مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

افزودنی های بتن ( Concrete admixtures )

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

افزودنی های بتن ( Concrete admixher )
فهرست

افزودنی های بتن ( Concrete admixtures )

افزودنی بتن به مواد به جز سیمان، سنگدانه و آب گفته می شود که به مصالح تشکلیل دهنده بتن اضافه می شود تا خصوصیات مورد نظر را در بتن تازه و سخت شده ایجاد نماید. افزودنی بتن به دو شاخه اصلی افزودنی های شیمیایی و افزودنی های پوزلانی یا معدنی بتن تقسیم می شوند. امروزه افزودنی ها بخشی جدایی ناپذیر از بتن بر می شمرند.

 

افزودنی بتن چیست ؟

افزودنی بتن با اضافه شدن به ترکیبات بتن در حین سات و یا در پای کار باعث ایجاد خصوصیات اجرایی ، رفع مشکلات اجرایی ، سهولت اجرا ، افزایش کیفیت اجرا ، افزایش دوام بتن و غیره می گردند.

 

توجه : کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ، یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکت های تولید کننده های افزودنی بتن در ایران می باشد. این شرکت با تحقیقات و آزمایشهای دقیق و پیوسته همواره سعی می نماید تا محصولات با کیفیت و براساس استاندارد های به روز ملی و جهانی و کارامد ارائه نماید. انواع افزودنی بتن و سایر محصولات شیمیایی ساختمان از جله محصولات تولیدی این مجموعه پیشرو می باشد.

 

افزودنی های بتن ( Concrete admixher )

انواع افزودنی بتن

افزودنی های بتن به لحاظ ماهیت به دو نوع افزودنی های شیمیایی بتن و افزودنی های معدنی بتن تقسیم می شوند. این محصولات کاربرد های مجزا و بعضا مکمل هم را دارا می باشند.

 

انواع افزودنی شیمیایی بتن

افزودنی های بتن دارای انواع مختلفی می باشند که براساس تحقیقات آزمایشگاهی و یا بعضا به صورت اتفاقی شناخته و به کار گرفته و توسعه یافته اند. این افزودنی های بتن هر یک با توجه به ماهیت خود در شاریط مناسب می تواند به حل مشکلات اجرایی یا افزایش دوام بتن در شرایط محیطی و یا شرایط بهره برداری کمک کنند. به طور کلی افزودنی های بتن شیمیایی را می تواند به صورت تیتر وار به موارد ذیل تقسیم نمود.

  • روان کننده های بتن / کاهنده های آب بتن
  • انواع ابر روان کننده های بتن / فوق کاهنده های آب بتن
  • پلیمر های بتن
  • زودگیر کننده های بتن
  • کندگیر های بتن
  • قوام دهنده بتن
  • آنی گیر بتن
  • حباب زا یا هوازا بتن
  • افزودنی های ترکیبی
  • افزودنی نم زا بتن
  • افزودنی کریستال زا بتن
  • افزودنی عمل آورنده بتن

 

افزودنی های بتن ( Concrete admixher )

انواع افزودنی معدنی بتن یا پوزولان های بتن

افزودنی های معدنی که از نظر فیزکی پودری شکل می باشند اغل به دو صورت جایگزین سیمان و یا مضاف بر آن مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله موارد و خواص مصرف این نوع افزادنی ها می توان به کاهش نفوذپذیری ، کاهش مصرف سیمان و به تبع کاهش دمای هیداتاسیون در بتن حجیم ، کاهش جمع شدگی ، افزایش مقاومت در برابر واکنش قلیایی ، افزایش مقاومت الکتریکی و کاهش خوردگی ، افزایش مقاومت های مکختلف بتن ، افزایش مقاومت سایش اشاره کرد.

لازم به ذکر است که هر یک از انواع پوزولان ها در بخشی از این فاز ها موثر تر است. و از سوی دیگر با توجه به شرایط بهره برداری و ماهیت کار با توجه به مباحث اقتصادی می توانند به کارگرفته شوند. از جمله انواع افزودنی های معدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میکروسیلیس ( میکروسیلیکا ) یا دوده سیلیسی
  • فلای اش ( FLAY ASH )
  • زئولیت
  • متاکائولن

 

مقدار مصرف افزودنی بتن

میزان مصرف افزودنی های بتن بسیار متغییر ی باشد. معمولا میزان مصرف افزودنی های بتن معدنی زیاد می باشد، به خصوص در مواقعی که به عنوان جایگزین سیمان می باشند. این مصرف در بازه ای در حدود 5 تا 40 درصد بسته به نوع افزودنی و ماهیت طرح اختلاط و خواسته مورد نیاز و نوع بتن متفاوت است. این مقدار در افزاودنی های شیمیایی بسیار کمتر است.

مقاله های بتن:  بتن هوادار یا بتن سبک اتوکلاو شده چیست

اما باید توجه داشت که در افزایش های شیمیایی نیز با توجه به تنوع انها نیز مقادیر مصرف بسته به نوع آن و نیز کاربری ، شرایط درصدی از سیمان ، از مقادری بسیار کم تا 5 درصد متغییر است. مقادیر مصرف دقیق معمولا در بازه توصیه شده تولید کننده که بر مبنای کیفیت و غلظت محصول و براساس تست های آزمایشگاهی و کارگاهی تعیین می گردد. باید توجه داشت که مقادیر مصرف واقعی باید حتما در محل و شرایط پروژه کنترل و بهینه شود. چرا که دمای محیط ، فاصله حمل و زمان تخلیه در مقدار مصرف می تواند تاثیر گذار باشد.

افزودنی های بتن ( Concrete admixher )

معایب و مضرات استفاده از افزودنی بتن

معایب و مضرات افزایش های بتن همواره از سوی مهندسین و کارشناسان مورد بحث بوده است. اما به طور کلی می توان گفت ، افزودنی ها صرفا یک پارامتر کمکی است که مقدار مصرف زیادی ندارد و نمی تواند تاثیر زیادی در خصوص به صورت پیش بینی نشده در محصولات با کیفیت داشته باشد. آنچه می تواند باعث مشکلاتی برای بتن گردد ، انتخاب نامناسب ، و مصرف عدم بهینه و زیاد و عدم کنترل های لازم و یا اشتباهات اجرایی و استفاده از محصولات فاسد می باشد.

 

قیمت فروش افزودنی بتن

در خصوص قیمت افزودنی بتن باید توجه داشت که همانطور که در بالا عنوان شده افزودنی های بتن دارای انواع مختلفی می باشند. از سوی دیگر افزودنی ها دارای غلظت و کیفیت های مختلفی تولید می شوند که در میزان مصرف بهینه موثر می باند . لذا همواره باید قیمت را بر مبنای قیمت تمام شده در مترمکعب بتن محاسبه نمود.

با توجه به تنوع محصولات ، پیشنهاد می گردد در صورت نیاز به قیمت انواع افزودنی های بتن ، برای مشاوره ، دریافت لیست قیمت ، دریافت دیتاشیت و مشخصات فنی و یا نمونه محصول جهت تست با بخش فنی و بازرگانی هلدینگ کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران تماس حاصل فرمائید تا با مشاوره صحیح و گزینش محصول مناسب قیمت مورد نظر اعلام گردد.

 

افزودنی های بتن ( Concrete admixher )

بهترین روش مصرف افزودنی بتن

افزودنی های بتن را به دو روش در حین ساخت در بچینگ و یا پایکار و نیز ترکیبی در شرایطی که فاصله ساخت و ریختن بتن زیاد است استفاده می نمایند. بهترین گزینه در صورتی که فاصله حمل زیاد نباشد استفاده در محل بچینگ به علت امکان ساخت با نسبت های پایین آب به سیمان و اختلاط کامل می باشد. ولی در صوتی که فاصله حمل زیاد باشد ممکن است امکان استفاده از سایر روش ها نیز لازم و ضروری باشد.

 

استاندارد افزودنی های بتن

استاندارد ساخت افزودنی های بتن در ایران 2930 می باشد. لذا برای کنترل برخی دیگر از پارمتر های کاربردی نیاز به کنترل پارامترهای کارگاهی بر اساس ASTM  و BS و EN برای افزودنی های بتن به صورت کامل تر وجود دارد که در کنار استاندارد ایران توسط تولید کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود