساختمانهای بلند مرتبه، عرشه پلها و دیگر موارد مشابه و همچنین کاربردهای خاص مانند عرشه و پایه دکلهای استخراج نفت کاربرد فراوانی یافته است.

بزرگترین بنای بتن سبکدانه ، یک ساختمان اداری 52 طبقه در تکزاس با ارتفاع 215 متر می باشد.

خواص فوق العاده بتن سبک

 –         کاهش وزن مرده ساختمان

–         کاهش هزینه سرمایه گذاری در اسکلت فلزی

–         کاهش هزینه ساخت و افزایش بهره وری

–         مقاومت بسیار بالا در برابر آتش سوزی

–   کاهش سرمایه گذاری تجهیزات برودتی و حرارتی

–         کاهش مصرف انرژی .

–         افزایش چشم گیر مقاومت حرارتی و صوتی

–         تکمیل سریعتر پروژه ها و سازه ها

ما با توجه به امکانات و محدودیتها در توسعه روشها و استفاده از مواد ارزان قیمت و قابل دسترس برای تهیه مصالح ساختمانی مناسب سعی و تلاش زیادی كرده ایم. عوامل ذیل برای رسیدن به این مهم تعیین كننده بوده اند :

–         فن آوری بکار گرفته شده ساده و قابل استفاده در همه نقاط باشد

–         به سرمایه گزاری زیادی نیاز نباشد.

–         نیروی كار ساده و غیر ماهر استفاده شود.

–         حداقل ضایعات تولید گردد و با محیط زیست همخوانی داشته  و آلودگی ایجاد ننماید

–         حتی الامكان از ضایعات برای تولید استفاده گردد.

–         مصرف انرژی را به حداقل برساند.

–         اجرا و عملیات ساختمانی را تسریع نماید.

–         ساختمانها و منازل ساخته شده از این مواد ، مقاوم ، سبك و راحت باشند.

–         در مقایسه با سایر مواد و مصالح ساختمان از نظر قیمت قابل رقابت باشد.

بدیهی است که کیفیت محصول به دست آمده اثر عمده ای در سبک سازی مصالح ساختمانی کشور خواهد گذاشت ، بخصوص كه کاهش وزن کل ساختمان در کشور زلزله خیز ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

عیب بتن سبك :

عیب های بتن سبك بیشتر در مورد قطعات پیش ساخته از این بتن می باشد مانند : مشکلات اتصال اعضاء سازه ای به همدیگر ، نیاز به گروه نصاب متخصص ، نگهداری تخصصی ، مشکل نصب اجزاء غیر سازه ای به دیوارها

ولی مهمترین و عمده ترین عیب بتن ذكر شده :

كم بودن مقاومت بتن سبك عامل مهمی در محدود نمودن دامنه كاربرد این نوع بتن و بهره گیری از امتیازات آن بوده است

كاربرد بتن سبك :

بتن سبك در بعضی ازسازه ها كه نمونه هایی از آن در زیر آمده است  به كار رفته است

ترمینال TWA در فرودگاه نیویورك در سال 1960، فرودگاه Dulles در واشنگتن در سال 1962، كلیسایی در نروژ در سال 1965، پلی در وایسبادن آلمان در سال 1966 و پل آب بر در روتردام هلند در سال 68 از جمله ساختمان هایی هستند كه با بتن سبكدانه ساخته شده اند.

بزرگترین بنای بتن سبکدانه ، یک ساختمان اداری 52 طبقه در تکزاس با ارتفاع 215 متر می باشد.

همچنین به دلیل استفاده كم در ایران این نوع بتن را به صورت پانل های آماده كه در شكل آمده شده در وبلاگ نشان داده شده است .

در سالیان اخیر نیز استفاده بتن سبک در دال سقف ساختمانهای بلند مرتبه، عرشه پلها و دیگر موارد مشابه و همچنین کاربردهای خاص مانند عرشه و پایه دکلهای استخراج نفت کاربرد فراوانی یافته است.

معایب ساختمان های ساخته شده با  بتن سبک

این  ساختمانها دارای مشکلات ویژه ای هستند که به اختصار میتوان به نمونه های زیر اشاره نمود .

۱مشکلات اتصال اعضاء سازه ای به همدیگر

۲مشکلات حمل و نقل

۳– مشکلات درز بندی اتصالات

۴– نیاز به گروه نصاب متخصص

۵– نگهداری تخصصی

۶– وزن بسیار زیاد

۷– مشکل نصب اجزاء غیر سازه ای به دیوارها

معایب بتن های سبک

شاید یکی از مهمترین یا شاید تنها ترین عیب بتن سبک مقاومت کم آنها می باشد که در زیر چگونگی بر طرف کردن این عیب نیز آمده است

اثر میكروسیلیس ها در افزایش مقاومت بتن سبک

كم بودن مقاومت بتن سبك عامل مهمی در محدود نمودن دامنه كاربرد این نوع بتن و بهره گیری از امتیازات آن بوده است برای بدست آوردن بتن سبك با مقاومت زیاد روشهای زیادی مورد توجه قرار گرفته است .

نكته : عامل موثر و مشترك در كلیه این پژوهشها مصرف میكروسیلیس در بتن می باشد . در اینجا اجمالا به چند روش اشاره می گردد :

1- تحقیقات مشترك V.Novokshchenov و W.Whitcomb جهت افزایش مقاومت بتن سبك و بهبود دیگر خواص آن با استفاده از سبكدانه های سیلیسی منبسط شده ، به اعتقاد آنان مقاومت بتن سبك تابعی از مقاومت سبكدانه ها و ملات است كه این رابطه به صورت ذیل ارائه گردید .

fc = fm (vm)+fa (1-vm)

fc = مقاومت بتن    fa = مقاومت سبكدانه

fm = مقاومت ملات  vm = حجم نسبی ملات

بدین ترتیب مشاهده می شود كه می توان با افزایش مقاومت سبكدانه و مقاومت و حجم ملات مقاومت بتن سبك را افزایش داد .

طبقه بندی بتن های سبک

طبقه بندی بتن های سبك بر حسب نوع كاربرد آنها :

– بتن سبك بار بر ساختمان

–  بتن مصرفی در دیوارهای غیر بار بر

–  بتن عایق حرارتی

نكته 1- طبقه بندی بتن سبك بار بر طبق حداقل مقاومت فشاری انجام می گیرد .

مثال : طبق استاندارد 77 – 330 ASTM C در بتن سبك —- مقاومت فشاری بر مبنای نمونه های استوانه ای استاندارد از    شده پس از 28 روز نباید كمتر از Mpa 17 باشد . و وزن مخصوص آن نباید از 1850 كیلوگرم بر متر مكعب تجاوز نماید كه معمولا بین 1400 او 1800 كیلوگرم بر متر مكعب است .

نكته : 2- بتن مخصوص عایق كاری معمولا دارای وزن مخصوص كمتر از 800 كیلوگرم بر متر مكعب و مقاومت بین 7/0 و Mpa 7 می باشد .

انواع سبك دانه هایی كه به عنوان مصالح در ساختار بتن سبك استفاده می شود :

الف –  سبك دانه های طبیعی : مانند دیاتومه ها ، سنگ پا ، پوكه سنگ ، خاكستر ، توف كه بجز دیاتومه ها بقیه آنها منشاﺀ آتشفشانی دارند .

نكته :1– این نوع سبك دانه ها معمولا بدلیل اینكه فقط در بعضی از جاها یافت می شوند به میزان  زیاد مصرف نمی شوند ، معمولا از ایتالیا و آلمان اینگونه مصالح صادر می شود .

نكته : 2- از انواعی پوكه معدنی سنگی كه ساختمان داخلی آن ضعیف نباشد بتن رضایت بخشی با وزن مخصوص 700 تا 1400 كیلو گرم بر متر مكعب تولید می شود كه خاصیت عایق بودن آن خوب می باشد اما جذب آب و جمع شدگی آن زیاد است . سنگ پا نیز دارای خاصیت مشابه است .

ب –  سبك دانه های مصنوعی : این سبك دانه ها به چهار گروه تقسیم می شوند .

– گروه اول : كه با حرارت دادن و منبسط شدن خاك رس ، سنگ رسی ، سنگ لوح ، سنگ رسی دیاتومه ای ، پرلیت ، اسیدین، ورمیكولیت بدست می آیند .

– گروه دوم : از سرد نمودن و منبسط شدن دوباره كوره آهن گدازی به طریقی مخصوص بدست می آید .

– گروه سوم : جوشهای صنعتی ( سبكدانه های كلینكری) می باشند .

– گروه چهارم : مخلوطی از خاك رس با زباله خانگی و لجن فاضلاب پردازش شده را می توان به صورت گندوله در آورد تا با پختن در كوره تبدیل به سبك دانه شود ولی این روش هنوز به صورت تولید منظم در نیامده  است.

طبقه بندی بتن سبک بر مبنای مقاومت

بتن‌های سبك از دیدگاه مقاومتی در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند كه عبارتند از بتن سبك غیرسازه‌ای، بتن سبك سازه‌ای و بتن سبك با مقاومت متوسط که در ادامه به آن پرداخته می شود.بتن سبك غیرسازه‌ای كه معمولاً به عنوان جداسازهای سبك

مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای جرم مخصوص كمتر از 800 كیلوگرم بر مترمكعب است. با وجود جرم مخصوص كم، مقاومت فشاری آن حدود 35/0 تا 7 نیوتن بر میلیمترمربع می‌باشد. از معمولیترین سنگدانه‌های مورد مصرف در این نوع بتن می توان به پرلیت (نوعی سنگ آذرین) و ورمیكولیت (ماده‌ای با ساختار ورقه‌ای شبیه لیكا)اشاره کرد.

بتن‌های سبك سازه‌ای دارای مقاومت و وزن مخصوص كافی می‌باشند، به گونه‌ای كه می توان از  آن‌ها در اعضای سازه‌ای استفاده کرد. این بتن‌ها عموماً دارای جرم مخصوصی بین 1400 تا 1900 كیلوگرم بر مترمكعب بوده و حداقل مقاومت فشاری تعریف شده برای آنها 17 نیوتن بر میلیمتر مربع (مگاپاسكال) می باشد. در بعضی حالات امكان افزایش مقاومت تا 60 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز وجود دارد. در مناطق زلزله خیز، آیین‌نامه‌ها حداقل مقاومت فشاری بتن سبك را به 20 نیوتن بر میلیمتر مربع محدود می‌كنند.

بتن‌های سبك با مقاومت متوسط، از لحاظ وزن مخصوص و مقاومت فشاری در محدوده‌ای بین بتن‌های سبك غیرسازه ا‌ی و سازه‌ای قراردارند، به گونه‌ای كه مقاومت فشاری آنها‌ بین 7 تا 17 نیوتن بر میلیمترمربع و جرم مخصوص آن‌ها بین 800 تا 1400 كیلوگرم بر مترمكعب می باشد.

1-1- بتن سبك غیرسازه‌ای

این نوع بتن‌ها با جرم مخصوصی معادل 800 كیلوگرم بر مترمكعب و كمتر، به عنوان تیغه‌های جداساز و عایق‌های صوتی در كف بسیار مؤثر هستند. این نوع بتن می‌تواند در تركیب با مواد دیگر در دیوار، كف و سیستم‌های مختلف سقف مورد استفاده قرار گیرد. مزیت عمده آن، كاهش هزینه‌های لازم برای تهویه‌ی گرمایی یا سرمایی فضاهای داخلی ساختمان و كاهش انتقال صوت بین طبقات و فضاهای ساختمان می باشد. بتن‌های سبك غیرسازه‌ای بر اساس ساختارداخلی می‌توانند به دو گروه جداگانه تقسیم‌بندی شوند.

دسته اول بتن‌های اسفنجی[1] كه در حین ساخت آن‌ها با ایجاد كف، حباب‌های هوا در خمیر سیمان یا در ملات سیمان – سنگدانه ایجاد می گردد. كف مورد نظر یا از طریق مواد كف‌زا در حین اختلاط تولید شده و یا به صورت كف آماده به مخلوط اضافه می‌شود. بتن اسفنجی می‌تواند جرم مخصوصی تا حدود 240 كیلوگرم بر مترمكعب داشته باشد.

دسته دوم بتن با سنگدانه سبك یا به اختصار بتن سبكدانه است که با استفاده از پرلیت، ورمیكولیت منبسط شده و یا دیگر سبکدانه های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند. جرم مخصوص خشك این مخلوط بین 240 تا 960 كیلوگرم بر مترمكعب می‌باشد.

امروزه اضافه كردن ریزدانه‌هایی با وزن معمولی، موجب افزایش وزن بتن و مقاومت آن می شود، لیكن به منظورحصول خواص عایق‌بندی حرارتی (ضریب انتقال حرارت پایین)، حداكثر جرم مخصوص به 800 كیلوگرم در مترمكعب محدود می‌گردد.

هنگام ساخت و استفاده از بتن سبك غیرسازه‌ای، سعی بر این است كه با كاهش وزن بتوان خصوصیات عایق حرارتی را افزایش داد، اما ذكر این مطلب ضروری است كه باكاهش وزن مخصوص بتن، مقاومت آن نیز كاهش می‌یابد. مقاومت فشاری و وزن مخصوص بتن، ارتباط نزدیكی با هم دارند و با افزایش وزن مخصوص، بالطبع باید مقاومت بالاتری را انتظار داشتبا توجه به مقاومت به دست آمده از این نوع بتن، محل کاربرد آن تعیین می گردد. به عنوان مثال بتن‌هایی با مقاومت فشاری حدود 7/0 نیوتن بر میلیمترمربع و كمتر برای عایق‌سازی لوله‌های بخار زیرزمینی مناسب هستند و از بتن‌های با مقاومت بالاتر تا حدود 5/3 نیوتن بر میلیمتر مربع در پیاده‌روها استفاده می شود. باید توجه داشت كه انقباض بتن‌های سبك در هنگام خشك شدن در اكثر موارد و به خصوص در موارد حذف سنگدانه‌های درشت از مخلوط، همواره مشكل‌ساز است.

1-2- بتن سبك با مقاومت متوسط

بتنهای سبک موجود در این طبقه عمدتا از نوع بتنهای سبکدانه و بتنهای با ساختار باز می باشند. به عبارت دیگر برای کاهش چگالی بتن از سنگدانه های سبک طبیعی یا مصنوعی استفاده شده است. سبکدانه های مورد استفاده در بتنهای سبک با مقاومت متوسط معمولا از یکی از روشهای آهكی شدن (تكلیس)، سنگدانه‌ی كلینگر، محصولات منبسط شده‌ای نظیر روباره‌های منبسط شده، خاكستر بادی، شیل و اسلیت یا سنگدانه‌های تولیدی از مصالح طبیعی مانند پوكه سنگ‌های آذرین و سنگ‌های آذرین متخلخل (توف) تولید می‌شوند. جرم مخصوص بتن ساخته شده با سنگدانه‌های فوق بین 800 تا 1400 كیلوگرم بر مترمكعب است. كاربرد مواد افزودنی نظیر تسریع كننده‌ها و روان‌كننده‌ها می‌تواند در تغییر مقاومت بتن‌های ساخته شده با سنگدانه‌های تولید شده از روش‌های مذكور موثر باشدکاربرد این بتنها معمولا در بلوکهای مجوف بتنی، کف سازیها و موارد مشابه است.

1-3- بتن سبك سازه ای

بتنهای سبک سازه ای بتنهایی هستند که علی رغم دارا بودن چگالی کمتر از 2000 كیلوگرم بر مترمكعب، مقاومت فشاری بیش از 17 مگاپاسکال دارند. ساخت این بتنها صرفا با استفاده از سنگدانه های سبک و مقاوم امکان پذیر است. تمام بتنهای سبک سازه ای از خانواده بتن های سبکدانه می باشند که در آن برای کاهش وزن مخصوص بتن از سنگدانه های سبک استفاده شده است. به این دلیل بعضا از عبارات بتن سبکدانه و بتن سبک سازه ای برای بیان یک مفهوم استفاده می شود. در بتن‌های سبكدانه سازه‌ای از سنگدانه‌هایی استفاده می‌شود كه بتن ساخته شده مقاومتی بیش از 17 مگاپاسکال و جرم مخصوصی كمتر از 2000 كیلوگرم بر مترمكعب را دارا باشدسنگدانه‌هایی كه این شرایط را عموماً برآورد می‌كنند و طبق استاندارد [2] ASTM-C330 برای ساخت بتن سبك سازه‌ای مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا عبارتند از:

الف) شیل، رس و اسلیت منبسط شده در كوره‌ی دوار

ب)سنگدانه هایی که از فرآیند های کلوخه ای شدن به دست می آیند

ج) سرباره‌های منبسط شده

د) پوكه‌های معدنی

هـ) پوكه‌های صنعتی

و) خاكستر بادی ته نشین شده

تأمین مقاومت فشاری معادل 20 نیوتن بر میلیمترمربع و بیشتر با بعضی از این سنگدانه‌ها امكان‌پذیر است. شرایط سایر سنگدانه‌ها نیزطوری است كه قادر به حصول حداقل مقاومت فشاری مقرر شده برای بتن سبك سازه‌ای می‌باشند. همانطور كه پیش از این ذکر شد،‌ مقاومت بتن سبك ‌تابعی از جرم مخصوص آن است. باید توجه داشت كه جرم مخصوص بتن عمدتاً متأثر از جرم مخصوص سنگدانه‌های مصرفی است، به گونه‌ای كه استفاده از مصالح سبكتر موجب كاهش وزن مخصوص بتن می شود. ولی استفاده از مصالح سنگین‌تر از سبكدانه‌ها، لزوماً باعث افزایش مقاومت بتن ساخته شده نخواهد شد. بیشترین مقاومت بتن سبکدانه معمولا وقتی حاصل می شود که از سبکدانه های ساخته شده از شیل، رس و اسلیت منبسط شده در فرآیند كوره دوار برای سبک سازی چگالی بتن استفاده گردد.

بتن های اسفنجی

بتن اسفنجی یک مخلوط سنگدانه درشت.سیمان.آب وماسه به میزان اندک(وگاهی اوقات بدون ماسه).در ساختار این بتن15-25%(از لحاظ حجم )فضای خلی وجود دارد و این امر موجب عبور آب از داخل این بتن می شود.
در بتن اسفنجی از آب نسبت به دیگر انواع بتن کمتر استفاده می شود و این مسئله باعث شده تا پس از ساختن مخلوط بتن آب ان به سرعت تبخیر شده و مخلوط در مدت یک ساعت کاملا ار اب تخلیه خواه شد.
در بتن اسفنجی منافذ هوا درون خمیر سیمان ایجاد میگردد دو نوع اصلی بتن اسفنجی عبارتند از :
1- 
بتن كفی                                           2- بتن گازی
در تولید بتن گازی منافذ عمدتا از طریق واكنش های شیمیایی ایجادگردیده و فرآیند عمل آوری توسظ سیستم اتوكلاو صورت میگیرد و در بتن كفی با ادغام حبابهای هوای از پیش آماده شده (كف) در خمیر سیمان یا ملات، آب و ماسه ریز ایجاد گردیده و عمل آوری آن بصورت معمولی و غیر اتوكلاو انجام می گردد.

نسبت مواد مختلف در بتن اسفنجی

نسبت مواد

مقدار مواد

1)مواد دارای خواص بتن

270to415kg/m^3

(2سنگدانه

1190to1480 kg/m^3

3)نسبت اب به سیمان

0.27to030

4)نسبت سنگدانه به سیمان

4to4.5:1

نسبت سنگدانه ریزبه سنگدانه درشت

0to1:1

رفتار بتن اسفنجی

همچنین به منظور اشنایی بیشتر با رفتار این بتن ویژگیهای آن در زیر بیان شده است.

مشخصات

مقدار

اسلامپ

20mm

چگالی

1600to2000 kg/m^3

زمان گیرش

ساعت

تخلخل

15%to25%

میزان نفوذ پذیری

  120L/m^2/minto320

مقاومت فشاری

3.5mpato28mpa

مقاومت خمشی

1mpa to 3.8mpa

افت بتن

200×10^-6

.

بتن لیکا

بتن سبک سازه ای

کشور ایران یکی از مناطق زلزله خیز جهان محسوب می شود و بحث سبک سازی ابنیه جهت افزایش مقاومت در برابر زلزله از اهمیت بخصوصی برخوردار می‌باشد.استفاده از بتن به عنوان یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی در ابنیه سازه‌ای همواره دارای مشکل سنگینی بوده است.

بتن های سبک سازه ای بتن هایی هستند که علی رغم دارابودن چگالی کمتر از 200 کیلوگرم بر متر مکعب، مقاومت فشاری بیش از 17 مگا پاسکالدارند. ساخت این بتن ها صرفاً با استفاده از سبکدانه های مقاوم و سبک امکان پذیر است. بیشترین مقاومت بتن سبکدانه وقتی حاصل می‌شود که از سبکدانه های سازه‌ای که مقاومت آن برابر یا بیشتر از مقاومت ماتریس سیمان باشدبرای سبک سازی بتن استفاده گردد.

شرکت لیکا در سال 1385 با تغییر فرآوری موفق به تولید سبکدانه سازه‌ای در ایران شده است.تحقیقات علمی تکمیلی در مورد محصول فوق در حال انجام شدن می‌باشد و جهت کاربرد گسترده، دوره انتظار جهت گرفتن تائیدهای فنی را طی می‌نماید.

بتن سبکدانه غیر سازه‌ای

بتنهای سبک با مقاومت کمتر از 7 مگا پاسکال در رده بتنهای سبک غیر سازه‌ای طبقه بندی می‌شوند.این نوع بتن ها با وزن مخصوص معادل 800 کیلوگرم بر متر مکعب و کمتر، به عنوان تیغه های جداساز و عایق های حرارتی و صوتی در کف بسیار موثر هستند. این نوع بتن می‌تواند در ترکیب با مواد دیگر در دیوار ، کف و سیستم های مختلف سقف مورد استفاده قرار گیرد. اضافه کردن ریزدانه هایی با وزن معمولی، موجب افزایش وزن بتن و مقاومت آن می‌شود، لیکن به منظور حصول خواص عایق بندی حرارتی(ضریب انتقال حرارت کم)، حداکثر وزن مخصوص به 800 کیلوگرم در متر مکعب محدود می‌گردد. هنگام ساخت و استفاده از بتن سبک غیر سازه‌ای، سعی بر این اسن که با کاهش وزن بتوان خصوصیات عایق حرارتی را افزایش داد، اما ذکر این مطلب ضروری است که با کاهش وزن مخصوص بتن، مقاومت آن نیز کاهش می‌یابد. مقاومت فشاری و وزن مخصوص بتن، ارتباط نزدیکی با هم دارند و با افزایش وزن مخصوص، مقاومت زیادتری مورد انتظار است.با توجه به مقاومت به دست آمده از این نوع بتن ، محل کاربرد آن تعیین می‌گردد.

بتن هبلکس

بتن هبلکس بتن سبک یا بتن متخلخل در سال 1924 میلادی توسط یک آرشیتکت سوئدی اختراع گردید . هم اکنون در اروپا بتن سبک تحت نامهای ( Ytong) و یا ( Hebelex ) عرضه می شود . ساخت این محصول با استفاده از تکنولوژی پیشرفته از طریق اختلاط و پخت مواد اولیه : ماسه سیلیسی، آهک ، سیمان ، پودر آلومینیوم و آب انجام می گیرد .

عمده خواص بتن سبک ( هبلکس ) عبارتست از :
• 
وزن مخصوص : هر متر مکعب حدود 600 کیلوگرم .
• 
مقاومت فشاری : 30 تا 35 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع با امکان افزایش آن بر حساب نیاز مصرف کننده .

کار کردن با بتن سبک ( هبلکس ) بسیار آسان است، مثلاً به راحتی می توان آن را ارّه نموده یا میخ در آن کوبید و یا جای پریز یا کانال عبور سیم برق و لوله آب را در آن به وجود آورد. علاوه بر این بتن سبک در مقابل آتش بسیار مقاوم است و کلیه شرایط سلامت محیط زیست را دارا می باشد.

با توجه به آیین نامه جدید محاسبه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله ، بکارگیری مصالح سبک وزن راه حل مناسب و با صرفه در جهت افزایش ایمنی ساختمان می باشد و بلوک های بتن سبک ( هبلکس ) تأمین کننده این مزیت فنّی است. یک متر مکعب بلوک هبلکس حدود 600 کیلوگرم وزن دارد که برابر 866 عدد آجر به وزن 1750 کیلوگرم می باشد ، به عبارت دیگر یک عدد بلوک 20×25×60 هبلکس مطابق با 46 عدد آجر است، در حالیکه وزن آن برابر وزن 10 عدد آجر بوده و یک کارگر به راحتی می تواند آنرا حمل نماید و سریعاً نیز نصب می گردد .

در ضمن ملات مصرفی برابر 25% ملات مورد نیاز برای اجرای همان دیوار با آجر بوده و به درصد سیمان کمتری نیز دز ملات نیاز دارد. به عنوان مثال چنانچه برای اجرای یک دیوار با آجر به یکصد کیلوگرم سیمان نیاز باشد همان دیوار در صورت استفاده از بلوک های هبلکس 15 کیلوگرم سیمان مصرف می کند.

همچنین بارگیری و حمل بلوک های هبلکس که در قالب های 15/3 متر مکعبی بسته بندی می شوند با استفاده از جرثقیل فکی و تریلی کفی به راحتی و اقتصادی تر انجام میگیرد. یک تریلی 9 پالت بزرگ برابر 35/28 متر مکعب را حمل می نماید.

هبلکس = عایق گرما، سرما، صدا و مقاوم در برابر زلزله و …

هبلکس = صرفه جویی در آهن یا آرماتور، زمان اجرا، ملات مصرفی، دستمزد و …

هبلکس = چسبندگی قابل توجه با ملات سیمان و ماسه و گچ و خاک به موجب گواهی وزارت مسکن و شهر سازی .

مزایای فنّی :
سبکی وزن ، عایق در برابر حرارت، عایق دز برابر برودت، عایق در برابر صدا، استحکام و پایداری در مقابل زلزله، آتش سوزی و بسیاری مزایای دیگر از محاسن بلوک های هبلکس نسبت به سایر مصالح قدیمی نظیر آجر های معمولی و آجر های سفال می باشد.

مزایای اجرائی :
با توجه به ابعاد و سبکی و راحتی نصب بلوک های هبلکس در همه ضخامت ها، سرعت اجرای هبلکس نسبت به سایر مصالح به 3 برابر بالغ می گردد.

مزایای اقتصادی :
پروژه های ساختمانی با استفاده از بلوک های هبلکس با در نظر گرفتن سرعت اجرا، به دستمزد کمتری احتیاج دارد و همچنین استفاده از هبلکس به سبب مصرف ملات کمتر و نیز کاهش بارهای وارده به سازه به دلیل وزن کم دیوار ها که موجب کاهش ابعاد سازه می شود، صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در هزینه مصالح مصرفی موجب می گردد.

به علاوه در مقایسه میان مصالح سنتی و هبلکس اقلام زیر نیز ارقام توجه ای را تشکیل می دهند :

سرعت زیاد آجر چینی با هبلکس، سرعت زیاد کارهای تأسیساتی، کاهش مقاطع ساختمانی به هنگام محاسبه و صرفه جویی قابل ملاحظه در سازه های فلزی و بتنی. به علاوه استفاده از هبلکس موجب صرفه جویی چشمگیری در انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان بعد از احداث می شود. همچنین ضایعات هبلکس کلّا به عنوان پوکه مورد استفاده قرار می گیرد در حالیکه ضایعات زیاد آجر عملاً بلا استفاده می ماند.

دستور العمل اجرایی :

1 ) کادر اجرایی :
کارکردن با هبلکس نیاز به تخصص خاصی ندارد با توجّه به ابعاد و سهولت کار با هبلکس، سرعت اجرا نیز نسبت به آجر نیز نسبت به آجر سفال تا دو الی سه برابر افزایش می یابد .

2 ) ملات مورد نیاز :
همان ماسه و سیمان می باشد و با توجه اینکه بلوک های هبلکس یک نوع بتن سبک می باشد و هم گونی کاملی با ملات ماسه سیمان دارد می توان نسبت ترکیب را به پنج یا شش به یک تبدیل و در مصرف سیمان صرفه جویی بیشتری نمود، در مواردی که تیغه بندی های مورد اجرا با آب و رطوبت سر کاری نداشته باشند ( مثل دیوار اتاق خواب، کار، …) می توان از ملات گچ و خاک ( به لحاظ صرفه جویی اقتصادی ) نیز استفاده نمود.

3 ) جذب آب :
با توجه به ابعاد و متخلخل بودن بلوک های هبلکس، نم و رطوبت توسط این بلوک ها منتقل نمی شود . در عین این که این بلوک ها نم و رطوبت را نسبت به مصالح مشابه جذب می کند، لذا در زمان استفاده از این بلوک باید نکات زیر را رعایت نمود :

اولاً : قبل از اجرا بلوک ها باید کاملاً خیس نمود.

ثانیاً : ملات مصرفی را نیز باید با رقّت بیشتری تهیه نمود.

ثالثاً : بعد از اجرا در صورت امکان به دیوارها آب داده شود.

4 ) اندود گچ و خاک :
با توجّه به سطح صاف و صیقلی هبلکس نسبت به سایر مصالح در صورت اجرای صحیح دیوار ها به اندودی بیش از 1 الی 2 سانتیمتر نیاز نخواهد بود ( یعنی در هر طرف نیم الی یک سانتیمتر ) .

5 ) از نظر نصب تأسیسات و روکار :
مانند سایر مصالح می باشد .

هبلکس بتن سبک یا بتن هوادار اتوکلاوی

از مسائل و دغدغه های مهم مهندسان عمران  در امر طراحی، محاسبه و ساخت پروژه های عمرانی وزن سازه به منظور پایداری بهتر در برابر نیروی زلزله است. ازآنجائیکه امروزه تمامی ساختمان ها به صورت اسکلت فلزی و یا بتونی اجرا می‌شوند. پارتیشن ها و دیوارهای داخلی فقط نقش جدا کننده فضا را برعهده دارند و هرچه مصالح بکاررفته شده دراین اجزا سبک تر باشد تاثیر مستقیمی در کاهش وزن سازه دارد.
از این رو جایگزینی آجرهای هبلکس بجای آجرهای معمولی و سفال بسیار تاثیر گذار می‌باشد.
نکته قابل ذکر در مورد این آجرها وزن مخصوص پایین آنها است. بطوریکه اگر این آجرها را بر روی سطح آب قراردهیم به ته آب فرو نرفته و برروی سطح آب قرارمی‌گیرد.

در دنیای پیشرفته امروزی و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه های مختلف علمی، صنعت بتن دچار تحول گردیده است، تولید بتن سبک هبلکس حاصل همین پیشرفت ها می‌باشد.

بتنی که علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان از نیروی وارد به سازه در اثر شتاب زلزله می کاهدبتن سبک با توجه به ویژگی های خاصی که دارد دارای کاربردهای مختلف می‌باشد که برحسب وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن تفکیک می‌شود.

با گسترش استفاده از بتن سبک در سراسر دنیا بویژه در کشورهای پیشرفته و شکل گیری آیین نامه های اجرایی آنها متاسفانه این نوع بتن که دارای قابلیت های منحصر به فردی می‌باشد در کشور ما ایران هنوز ناشناخته باقیمانده است.

هبلکس نام تجاری است که برای بتن هوادار اتوکلاوی (Autoclaved Aerated Concrete – AAC) تولید شده در اروپا قرارداده اند که همان بتن سبک، بتن گازی سبک یا متخلخل می‌باشد و در سال 1924 میلادی توسط یک مهندس آرشیتکت سوئدی اختراع و به جامعه مهندسی معرفی گردید.
این بتن هم اکنون در اروپا و آمریکا به نام های تجاری YTONG و یا HEBELEX ارایه می‌شود. ساخت این محصول به روش اختلاط و پخت مواد اولیه انجام می گیرد.
حدود 60% وزنی مواد اولیه سنگدانه سیلیسی میکرونیزه شده با خلوص بالای ٨٠می‌باشد و این میزان سیلیس غیر قابل جایگزینی با سایر سنگدانه های دیگر می‌باشد.
مصرف سیمان نیز کمتر از ١٠٠ کیلوگرم در هر مترمکعب می‌باشد.
پودر اکسید آلومینیوم مورد استفاده با دانه بندی تعریف شده و مخصوصی می‌باشد.
لازم بذکر است بکارگیری سیلیس از معادن و خردایش (خرد کردن) آنها تا حد زیادی تولید را غیر اقتصادی می نماید، در نتیجه کنترل کیفیت سیلیس در خط تولید نیاز به بررسی بیشتری دارد.

هبلکس مخلوطی از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم درحرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاوها پخته و به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می‌شودتولید بلوک هبلکس در
صنعت ساختمان ایران در سال 1367 توسط مرحوم علی اکبر بجستانی بنیانگذاری و شروع شده است.

این محصول امتیازات ویژه ای نیز نسبت به دیگر مصالح دارد از جمله این که عایق مناسب حرارتی و صدا می‌باشد، در برابر فشار مقاوم است، با ابزار معمولی به آسانی بریده می‌شود و می‌توان آن را به هر شکل تراشید، سوراخ کرد و یا تغییر شکل داد.
در موقعیت کنونی بتن سبک یا هبلکس بهترین ماده برای ساخت ساختمان های کوچک و بزرگ مسکونی، خدماتی، صنعتی و کشاورزی بویژه در مناطق زلزله خیز می‌باشد.

روش تولید هبلکس (HEBELEX)سیلیس از مهمترین مواد اولیه بتن سبک هبلکس می‌باشد و از معادن داخل کشور تهیه می‌شود، آهک نیز بصورت فرآوری شده و پخته شده به داخل کارخانه حمل می گردد.
در خط تولید بتن سبک یا هبلکس ۳ سیلوی نگهداری مواد اولیه وجود دارد که عبارتند از : سیلوی سیلیس، سیلوی آهک و سیلوی سیمان، که مواد اولیه پس از نگهداری در این سیلوها به تدریج وارد خط تولید می‌شوند. سیلیس، آهک و سیمان بوسیله الواتورهای مخصوص از سطح زیرین سیلوها به داخل آنها منتقل و درمدت زمان مشخص وارد خط تولید می‌شوند.

در نخستین مرحله از تولید بتن سبک، مواد اولیه شامل سیلیس و آب در آسیاب شماره 1 بصورت دوغاب یا گل در آورده می‌شود و در آسیاب شماره 2 مواد مورد مصرف شامل سیلیس، آهک و سیمان بصورت خشک پس از توزین مخلوط می‌شوند و در واقع دو آسیاب در این مرحله وجود دارد آسیاب شماره 1 (آسیاب مواد تر) و آسیاب شماره 2 (مواد خشک) که پس از مخلوط شدن و فرآوری، مواد به محل قالب ریزی انتقال داده می‌شوند.

پیش از آنکه مواد به قسمت قالب ریزی انتقال یابند بدقت توزین شده و در میکسرهای مخصوصی در مدت زمان لازم و مشخص مخلوط می‌شوند. در این بخش ۳ نوع مواد اولیه وجود دارد که توزین نهایی مواد در آنها انجام می‌شود. هر ۳ نوع مواد شامل آهک، سیمان و سیلیس در این بخش توزین شده و وارد آسیاب های خشک و تر می‌شوند
مرحله بعدی کار مرحله قالب ریزی مواد است که مواد مخلوط شده در داخل قالب هایی که هر کدام تقریبا ۳ متر معکب گنجایش دارند ریخته می‌شوند.

مخلوط متناسب از سیلیس، آهک، سیمان و آب که با شیوه ای هماهنگ در میکسرها عمل آوری شده است نیمی از حجم قالب ها را پر می کند. این مواد پس فعل و انفعالات شیمیایی در زمانی مشخص بصورت قالب های مورد نظر در می آیند این زمان حدود 3.5 ساعت به درازا می کشد. اینک زمان آن رسیده است تا قالب های تولیدی را به خط ریخته گری انتقال دهنداین قالب ها بوسیله شیفتر به خط ریخته گری کارخانه برده می‌شوند تا این مرحله از کار انجام شود.
قالب های تولیدی را بامازوت، اندود می کنند تا در مرحله ریخته‌گری چسبندگی ایجاد نشود.
بدلیل فعل و انفعالات شیمیایی در مرحله قالب ریزی، مواد اولیه حرارتی حدود ۷۰ درجه سانتی گراد تولید می کنند.

میزان حرارت موجود و آمادگی قالب ها برای خط برش بوسیله متخصصان کارخانه اندازه گیری می‌شود تا پس از اعلام آمادگی قالبها به خط برش منتقل شود.
بعلت تغییراتی که می‌تواند در مواد اولیه رخ دهد، این مواد پیش از ورود به خط، کنترل شده و آزمایش های شیمیایی روی آنها انجام می‌شود و پس از ورود به خط نیز بنا به کیفیتی که درون قالب ها دارد، تحت آزمایش و کنترل کیفی قرار می گیرند.
در این بخش از کارخانه سطح خارجی قالب ها برداشته می‌شود تا یک سطح هموار و مشخصی از تمام قالب ها نمایان گردد در این قسمت دیوارهای جانبی قالب ها جدا و از واگن ها جدا می‌شوند و آنگاه به بخش برش انتقال می یابند. در این بخش پس از دیواره برداری از قالب ها، ابتدا برش های عرضی به قالبها داده می‌شود و آنگاه با دستگاههای برش و با دقت و توجه خاص کارکنان و متخصصان کارخانه برش های طولی قالب ها انجام خواهد شداندازه برش های طولی و عرضی قالب ها بسته به تقاضای مصرف کنندگان و بازار مصرف آن دارد که قابل تنظیم و تغییر خواهد بود.
پس از مرحله برش، قالب ها بر روی واگن های مخصوصی قرار می گیرند تا به بخش بلوکی که مرحله پخت قالب هاست انتقال یابد.
قالب های هبلکس در مرحله پخت وارد اتو کلاوها می‌شوند و در حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد و با فشار ۱۲ اتمسفر پخته و عمل آوری می گردد.
قالب ها در اتوکلاوها و پخت کامل به بخش بار انداز محصولات آماده تحویل انتقال می یابند تا به تدریج به بازار مصرف عرضه شود.

مشخصات فنی بتن سبک اتوکلاوی – هبلکس
وزن مخصوص
هر متر مکعب دارای 650 الی 750 کیلوگرم می‌باشد که برابر یک سوم تا یک چهارم وزن بتن می‌باشد. (بسته به نوع مصالح و مواد اولیه و نوع تجهیزات تولید متفاوت است و هم اکنون توسط دستگاه های جدید و مرغوب تر امکان تهیه با دانیسته کمتر نیز وجود دارد)

مقاومت فشاری
25 تا 35 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌باشد که امکان افزایش آن بر حسب امکانات تولید کننده و نوع سفارش مشتری و مشخصات فنی مورد نیاز نیز برای تولید کننده امکان‌‌پذیر می‌باشد.

اجرا و نصب
کار کردن با بلوک سبک هبلکس بسیار آسان است، می‌توان آن را بر اساس نیاز در محل مورد استفاده بوسیله اره برش داد، براحتی میخ در آن کوبید و یا مسیر تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی را به راحتی در آن ایجاد نمود.

مقاومت حرارتی
مقاوت بسیار بالای هبلکس از بارزترین مزایای آن می‌باشد به عبارتی هبلکس در مقابل آتش و شعله های مستقیم ضریب حرارتی برابر 0.17 W.m2k را دارا می‌باشد.

ابعاد
بلوک های بتن سبک هبلکس در ابعاد 60*25*10، 60*25*15، 60*25*20، 60*25*25 و 60*25*30 سانتیمتر ارایه می‌شوند که این ابعاد بسته به نیاز و سفارش قابل تغییر نیز می‌باشد.

مزایای فنی بلوک های بتن سبک هبلکس (HEBELEX)
سبکی وزن، عایق حرارات و برودت، عایق صدا، استحکام و پایداری در مقابل زلزله و آتش سوزی، حمل و نقل آسان و با صرفه، اجرای سریع از مهمترین و بارزترین مزایای بلوک های هبلکس می‌باشد.
با توجه به مبحث 18 و 19 آیین نامه مقررات ملی ساختمان به منظور محاسبه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله، بکارگیری مصالح سبک وزن، مناسبترین و باصرفه ترین شیوه برای افزایش ایمنی ساختمان ها می‌باشد بطوریکه بلوک های هبلکس تامین کننده این مزیت فنی است.

یک متر مکعب بلوک هبلکس در حدود 600 الی 700 کیلوگرم وزن دارد که برابر 866 عدد آجر به وزن 1750 کیلوگرم می‌باشد. در صورتیکه سایز متداول و رایج بلوک هبلکس که ابعادی برابر 60*25*20 می‌باشد مطابق ابعاد با 26 عدد آجر می‌باشد اما از نظر وزن تنها با 10 عدد آجر برابر بوده و یک کارگر به راحتی می‌تواند آن را حمل، جابجا و سریع هم نصب نماید.
ملات مصرفی در اجرای بلوک های هبلکس برابر 25% ملات مورد مصرف در دیوار آجری به همان مشخصات می‌باشد و ملات مصرفی در بلوک های هبلکس از عیار کمتری نسبت به ملات مصرفی آجر برخوردار می‌باشد. به عنوان مثال برای اجرای یک دیوار با آجر به 100 کیلوگرم سیمان نیاز باشد همان دیوار از بلوک هبلکس تنها به 15 کیلوگرم سیمان نیاز دارد.
همچنین بارگیری و حمل بوک های هبلکس که در قالب های 3.15 متر مکعبی بسته بندی نوار تسمه کشی می‌شوند با استفاده از جرثقیل فکی و تریلی کفی به راحتی و با هزینه کمتری صورت می‌پذیرد. یک تریلی 9 پالت بزرگ هبلکس برابر 28.38 متر مکعب را حمل می نماید.

مزایای اقتصادی بلوک های هبلکس
پروژه های ساختمانی با استفاده از بلوک های هبلکس با در نظر گرفتن سرعت اجرا، نیروی اجرایی کمتر و مصرف ملات کمتر و همچنین کاهش زیاد بارهای وارده به سازه به دلیل وزن کم دیوارهای از نوع بتن سبک هبلکس موجب کاهش ابعاد سازه می‌شود که خود صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در هزینه مصالح مصرفی موجب می گردد.
عایق بودن هبلکس در برابر گرما، سرما علاوه بر صرفه جویی چشمگیری که در فضاهای تاسیساتی و سطح حرارتی برودتی موجب کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی لازم برای سرمایش و گرمایش ساختمان در آینده خواهد شد.

دستور العمل اجرایی
کادر اجرایی
کارکردن با بلوک های بتن گازی سبک هبلکس نیاز به تخصص خاصی ندارد، با توجه به ابعاد و سهولت کار با هبلکس سرعت اجرا نیز نسبت به آجر و سفال تا دو الی سه برابر افزایش می یابد.

ملات مورد نیاز
همان ماسه و سیمان می‌باشد و با توجه به اینکه بلوک های هبلکس یک نوع بتن سبک می‌باشد و همگونی کاملی با ملات ماسه و سیمان دارد می‌توان نسبت ترکیب را به پنج یا شش به یک تبدیل و در مصرف سیمان صرفه جویی بیشتری نمود در مواردی که تیغه بندی ها مورد اجرا با آب و رطوبت در تماس و ارتباط نباشند (مانند دیوارهای اتاق خوابمی‌توان از ملات گچ و خاک (به لحاظ صرفه جویی اقتصادی) نیز استفاده نمود.

جذب آب
با توجه به ابعاد و متخلخل بودن بلوک های بتن سبک هبلکس رطوبت و نم توسط این بلوک ها منتقل نمی‌شود.
نکته: در عین اینکه بلوک های هبلکس رطوبت و نم را منتقل نمی کنند ولی در سطح بلوک آب بیشتری را نسبت به مصالح مشابه جذب می‌کند، لذا در زمان استفاده از این بلوک ها باید نکات زیر را رعایت نمود:

1- قبل از اجرا بلوک های هبلکس می‌بایست کاملا خیس شوند. 2- ملات مصرفی را نیز باید با دقت بیشتری تهیه نمود. 3- بعد از اجرا به دیوارها آب داده شود.

اندود گچ و خاک
با توجه به سطح صاف و صیقلی هبلکس نسبت به سایر مصالح (در صورت اجرای صحیح دیوارهای) به اندودی بیش از 1 الی 2 سانتیمتر نیاز نخواهند داشت یعنی در هر طرف 0.5 الی 1 سانتیمتر.

نصب تاسیسات و نما سازی
مانند سایر مصالح می‌باشد و چنانچه به صورت صحیح اجرا شود با مشکلی روبرو نخواهد شد.

مقاله های بتن:  ماستیک پلی یورتان چیست ؟
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود