مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

گروت و روش اجرای گروت ریزی | تزریق گروت

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

گروت و گروت ریزی
فهرست

گروت و روش اجرای گروت ریزی – تزریق گروت

گروت چیست و انواع گروت چیست؟

گروت و روش اجرای گروت ریزی | تزریق گروت – فروش گروت با مشخصات و خصوصیات متفاوتی انجام میگیرید. خرید و کابرد هرکدام متفاوت هست. برای مثال فروش گروت پایه سیمانی و گروت های اپوکسی دو و سه جزئی. قبل از خرید گروت باید به کاربرد و موارد مصرف توجه کرد. شما میتوانید قبل از خرید گروت با مهندسان و یا بخش فروش کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 44618462 – 44618379 – 09120916271 ) تماس بگیرید تا مشاوره رایگان دریافت نمایید.

اما گروت چیست و تعریف گروت

گروت تشکیل شده از آب ، سیمان ، ماسه و افزودنی های متداول دیگر می باشد. از گروت ها جهت پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ ، لایه لایه شدن و یا خرد شدن استفاده می شود.از این لحاظ کاربرد گروت مشابه ملات می باشد. گروت کاربردی در زیر صفحه ستون ها، آنکربلت ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، بلت ها، ریل ها، حایل ها دارند.

مهم ترین مزایای گروت ها این است که مکانی که در آن گروت ریخته می شود را کامل پر می کند. چون گروت منبسط شونده خاصیت غیر انقباضی دارد از گروت آماده جهت مصارف مختلفی مثل، زیر صفحه ستون ها، آنکربلت ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، بلت ها، ریل ها، حایل ها و …استفاده می شود.

طرح اختلاط و ساخت گروت

گروت ها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارد و انتقال آن ها را به بخش زیرکار داشته باشد برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وارده از آن ها توسط گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می شود. ملات ها و گروت ها باعث مقاومت های مطلوب و مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین ملات یا گروت و سازها قرار گیرد و بر روی آن گروت یا ملات قرارگیرد از یک طرف و سطح زیرکار از طرف دیگر می شود. بطور کلی دو روش ملات ریزی یا گروت ریزی در داخل حفرات در محل اتصال آنکرو وجود دارد.

گروت ریزی با گروت یا ملات خشک در روش اول گروت ریزی با گروت یا ملات خشک در روش اول در این روش گروت را با استفاده از نیروی تراکمی جایگذاری می شود. در زمان استفاده از گروت یا ملات سیال به علت روانی بودن این ماده در هنگام گروت ریزی خود به خود جایگذاری می شود.

مصرف گروت یا ملات های نوع خشک کاملاً رضایت بخشی است و در عمل در کارهای ساختمانی استفاده می شود ولی این روش جایگذاری همیشه مناسبی نیست، به همین خاطر است که در عمل تمایل با استفاده از روش گروت سیال افزایش روز افزونی دارد. گروت ریزی با گروت سیال روش گروت سیال در محل هایی که حفرات تقریباً بسته و مسدود و غیر قابل دسترسی بوده استفاده می شود ولی بیرون از آن، گروت کاری براحتی امکان پذیراست.

عملکردهای گروت چیست؟

گروت باید قوام یافته و سیال باشد و در حالت معمولی جاری شود. گروت نباید دچار جداشدگی آب و سنگدانه از هم شود و ته نشین نشود. گروت نباید دچار جمع شدگی قابل ملاحظه ای شود. گروت باید توان نگهداری آب ملات بتنی و سیمان را داشته باشد. گروت باید در حداقل زمان به مقاومت مطلوبی دست یابد. مجموعه موارد ذکر شده نیازمند همگونی مخلوط، مواد چسباننده و مصالح سنگی و مواد افزودنی باشد.

اگر مخلوط گروت در کارگاه ساختمانی ساخته شود و از مصالح سنگی موجود استفاده شود، دانه بندی مناسب در گروت بدست نخواهد آمد و ضمانت لازم نیز امکان پذیر نخواهد بود. برای بدست آوردن گروت درصد بهینه مواد چسباننده و افزودنی و مصالح سنگی در چنین شرایطی از نظر تکنیکی تقریباً غیر ممکن خواهد بود و از نظر اقتصادی نیز کاملاً غیر اقتصادی است.

به همین دلیل است که از گروت مخلوط آماده ایده آلی برای گروت ریزی و گروت کاری استفاده می شود. این نوع گروت های مخلوط آماده تحت شرایط کنترل شده و فرموله شده و از پیش مخلوط شده در کارخانه بسته بندی می شوند.

از آنجایی که خصوصیات عملکرد این مواد بطور دقیق مشخص و معلوم است، چنانچه طبق راهنمای سازنده بکار برده شوند و همچنین بطور مناسب مخلوط، تحکیم و عمل آوری شود، نتایج مثبت و رضایت بخشی را خواهید داشت. مهمترین عامل در انتخاب گروت چیست؟ برای یک کاربرد مشخص بستگی به شرایط و خواسته های مورد نیازسرویس، گروت ریزی و یا گروت کاری دارد. هریک از این نوع گروت ها دارای خصوصیات و عملکرد مشخص و منحصر بفردی می باشند که پاسخگوی نیاز خواهند بود.

انواع گروت چیست؟

گروت منبسط شونده بر پایه سیمان. گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری بسپار. گروت اپوکسی دوجزیی و یا سه جزیی. گروت آماده منبسط شونده .

گروت و روش اجرای گروت ریزی | تزریق گروت

گروت سیمانی منبسط شونده چیست؟ گروت سیمانی منبسط شونده با مقاومت اولیه و نهایی بالا و زودرس است که بستگی به دمای آب و هوایی محیط و زمان مصرفی دارد. این گروت بصورت پودر خشک بسته بندی شده، آماده مصرف می باشد و در هنگام ترکیب با آب، دارای خصوصیات انبساط حجمی دو مرحله است.

انبساط اولیه گروت حاصل تصعید گازها بوده و هنگامی بوقوع می آید که پودر آن با آب ترکیب شود و به مدت 15 تا 30 دقیقه به طول انجامد. فاز دوم انبساط گروت نیز در اثر واکنش شیمیایی گیرش ملات است که یک یا دو روز بعد از اختلاط ملات آغاز می شود. به منظور حصول انبساط اولیه بهینه باید ملات را پس از اختلاط با آب سریعاً مورد استفاده قرارداد.

گروت مخلوط آماده ای از نوع گروت ضد سولفات بوده و دارای سیمان پرتلند ضد سولفات بر طبق نوع و پودر میکروسیلیکا می باشد. این گروت مخصوص دمای بالای 40-10سانتی گراد بوده و چنانچه گروت ریزی در زیر دمای گفته شده صورت گیرد میزان کسب مقاومت کندتر خواهد شد.

گروت پلیمری چیست؟

گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری دارای دو جزء می باشد.

جزء مایع گروت پلیمری چیست؟ جزء مایع پلیمری مخلوط سیمان با مقاومت بالا و دانه بندی ویژه با ماسه سیلیسی شکری، با بهترین خواص روان کنندگی است. در هنگام گروت ریزی مایع پلیمری تنها کافیست دو جزء با هم مخلوط شود.

فواید گروت پلیمری چیست؟ گروت دارای مقاومت کششی و خمشی بالااست. گروت دارای خاصیت آب بند کنندگی مطلوب است. گروت دارای خاصیت مقاومت سایشی بالااست. گروت دارای پیوند قوی با زیرسازی معدنی است. گروت دارای مقاومت بالا در برابر اثر آب شور دریا است.

گروت اپوکسی چیست؟ گروت اپوکسی شکل پذیر و بدون حلال و شامل 3 جزء می باشد. گروت اپوکسی دارای رزین اپوکسی، سخت کننده، عمل آورنده آمین و دانه بندی ویژه سیلیسی است. در هنگام مصرف گروت اپوکسی کافیست سه جزء آن با هم مخلوط شوند.

فواید گروت اپوکسی چیست؟ گروت اپوکسی باعث سخت شدن سریع سازه می شود که بستگی به دمای اطراف دارد . گروت اپوکسی دارای قابلیت بالای چسبندگی به زیر کارهای معدنی و فولادی دارد. گروت اپوکسی دارای مقاومت در برابر ارتعاشات شدید است. گروت اپوکسی باعث سخت شدن بدون جمع شدگی است. گروت اپوکسی دارای مقاومت بالا در برابر حملات مواد شیمیایی است. گروت اپوکسی دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی است.

موارد مصرفی گروت اپوکسی چیست؟ گروت اپوکسی برای گروت کاری و ملات ریزی برای پیوند محکم سازه ای در شرایط باربری دینامیکی مناسب است.

گروت اپوکسی در صنایع چیست؟ گروت ریزی درکارخانه جات و ماشین آلات موتوری. گروت ریزی در ژنراتورها. گروت ریزی در پمپ ها. گروت ریزی در ریل جرثقیل ها گروت ریزی در سیستم های انبارهای بلند.

گروت ها را طوری طراحی می کنند که توان جذب نیروهای وارده و انتقال آن ها را به بخش زیرکار داشته باشند. ملات ها و گروت ها موجب تامین مقاومت های مطلوب و مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین گروت و سازه می شوند. گروت باید قوام یافته و سیال باشد و در حالت عادی قابلیت جاری شدن داشته باشد و در حداقل زمان به مقاومت مطلوب دست پیدا کند.

گروت نباید دچار جدا شدگی آب و سنگدانه از هم شود . همچنین نباید ته نشین شده و دچار جمع شدگی شود . در صورتیکه مخلوط گروت در کارگاه ساختمانی ساخته شده و از مصالح سنگی موجود برای ساخت آن استفاده شود، دانه بندی مناسب در گروت بدست نخواهد آمد و ضمانت لازم برای تامین کیفیت مطلوب نیز وجود نخواهد داشت .

شاید  به همین دلیل است که معمولا از گروت مخلوط آماده برای گروت ریزی و گروت کاری استفاده می شود . این نوع گروت های مخلوط آماده تحت شرایط کنترل شده و فرموله شده و از پیش مخلوط شده در کارخانه بسته بندی می شوند.

مخلوطهای گروت آماده جهت مصارف مختلفی چون، زیر صفحه ستونها، آنکربلتها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پلها، بلتها، ریلها، حایل ها و…  کاربردی دارند.  این گروتها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارده و انتقال آنها به بخش زیرکار را داشته باشند.

برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وراده از آنها توسط گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می گردند.  ملاتها و گروتها موجب حصول مقاومتهای مطلوب و مطمین و همچنین اتصال پایدار بین ملات و سازه ای که قرار است بر روی آن گروت یا ملات قرارگیرد از یکطرف و سطح زیرکار از طرف دیگ می گردند.

آماده سازی گروت سیمانی جهت تزریق
آماده سازی گروت سیمانی جهت تزریق

بطور کلی دو روش ملات ریزی در داخل حفرات در محل اتصال آنکرو وجود دارد که عبارتند از :

الف – گروت یا ملات خشک (Dry-pack Mortar) : در این روش ملات با استفاده از نیروی تراکمیTamping جایگذاری می شود.

ب – گروت یا ملات سیال (Flow Mortar) : بعلت روانی در هنگام ریختن، گروت یا ملات خود به خود جایگذاری می شود.

هرچند مصرف گروت یا ملاتهای نوع خشک بطور کاملاً رضایت بخشی در عمل در کارهای ساختمانی بکار برده می شود ولی این روش جایگذاری همیشه روش مناسبی نیست، به همین خاطر است که در عمل تمایل به استفاده از روش ملات سیال رو به افزونی دارد.  روش ملات سیال در محلهایی که حفرات تقریباً بسته و مسدود و غیر قابل دسترسی بوده بیرون از آن، گروت کاری براحتی امکان پذیر نیست کاربرد فراوان دارد.

چرا ملاتهای مخلوط گروت آماده ترجیح داده می شوند؟

ملاتهای گروت طراحی شده برای گروت کاری می بایست پاسخگوی کاربردها، عملکردها و نیازهای مشخصی همچون موارد زیر باشند.

  • قوام یافته و سیال باشد و در حالت معمولی جاری شود.
  • دچار جداشدگی آب و سنگدانه از هم نشده و ته نشین نشود.
  • دچار جمع شدگی قابل ملاحظه نگردد.
  • توان نگهداری آب ملات بتنی و سیمان را داشته باشد.
  • در حداقل زمان به مقاومت مطلوب دست یابد.

مجموعه موارد ذکر شده در بالا نیازمند همگونی مخلوط، مواد چسباننده و مصالح سنگی (دانه بندی) و مواد افزودنی هستند.  چنانچه مخلوط گروت در کارگاه ساختمانی ساخته شود و از مصالح سنگی موجود استفاده بعمل آید، دانه بندی مناسب بدست نخواهد آمد و ضمانت لازم نیز امکان پذیر نخواهد بود.

برای بدست آوردن درصد بهینه مواد چسباننده و افزودنی (اگر نیاز باشد) و مصالح سنگی در چنین شرایطی از نظر تکنیکی تقریباً غیر ممکن خواهد بود و از نظر اقتصادی نیز کاملاً غیر اقتصادی است.

به همین دلیل است که از ملات مخلوط آماده بطور ایده آل برای ملات ریزی و گروت کاری استفاده بعمل می آید.  این نوع ملاتهای مخلوط آماده تحت شرایط کنترل شده و فرموله شده و از پیش مخلوط شده در کارخانه بسته بندی می شوند.  از آنجاییکه خصوصیات عملکرد این مواد بطور دقیق مشخص و معلوم است، چنانچه طبق راهنمای سازنده بکار برده شوند و همچنین بطور مناسب مخلوط، تحکیم و عمل آوری شوند، نتایج مثبت و رضایت بخشی را بدنیال خواهد داشت.

ملاتهای گروت آماده

شرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران  تولید کننده و عرضه کننده گروتها و ملاتهای مخلوط آماده بر پایه سیمان، رزین اپوکسی و پلیمری (بسپار) می باشد.

مهمترین عامل در انتخاب ملات برای یک کاربرد مشخص بستگی به شرایط و خواسته های مورد نیازسرویس، ملات ریزی و یا گروت کاری دارد.  هریک از این نوع ملاتها دارای خصوصیات عملکردی مشخص و منحصر بفردی می باشند که پاسخگوی نیازهای موجود خواهند بود.

  • گروت منبسط شونده بر پایه سیمان
  • گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری (بسپار)
  • گروت اپوکسی دوجزیی و یا سه جزیی
  • گروت آماده منبسط شونده

ملات، گروت سیمانی منبسط شونده با مقاومت اولیه و نهایی بالا و زود رس که به دمای آب و هوایی محیط و زمان مصرفی بستگی دارد.

این ملات بصورت پودر خشک بسته بندی شده، آماده مصرف می باشد و در هنگام ترکیب با آب، دارای خصوصیت و یژه انبساط حجمی دو مرحله است.

انبساط اولیه آن حاصل تصعید گازها بوده و هنگامی بوقوع می پیوندد که پودر آن با آب ترکیب می شودو به مدت 15 تا 30 دقیقه بطول می انجامد.  فاز دوم انبساط نیز در اثر واکنش شیمیایی گیرش ملات است که یک یا دو روز بعد از اختلاط ملات آغاز می شود.

به منظور حصول انبساط اولیه بهینه بایستی ملات را پس از اختلاط با آب سریعاً مورد استفاده قرارداد.  گروت مخلوط آماده از نوع گروت ضد سولفات بوده و دارای سیمان پرتلند ضد سولفات بر طبق ASTM C  150 نوع V و پودر میکروسیلیکا می باشد.  این ملات مخصوص دمای بالای c °40 – c °10 بوده و چنانچه ملات ریزی در زیر دمای یاد شده صورت گیر و نرخ کسب مقاومت کندتر خواهد شد.

گروت پلیمری

گروت اصلاح شده پلیمری

ملات سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری دارای دو جزء می باشد.

  • جزء مایع A : رزین پلیمری
  • جزء مایع B : مخلوط سیمان با مقاومت بالا و دانه بندی ویژه با ماسه سیلیسی شکری، با بهترین خواص روان کنندگی.

در هنگام ملات ریزی تنها کافیست دو جزء B و A با هم مخلوط شوند.  این ملات دارای خصوصیات زیر
می باشد :

1- مقاومت کششی و خمشی بالا

2- خاصیت آببند کنندگی مطلوب

3- مقاومت سایشی بالا

4- پیوند قوی با زیرسازی (معدنی)

5- مقاومت بالا در برابر اثر آب شور دریا

توجه :

برای کسب اطلاعات بیشتر به راهنمای ملات تعمیراتی و محافظتی وندشیمی مراجعه شود.

گروت اپوکسی

این گروت اپوکسی شکل پذیر و بدون حلال شامل 3 جزء می باشد.

رزین اپوکسی، سخت کننده، عمل آورنده آمین و دانه بندی ویژه سیلیسی

در هنگام مصرف کافیست سه جزء آن با هم مخلوط شوند.

این ملات دارای خصوصیات زیر است :

1- سخت شدن سریع که دمای محیط بستگی دارد

2- قابلیت بالای چسبندگی به زیر کارهای معدنی و فولادی

3- مقاومت در برابر ارتعاشات شدید

4- سخت شدن بدون جمع شدگی

5- مقاومت بالا در برابر حملات مواد شیمیایی

6- مقاومت مکانیکی بسیار زیاد

موارد مصرف :

  • گروت کاری و ملات ریزی برای پیوند محکم سازه ای در شرایط باربری دینامیکی
  • در صنایع، شامل : کارخانه و ماشین آلات موتوری، ژنراتورها، پمپها، ریل جرثقالها، سیستمهای انبارهای بلند
  • در کارهای ساختمانی، شامل : برینگ پلها، پایه گاردهای محافظ دست اندازها، تیرهای راهنمایی لامپهای استاندارد انکربلتها.
  • در صنایع ساختمانی، شامل : ستونهای پیش ساخته بتنی و یا فولادی، اجزاء ساختمان پی ها، تصفیه ستونها، اتصالات، روزنه های لوله کشی.
  • تعمیرات بتن، شامل : روسازی حفرات سنگها و فواصل آنهاپر کردن حفرات

مورد کاربردی

آماده سازی زیرکار

موفقیت در انتقال نیروهای وارده توسط مواد پیوند دهنده کاملاً به زیر کار بستگی دارد.

این موفقیت ذکر شده را می توان در 3 واژه خلاصه کرد.

1- سلامت  (Sound)2–  تمیزی  (Clean)3–  ثبات (Stable)

زیرکار سیمانی می بایست :

  • عاری از هر گونه چربی یا گرد و غبار، روغن و مواد آلوده باشد.
  • عاری از هرگونه روغن قالب و مواد عمل آورنده باشد.
  • عاری از هرگونه پوسته و بخشهای سست و لق باشد.
  • عاری از پوسته سیمانی و دوغاب سیمان باشد.

زیرکارهای فلزی می بایست :

  • عاری از هرگونه روغن، چربی، گرد و غبار و مواد آلوده باشند.
  • عاری از لایه های پوسته ورقه شده باشند.
روشهای آماده سازی سطوح زیرکار

انتخاب نوع روش آماده سازی سطوح زیرکار به عواملی چون :

شرایط زیرکار، امکانات محلی و نوع ملات مصرفی بستگی دارد.  سطح قدیمی را می توان با استفاده از روشهای زیر آماده کرد.

  • سند بلاست نمودن، واتربلاست شدید، قلم و چکش کاری، مضرس کردن و خراش دادن سطوح، خراشیدن و زبر کردن سطوح عامل اصلی پیوند و چسبندگی ملات با سطح زیر کار است.
  • باید به این نکته توجه داشت که زیرکردن بیش از اندازه سطوح موجب جلوگیری از روان شدن ملات بر روی سطح می گردد.
رطوبت در بتن زیرکار

 هنگامیکه زیرکار از نوع بتنی، ملات سیمایی و یا ملات سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری باشد، مرطوب بودن زیرکار الزمی است.  اشباع کردن زیرکار از آب موجب جلوگیری ازخشک شدن ملات مصرفی (در اثر جذب آب ملات توسط زیرکار) شده و باعث افزایش چسبندگی می گردد.

سطح زیرکار خشک موجب از دست رفتن آب ملات و مایع پلیمری آن می گردد که نتیجه آن، ضعیف شدن چسبندگی در محل اتصال است.  مدت زمان مرطوب نگه داشتن زیرکار به درجه جذب آب زیرکاربستگی داشته و بایستی مقدار آب مازاد را قبل از ملات ریزی با استفاده از پمپ، اسفنج، فشارباد، دستگاه و کیوم و…  جمله آوری کرد.

 ملاتهای اپوکسی برخلاف ملاتهای سیمانی برای بوجود آوردن پیوندی قوی نیازمند زیرکاری خشک هستند ولی گروتهای چسباننده و ندشیمی حتی در محلهای کم رطوبت نیز بخوبی می چسبند.

قالب گذاری گروت ریزی

طراحی قالبها باید به گو. نه ای باشد که در حین گروت و ملات ریزی هیچگونه تغییر و جابجایی در آنها بوجود نیاید.  قالبها راباید بالاتر از سطح گروت کاری در نظر گرفت.  این مقدار اضافی راباید برای اطراف نیز در نظر گرفت.  در گروت و ملات ریزی بایستی اطمینان حاصل نمود که هوای محبوس درون ملات از آن خارج شود.

پس باید روزنه های باز را در سمت مخالف محل گروت و یا ملات ریزی و یا در گوشه ها و زاویه ها تعبیه نمود.  این روزنه ها محلی برای بررسی گروت و ملات ریزی در حین کار خواهند بود.

ژوینهای موجود در قالبها و یا هر نوع وسیله فاصله دهنده در محل اتصال قالبها، زیرکار با محلهای نصب و سوار کردن باید برای جلوگیری از نشت شیره ملات مسدود شوند.  برای اینکه این قالبها براحتی باز شوند می توان از مواد رها کننده قالب همچون روغن قالب با کیفیت بالا استفاده به عمل آورد و از مواد پارافینی نیز برای ملاتهای اپوکسی استفاده کرد.

قالب بندی جهت گروت ریزی
قالب بندی گروت

آماده سازی مخلوط ملات

هر جا که امکان مصرف ملات مخلوط آماده وجود دارد می توان از تمامی محتوی بسته استفاده نمود. در صورت چند جزیی بودن مواد، می توان آنها را با هم مخلوط نمود و در صورت یک جزیی بودن ملات می توان از دستورالعمل استفاده نمود.  باید توجه داشت که حتماً یک نمونه کوچک از ملات تهیه شود و همچنین در هنگام اختلاط اپوکسی، به علت قیمت بالای آن بهتر است راهنمای سازنده را بطور دقیق اجرا نمود.

مقاله های بتن:  قیمت گروت | گروت سیمانی
رعایت نکات زیر الزامی است :
  • مواد تشکیل دهنده ملات از قبل آماده شده سیمانی خشک و یا مصالح سنگی بخش اپوکسی را باید تماماً در یک ظرف خالی کرد و کاملاً مخلوط نمود تا در اثر جابجایی در حمل و نقل ته نشینی در آن بوجود نیاید.
  • اصلاح نمودن مخلوط نسبت بندی شده توسط مواد افزودنی دیرگیر یا زودگیر مجاز نمی باشد.
  • ملاتهای مایع را باید با سرعت کم مخلوط نمود تا از هوادهی به درون مخلوط ملات جلوگیری به عمل آید.  در چنین حالاتی حبابهای هوای وراد شده به درون ملات بر روی سطح ملات مایع آمده و در هنگام نصب صفحه ستونها و ماشین آلات موجب کاهش اتصالات بین ملات آنها می گردد.  در صورتیکه امکان داشته باشد بهتر است تا عمل هواگیری (Ventilater) از مخلوط ملات بصورت محدود انجام شود.

کارگذاری مخلوط گروت (ملات ریزی)

هنگام گروت ریزی در زیر صفحه ستونها و…  باید محل ریختن کاملاً از ملات پر شود.  ملات سیمانی باید بطور پیوسته ریخته شود.  چنانچه از فشار ملات ریزی کاسته شود، به حالت شل (Sluggish) در آمده و نهایتاً روانی آن از بین رفته و روان کردن مجدد آن مشکل خواهد بود.

در این رابطه ملات رزینهای مصنوعی دارای مصرف راحتری هستند.  این ملاتها در هنگام ریخته شدن به شکل آهسته و مطمین در جریان خواهند بود تا اینکه به بخش مقابل قالب برسند.  حتی در صورتیکه عمل ریختن ملات به دلیلی متوقف شود به محض اینکه ملات جدید ریخنه شدف ملات قبلی شروع به حرکت می کند.

برای اینکه مابین سطح ملات زیخته شده و زیر صفحه ستون فاصله ای بوجود نیاید سطح ملات ریخته شده از سطح زیرین صفحه ستون پایین تر بیاید.

برای اینکه جریان روان ملات در زیرصفحه ستون به سادگی امکان پذیر باشد باید اعمال زیر را به انجام رسانید :

کوبیدن ملات با استفاده از میله اسلامپ و یا یک قطعه چوب از محل ریختن ملات (روزنه)

کشیدن حلقه هایی از سیم یا زنجیر از طرف مقابل روزنه

کوبیدن آرام بر روی پهلوهای قالب بوسیله چکش

عمل آوری

تمامی ملاتهای سیمانی و اپوکسی برای اینکه از تبخیر سریع رطوبت در امان باشند باید عمل آوری شوند.  عمل آوردن ملات با استفاده از مواد پوشش دهنده (کیورینگ) و یا با استفاده از گونی خیس پس از ریختن ملات به انجام می رسد و با توجه به شرایط آب و هوایی سه روز ادامه می یابد.  در این میان ملاتهای اپوکسی احتیاج به عمل آوری خاصی ندارند.

نمونه کاربردی ملات گروت مایع

نصب زیر سری ماشین آلات

ملات و گروت مایع به انکر بولت نمودن زیر صفحه ماشین آلات، باید توان جذب نیروهای اساتیکی و دینامیکی و انتقال آنها از ملات به زیرکار بتنی را داشته باشد.  انواع تنشهای کششی، برشی، فشاری و بار دینامیکی ممکن است بیش از اندازه بار استاتیکی باشند.  برای اطمینان از اینکه بار وارده تماماً به زیر کار انتقال می یابد باید چسبندگی بین صفحه زیرسری و ملات مناسب باشد.

به همین خاطر است که باید از تمرکز تنشهای منطقه ای جلوگیری کرد پس در نتیجه ملات باید عاری از هر نوع حباب هوا بوده و دارای قوام و روانی مطلوب باشد.  ملات نیز باید بصورت پیوسته و بدون توقف به انجام برسد.

باید توجه داشت که قبل از گروت ریزی اطراف انکربلتها، گروت کاری شوند و پس از آن ملات زیر صفحه در یک مرحله ریخته شود.

پی (فوتینگ) ستونها و دیوارهای حایل

در این نوع زیرکار، ملات و گروت تنها نقش جذب نیرو و انتقال بارهای استاتیکی را ایفا می کنند

صفحه ستونهای فولادی

در مکانهاییکه اندازه های فوتینگ مناسب باشند پیشنهاد می شود از روش جای دادن مواد خشک (Dry pack) برای اجرای گروت و یا ملات کاری استفاده شود.  اگر قرار بر این باشد که زیر صفحه ستونها از ملات مایع پر شود باید حتی الامکان از آب آوری و ایجاد حباب هوا در ملات جلوگیری بعمل آید.

ستونها پیش ساخته بتنی با آرماتورهای اتصال آماده

در این حالت باید اطمینان حاصل نمود که حفره های طراحی شده به شکل مناسبی گروت کاری شده اند.  این نوع انکرها می توانند به دو صورت به انجام رسند.

–     این طرح از نظر تکنیکی ترجیح داده می شود.  زیرا اتصال فولاد به بتن بهتر کنترل شده و مطمئن تر است.

–      اثر توقف در حین ملات ریزی در کل ملات ریزی دارای کمترین حساسیت می باشد.

انکربلتها

برای گروت کاری انکربلتها و پن ها، مخلوط ملات باید به حد کافی قوام و روانی داشته باشد تا سطح اتصال بلتها و جداره حفره ها را بخوبی آغشته از مواد چسبنده نماید.  حفرات تعبیه شده باید به اندازه ای باشند تا فاصله کافی برای جریان یافتن ملات در اطراف بلت را مهیا نمایند.  حداقل فاصله بین شفقت بلت با جداره حفره باید تقریباً سه برابر بزرگترین اندازه دانه بندی موجود در مخلوط ملات باشد.

پر کردن حفرات بزرگ

در هنگام پر کردن حفرات بزرگ باید تمایل جمع شدگی ملات سیمانی را در نظر گرفت.  همین مساله را در مورد ملات رزین اپوکسی نیز باید در نظر داشت (زیرا با واکنش حرارت زا همراه است. ) با افزودن مصالح سنگی درشت دانه به مخلوط آماده تمامی این تأثیرات جبران می گردند.

الف) افزودن مخلوط سنگی درشت دانه به ملات مخلوط شده

با توجه به اندازه حفرات می توان از مصالح سنگی با اندازه های متفاوت استفاده کرد(اندازه های…، 32-16، 16-8، 8-4 میلیمتر).  مقدار مصالح سنگی درشت دانه بسته به درجه کارایی مورد نظر تعیین می شود و معمولاً بین 10% تا 50% (وزنی) مخلوط آماده می باشد.  سنگدانه های گرد گوشه و صاف، کارایی بهتری را بوجود می آورند.

ب) پر کردن حفرات از قبل

بجای افزودن مصالح سنگی درشت دانه به ملات مخلوط آماده می توان از روش دیگری نیز استفاده کرد.  در این روش حفره با مصالح سنگی درشت تا یک ارتفاع مشخص پر شده و بر روی آن ملات ریخته می شود.  این عمل در چند مرحله صورت می گیرد تا حفره پر شود.

برای استفاده از این روش که در اجرای Epoxy Grout گروت سیمان اصلاح شده با پلیمر توصیه می شود.

ابتدا ملات مخلوط آماده را داخل حفره ریخته و پس از آن مصالح سنگی بر روی ملات ریخته شده و در نهایت نیز عمل اختلاط ملات و سنگدانه به انجام می رسد.

عملیات فوق را باید مرحله به مرحله تا پر شدن حفره به انجام رساند.

کاربرد موارد مشابه

·         رزین اپوکسی دو جزیی

·         آنکر کردن افقی و روی تاجی

در مکانهایی که امکان گروت ریزی در جا برای آنکربلتها بعلت افقی بودن و یا واقع شدن بر روی تاج وجود ندارد، حفرات را طوری طراحی می کنند تا (Fastener) (حفره و یا سوراخ دریل شده و… ) را توسط ملات مخلوط آماده پر کرده، آنکر بلت را در وسط آن قرارداده و با فشار بداخل آن فرو می کنند.

در این روش ملات مخلوط به گونه ای سخت خواهد بود که حفره دریل شده واقع بر روی تاج را با آن پر می کنند اما چیزی از این ملات بیرون نمی ریزند و همچنین به گونه ای نیز پلاستیکی است که می توان بلت را بدون اعمال فشار زیاد بداخل ملات فرو کرد.

پس این ملات باید دو خاصیت را دارا باشد :

1-     در هنگام سکون سخت و در هنگام بهم خوردن روان شود (Thixotrop)

2-     خاصیت مربوط کنندگی مطلوبی از خود بروز دهد و توان چسبندگی مناسبی را از خود نشان دهد و به بتن و فولاد بخوبی بچسبد.

چسباندن صفحه های فلزی کوچک

صفحه های کوچک فلزی را می توان بدون بروز هیچگونه مشکلی بر روی سطوح تاج و سطوح عمودی با مصرف گروت رزین اپوکسی متصل نمود.

تزریق در حفراتی که نمی توان آنها را گروت ریزی نمود .

در مکانهایی مانند مابین حایلها و تیر ریزیها که به مقاومت بالا و چسبندگی مطمین نیازمند می باشد (مثلاً زمانیکه تعمیرات سازه ای انجام می شود).  در محلهایی که فضای کافی برای روان شدن ملات بین اجزاء سازه وجود، در چنین شرایطی می توان از تزریق ملات رزین اپوکسی دو جزیی برای پر کردن فضا و حفرات موجود با استفاده از دستگاه تزریق استفاده نمود.  برای این منظور عملیات با پر کردن ته حفره آغاز می شود و در حین تزریق آرام و آرام دستگاه به بیرون کشیده می شود.

ملات رزین اپوکسی سه جزیی (Dry pack)

ملات رزین اپوکسی که دارای فیلر سیلیسی است حاوی مواد زیر می باشد :

1-      رزین اپوکسی   2- عمل آور هاردتر آرمین     3- مصالح سنگی با مقاومت بالا

برای آماده کردن ملات 3 جزیی باید 3 جزء را طبق راهنما با هم مخلوط کرد.

ملات اپوکسی 3 جزیی برای پر کردن حفرات فرموله ویژه با روش بسته – خشک است که از طریق ریختن و ضربه کوبی انجام می گردد.

به این دلیل که مقدار مواد چسباننده با بخش بسیار زیادی از ماسه کوارتز افزایش می یابد (10 : 1) ملات ریخته شده دارای تخلخل زیادی می باشد.  برای استفاده در فضای آزاد پیشنهاد می شود که سطحی که در مجاورت محیط می باشد توسط یک درزگیر و مسدود کننده اپوکسی پوشش داده می شود.  (مخلوطی از بخشهای A و B )

ملات پلیمری آماده دو جزیی

ملات پلیمری سخت شونده بر پایه متیل متکریلیت شامل دو بخش می باشد :

1-     بخش مایع منومر متیل متکریلیت

2-     بخش پودری پراکسید

برای آماده سازی مخلوط برای مصرف دو جزء آنرا بخوبی مخلوط نموده و تکان داده و بر روی سطوح خشک اجرا می کنند.  چنانچه حفرات بزرگ باشند می توان از مصالح سنگی تمیز و خشک mm 7-2 با نسبت وزنی 1 : 1 استفاده نمود.  قابل ذکر است که ملاتهای پلیمری را در سطوح با حداکثر شیب 45 درجه می توان بکار برد.

از موارد کاربرد ملاتهای پلیمری می توان به محلهای زیر اشاره نمود:

–          جاده های بتنی

–          کف سازیهای صنعتی

–          باند فرودگاهها

–          محلهای پارک ماشین

–          جای گذاری زیر پلها و غیره

انتخاب صحیح مواد برای کاربرد

تهیه یک دستورالعمل کلی و یا قانون برای یک انتخاب صحیح تقریباً ممکن است.

در یک انتخاب قبل از هر چیز باید مشخصات مواد و موارد کاربرد آن و همچنین مشخصات فنی کار مورد نظر باید مورد توجه قرار گیرند.  بدنبال این توجه خاص است که می توان به انتخاب صحیح نزدیک شد.

تعمیر بتن با گروت ریزی
ترمیم بتن با گروت ریزی

اجرای گروت ریزی – اجرای تزریق گروت

 از جمله مواردی که در سازه برج هزاره سوم به صورت خاص مورد مطالعه مشاوران قرار گرفت، مبحث گروت ریزی زیر صفحه ستون ها بود. به منظور اجرای دقیق این عملیات از ابتدا در سطح پلیت تحتانی منافذی به عنوان سوراخ های هوا گیری در نظر گرفته شد. سپس محصولات مختلفی از شرکت های مختلف تحت آزمایش آزمایشگاه های مجهز قرار گرفت و در نهایت محصول شرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران به عنوان محصولی که شرایط طراحی مشاوران محترم را تامین می نمود انتخاب گردید. این محصول دو خصیصه روانی و مقاومت را تواما تامین نمود.

در مرحله اجرای گروت ریزی نیز روش های  اجرایی مختلفی مورد مطالعه و پیش آزمایی قرار گرفت تا در نهایت وسایلی برای مخلوط نمودن محصول ، اعداد مشخصی برای طرح اختلاط محصول و نیز روشی برای ریختن محصول انتخاب گردید که در شکل مشخص می باشد. روش زیر از ایجاد حباب درزیر سطح جلوگیری کرده و بیشترین سطح را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

همچنین در حین عملیات گروت ریزی نیز از محصول، تحت شرایط کارگاهی نمونه گیری شده و کدگذاری گردیده و با نام همان ستون گروت ریزی شده ، آزمایش می گردید که هم اکنون به صورت مدارک و جداولی کلاسه بندی شده ، در دفتر فنی طرح موجود بوده و می تواند مرجع مناسبی برای دیگر همکاران در این زمینه باشد.

ایجاد هد مناسب در محصول به کمک شتاب ثقلی در ارتفاع مناسب نمونه گیری از محصولات تحت شرایط کارگاهی که محصول تهیه گردیده است. سطح گروت ساعاتی پس از گروت ریزی ، گروت تحت خاصیت انبساطی خود در حال گیرش می باشد. گروت در حین زمان گیرش خود منبسط شده، به نحوی که از سوراخ های هواگیری خارج گردیده است.این اتفاق یکی از معیارها یی است که نشان دهنده پر شد حداکثر سطح زیر پلیت تحتانی می باشد.

روش اجرای گروت ریزی

جزئیات این دستورالعمل مربوط به شیوه ی نصب عمومی گروت های تولید شده توسط کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران است. این دستورالعمل مهندسین و مجریان محترم را به همفکری پیرامون گسترش و استفاده از برگه اطلاعات فنی و گروت های تولیدی این شرکت تشویق می کند.

مهندسین عزیز توجه داشته باشند که در صورت عدم  آشنایی مجریان با استانداردهای گروت ریزی، بازدید کارشناسی جزئیات پروژه از طرف شخص ذی الصلاح لازم است. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 44618462 – 44618379 – 09120916271 )  تماس حاصل فرمایید. جزئیات شرح داده شده در این دستور العمل شامل اجرای گروت های معمولی، گروت با روانی بالا، گروت پیش ساخته، گروت با مقاومت بالا، گروت درشت دانه و گروت با روانی و مقاومت بالا است.

آماده سازی مناسب سطح و جزئیات کار لازمه اجرای صحیح گروت ریزی است. دمای مناسب گروت ریزی بین 10درجه سانتیگراد تا 27 درجه سانتیگراد است. دمای پایینذ و سرد زمان گیرش و کسب مقاومت را کاهش می دهد. دمای بالا و گرم نیز موجب افزایش سرعت گیرش و نرخ خشک شدگی می شود. رعایت الزامات اساسی و مهم مربوط به آیین نامه اجرای مصالح پایه سیمانی در آب و هوای و سرد و گرم درکنار استفاده از افزودنی های زودگیر، دیرگیر و ضدیخ امری غیرقابل انکار است.

آماده سازی سطح گروت ریزی

سطوح گروت ریزی و سطح زیر بیس پلیت (Base Plate) بایستی تمیز، عاری از زنگ زدگی، گریس، روغن، قطعات سست، زائده های فلزی و سیمانی و سایر آلودگی ها باشد. سطح بتن (CSP) بایستی با استفاده از شیوه های مکانیکی زبر و خشن مطابق بند 5-9 آیین نامه ICRI310.2R شود. برنامه زمان بندی اجرا، نقشه اجرا، تهیه قالب های مناسب و محکم قبل از شروع پروژه لازم است. سطح بتن بایستی به مدت حداقل 24 ساعت قبل از اجرای گروت ریزی با آب مناسب اشباع شده باشد. در زمان  اجرای گروت ریزی سطح بتن بایستی از وجود آب اضافی و برق آب پاک شود. درصورت نیاز می توان از پمپ های هوا استفاده نمود.

قالب بندی گروت ریزی

قالب اجرا بایستی صلب، آب بندی شده با استفاده از بتونه و سایر درزگیر ها به منظور ممانعت از نشت دوغاب و شیره گروت شود. به منظور جدایش بهتر قالب، باید سطح آن با روغن قالب های مناسب آغشته شود. احتیاط شود که روغن قالب به سطح بدنه دیواره های بتنی و زیر بیس پلیت (Base Plate) نچسبد. سطح نهایی قالب در تمامی جهات باید در حدود 2/5cm بیرون تر از سطح بیرونی بیس پلیت بسته شود. در یک جهت از قالب باید به منظور تزریق صحیح گروت در زیر بیس پلیت به صورت شیب دار بسته شود (سرقالب).

سطح قالب بایستی حداقل 5cm از لبه بیس پلیت فاصله داشته باشد. یکی دیگر از دلایل آب بندی قالب ها اعمال فشار گروت مناسب جهت پر کردن و جریان مناسب است. سطح جداره های قالب های عمودی و موازی جداره ی شیب دار (سرقالب) باید در حدود 2/5cm از جداره بیس پلیت فاصله داشته باشد. این عمل باعث خروج هوای محبوس در محفظه گروت ریزی می شود. کاهش فاصله 2/5cm موجب افزایش احتمال به دام افتادگی هوا می شود.

اختلاط گروت

جهت دستیابی به آب مورد نیاز جهت اختلاط به برگه اطلاعات فنی محصول مراجعه شود. البته توصیه می شود جهت دستیابی به حداکثر کارایی و مقاومت از نتایج آزمایشگاهی استفاده شود.

تجاوز از حداکثر آب مورد نیاز موجب آب انداختگی، جدایش، مقاومت کم و عملکرد ضعیف می شود. در مقادیر کم گروت ریزی از میکسرهای مکانیکی دستی استفاده شود و در مقادیر بیشتر گروت ریزی از همزن های مکانیکی با توان اعمال نیروی برشی بالا استفاده شود. تمامی مصالح باید در دمای 10 تا 27 درجه سانتیگراد نگهداری شوند.

ابتدا آب به مخزن اختلاط اضافه شود سپس گروت به آرامی و درحین هم زدن به آب اضافه شود. اختلاط نهایی حداقل به مدت 3 دقیقه ادامه یابد. میزان روانی گروت با استفاده از Flow Table و سایر تجهیزات مشابه اندازه گیری شود.

کنترل آب انداختگی متناسب با آب اضافه شده بایستی کنترل شود. گروت آماده شده بایستی سریعا به محل انتقال و اجرا شود. از اضافه کردن سیمان و ماسه به گروت خودداری شود، زیرا بر عملکرد گروت تاثیر می گذارد.

جای گذاری گروت

گروت ریزی بایستی بلافاصله و  به طور یکنواخت انجام شود. گروت ریزی تنها از یک طرف صورت گیرد و جهت انجام بهتر و  پرشدگی مناسب قالب مطابق شکل فوق بسته شود. از یک میله یا ویبراتور مخصوص جهت جایگذاری بهتر گروت استفاده شود. گروت ریزی باید تا زیر بیس پلیت اجرا شود.

عمل آوری گروت

به محض از دست رفتن درخشندگی و برق آب و شروع خشک شدن، سفت شدن، سطح گروت را با استفاده از نایلون یا گونی خیس بپوشانید زیرا در غیر این صورت ترک های خشک شدگی شروع به رشد می کنند.

قالب ها زمانی باز شوند که گروت مقاومت لازم جهت حفظ وزن خود را داشته باشد. همچنین از سطح زیر بیس پلیت جدا نشود. نگهدارنده ها با زاویه 45 درجه از زیر بیس پلیت به روی فونداسیون نصب شود. از باقی ماندن گروت بر روی بیس پلیت و سخت کننده ها جلوگیری شود. سطح گروت متناسب با درخواست کارفرما اجرا شود. درصورت عدم وجود مواد عمل آوری از نایلون، گونی و ورقه های پلی استیل به مدت 72 ساعت از سطح محافظت شود

ترمیم ترک های انقباضی گروت

ترک های موجود در شانه گروت ریزی عموما به ریز بیس پلیت گسترش نمی یابد و تاثیری بر ظرفیت باربری عمودی ندارد. در صورت نیاز به ترمیم ترک های مویی می توان از اپوکسی با ویسکوزیته پایین استفاده نمود. شیوه ی مورد تایید دیگر، باز نمودن ترک ها و پرکردن آنها با گروت مناسب است.

الزامات احتیاطی گروت

  • از یخ زدن گروت تا رسیدن به حداقل مقاوت 28 مگاپاسکال خودداری شود.
  • از شیوه های عمل آوری مناسب با شرایط گروت ریزی و پروژه استفاده شود.
  • از افزودن ماسه و سیمان و سایر مواد افزودنی جدا خودداری شود.
  • بسته های گروت در مکان خشک نگهداری شود.
  • از نگهداری گروت در دماهایی که ممکن است دچار از پیش یخ زدگی شود، خودداری شود.
  • درشرایط نامتعارف گرم و سرد از آیین نامه ها و الزامات احتیاطی بهره گرفته شود.
  • در گروت به عنوان مصالح کفسازی، Finishing و ملات های تعمیراتی استفاده نشود.
  • در هنگام استفاده از گروت ابتدا برگه اطلاعات فنی آن مطالعه شود.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود