مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

کاشت میلگرد، آیین نامه و جدول عمق کاشت آرماتور در بتن

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

کاشت میلگرد و آرماتور در بتن
فهرست

2705 کاشت آرماتور و کاشت میلگرد

کاشت میلگرد ، آرماتور، آیین نامه و جدول عمق کاشت میلگرد در بتن –  کاشت آرماتور فرایندی که با انجام آن میلگرد یا آرماتور و بولت داخل بتن سخت شده و با مقاومت سازه ای نصب می شود کاشت میلگرد، آرماتور یا بولت می‌نامند.

اجرای کاشت میلگرد ، بولت یا آرماتور در بتن به دلایل مختلفی از جمله تغییر در نقشه ها ، مقاوم سازی سازه ، اشتباهات اجرایی ، سهولت اجرا ، نصب تجهیزات صورت می پذیرد.

2705 مراحل اجرای کاشت میلگرد و آرماتور در بتن:

  • تعیین محل های کاشت ( توسط مشخصات نقشه ، تغییرات و یا تداخل و تراکم میلگرد مدفون شده، مشخص می گردد. )
  • ایجاد حفره داخل بتن
  • تمیزکاری داخل حفره ایجاد شده به وسیله پمپ باد و کمپرسور و …
  • تزریق چسب داخل حفره
  • نصب میلگرد یا بولت
  • طی دوره کیورینگ و عمل آوری

 2705 انواع چسب میلگرد یا بولت در بتن سخت شده :

  • چسب پایه سیمانی و گروت :

این نوع چسب در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است و اکنون با پیدایش روش‌های جدید،‌تقریبا کارایی خود را از دست داده است.

از مزایای چسب بتن پایه سیمانی و گروت می‌توان به هزینه کم و مقاومت حرارتی بالا و از معایب آن می توان به نیاز به قطر و عمق زیاد برای کاشت اشاره کرد.

  • چسب پلیمری ( اپوکسی و پلی استر ) :

این چسب به دو صورت کارتریجی و فله ای تولید می‌گردد و در حال حاضر جایگزین روش پایه سیمانی و گروت است.

مزایای این چسب شامل سهولت اجرا ، عمق و قطر کم در سوراخ کاری با توجه به ماهیت آنها ، کسب مقاومت کوتاه مدت و امکان بهره برداری در زمان کوتاه ، سرعت اجرای بالاتر ، عدم نیاز به کیورینگ خاص و … می‌باشد.

2705 عمق استاندارد و مناسب  کاشت میلگرد و آرماتور در بتن :

استاندارد 1402 کاشت میلگرد سیمانی متناسب با 40 برابر قطر میلگرد و یا براساس محاسبات طراحی می باشد. در چسب های پایه پلیمری این عمق کاشت بسته به نوع چسب و برند آن و مشخصات درج شده در آن متفاوت است.

ولی به طور کلی به عنوان یک عدد ثابت عمق کاشت را می توان 12 برابر قطر میگرد در نظر گرفت . البته این عمق در بسیاری از چسب های کمتر است. باید توجه که ضخامت بتن فاقد کیفیت و ترک خورده را از این عمق کم نمود.

2705 قطر استاندارد و مناسب کاشت میلگرد و آرماتور در بتن :

این قطر برای  چسب های پایه سیمانی چهار اینچ و یا برابر مشخصات درج شده در مشخصات چسب می باشد. قطر سوراخ کاری برای چسب های پلیمری دو جزئی تا قطر  میلگرد یا آرماتور 18 میلیمتر میلیمتر بیشتر از قطر و برای قطر های بیشتر 4 میلیمتر بیشتر و برای چسب های سه جزئی یک سانیتمتر بزرگتر از سایز میلگرد می باشد.

2705 بهترین نوع چسب کاشت میلگرد یا آرماتور :

چسب های کاشت آرماتور پلیمری ( اپوکسی یا پلی استر ) به علت مشخصات شیمیایی بالاتر دارای کیفیت بالاتری می باشند. این محصولات امروزه با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. باید توجه داشت شرایط نگهداری در کیفیت چسب از اهمیت بالایی برخودار است. چرا که چسب های اپوکسی به حرارتی در زمان نگهداری حساس می باشند. همچنین نسبت اختلاط اهمیت بالایی دارد.

امروزه مارک های متفاوتی در دسترس می باشند که جدا از اصل یا غیراصل بودن می توانند کارآمد باشند. از جمله بهترین چسب های کاشت میلگرد یا آرماتور Dezofix 500 و Dezofix 501  -PENOCHEM HA-200 محصول کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران می باشد.

2705 تست کیفیت اجرای عملیات کاشت آرماتور و میلگرد در بتن :

تست مناسب جهت کنترل کیفیت چسب کاشت ، تست کشش میلگرد کاشته شده است. این امر پس از کاشته شدن صورت می گیرد. در صورتی که میلگرد کاشته شده بریده و یا بتن قوه کن شود جواب کیفیت مثبت است.

آزمایش چسب کاشت میلگرد و آرماتور و بولت چگونه است ؟

بهترین تست برای بررسی کیفی چسب های کاشت میلگرد یا آرماتور و بولت ، تست کشش میلگرد کاشته شده می باشد. برای این امر می توان به صورت رندم تعدادی از آرماتور های کاشته شده را مورد کشش قرارداد یا  پیش از شروع کار تعدادی آرماتور آزمایش را کاشته و تست را بر روی آنها انجام و پس از کسب نتایج رضایت بخش نسبت به انجام عملیات اقدام نمود.

2705 قیمت چسب اجرای کاشت میلگرد در بتن

قیمت چسب کاشت میلگرد بسته به نوع ، مارک ، حجم ، بسته بندی متفاوت می باشد. بهتر است برای آگاهی از آخرین قیمت و قیمت به روز انواع چسب کاشت میلگرد با بخش بازرگانی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 44618462 – 09120916272 ) تماس حاصل فرمائید.

2705 زمان اجرای چسب کاشت میلگرد :

زمان اجرای چسب کاشت میلگرد معمولا تا 30 دقیقه پس از اختلاط می باشد. اگر اختلاط انجام نشده باشد می توان زمان بیشتری برای نگهداری لحاظ گردد.

کاشت آرماتور، آیین نامه و جدول عمق کاشت میلگرد در بتن

2705 نکات اجرایی چسب و اجرای کاشت میلگرد در بتن :

  • سوراخ به خوبی از گرد و غبار تمیز باشد.
  • سوراخ به هیچ وجه مرطوب و خیس نباشد.
  • در تخلیه چسب های کاتریجی مقدار اولیه خروجی مصرف نشود.
  • آرماتور کاشته شده تا 48 ساعت بارگذاری نشود.
  • آرماتورها قبل از کاشته شدن زنگ زادیی شوند.
  • برای سوراخ کار تا جای ممکن از بریدن میلگردها خود داری شود. برای این کار می توان از اسکنر میلگرد استفاده نمود.
مقاله های بتن:  کاشت میلگرد ( آرماتور ) دیوار و فونداسیون

2705 دستورالعمل کاشت میلگرد و بولت در بتن

مسلما کارشناسان و متخصصین ساختمانی و سایر رشته اذعان دارند که یکی از پیشرفت های موثر در مهندسی استفاده از چسب های کاشت میلگرد و بولت می باشد. این امر با توجه به مزایای نصب پس از اجرای سازه باعث افزایش سرعت و دقت عملیات های اجرایی می گردد.

کاشت میلگرد و بولت می تواند به دلایلی از جمله اشتباهات اجرایی و تغییرات نقشه ای مورد نیاز واقع گردد. همچنین این امر می تواند به دلایلی مانند تغییر در مشخصات اجرایی از سوی طراح لازم باشد.

به عنوان مثال تغییر در نوع اسکلت سازه به علت های مختلف ، یا تغییر در ابعاد ستون یا تیرها ، تغییر در جانمایی ستون و تیرها و دیوارها ، افزایش طبقات ، تغییر در مشخصات و محل نصب تجهیزات و بیس پلیت ها ، اضافه نمودن تجهیزات و اجزا سازه ای و غیر سازه ای ، تعمیرات سازه های بتنی ، مقاوم سازی سازه های بتنی و … می توانند از جمله موارد کاشت آرماتور ( میلگرد ) و بولت باشند.

شما می توانید جهت مشاوره و نیز خرید انواع مختلف چسب های کاشت میلگرد و بولت در بتن ( ایرانی و خارجی ) و نیز اجرای عملیات کاشت میلگرد و آرماتور در بتن با بخش فنی و بازرگانی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 09120916272 – 44618462 ) تماس حاصل فرمائید.

 

 

دستور العمل کاشت میلگرد و انکر بولت

این دستورالعمل به شیوه مناسب نصب و جایدهی بولت ها، میلگردها و سایز فلزات مرسوم در بتن می پردازد. شرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران  اقدام به ساخت خمیر کاشت اپوکسی مطابق آئین نامه881 ASTM C به منظور چسپاندن و نصب قطعات مذکور در بتن و ملات های سخت شده غیر مسلح، بهسازی و تعمیرنگهداری سازه ها کرده است. مکانیسم عملکرد مهار و استفاده از خمیر کاشت از طریق ایجاد یک چسپندگی و ظرفیت نگهداری قوی فی مابین بولت ها، میلگردها و سایر فلزات و بتن در سطح جداره ی دیوارهای حفرات و سوراخها است.

 

عموما ارزیابی، تقویت و بهسازی سازه های مهندسی از طریق کاشت به چندین فاکتور صورت می گیرد. قدرت مهار فلزات و عملکرد بلند مدت آنها تابع  چندین عامل است. برخی از این عوامل عبارتند از مقاومت مصالح مورد نظر، قطر حفره و سوراخ، شرایط و مشخصات بتن، نوع و جهت بارگذاری، فاصله ی بولت، میلگرد و سایرفلزات تا جداره ی حفره، دما، تمیزی حفره، مود شکست بولت و میلگردها و شرایط محیطی نظیر رطوبت و حملات یونهای مهاجم است. در پروژه ها و شرایط کاری حساس انجام آزمایشات کارگاهی از نحوه ی عملکرد کاشت  میلگرد انکربولت و سایر فلزات الزامی است.

با توجه به شرایط خاص هر پروژه علاوه بر رعایت الزامات مطرح شده در این دستورالعمل ، مشورت با کارشناسان این شرکت لازم و ضروری است. لازم بذکر است که  شیوه ی نصب میلگردها و انکر بولت ها عموما مشابه است. در ادامه مراحل اصولی و صحیح نصب و کاشت با استفاده از خمیر کاشت  میلگرد توضیح داده می شود:

مرحله اول

ابتدا قطر و عمق حفره متناسب با محاسبات و شرایط الزامی از طرف طراح و کارفرما حفر شود. عموما قطر حفره بیش از 6 میلیمتر از قطر میلگرد و انکربولت تجاوز نکند. برای یک بتن با کیفیت مناسب عموما عمق حفره در حدود 10 تا 15 برابر قطره میلگرد و انکربولت است.

مرحله دوم

سطوح داخلی حفره را با استفاده از یک فلچه ی محکم به منظور رفع خاک آلودگی، سرریزها یا هر ماده ای که با عث تضعیف چسپندگی می شود، تمیز کنید

مرحله سوم

با استفاده از بلوئر یا کمپروسور هوا مجددا داخل حفرات تمیز شود. حفرات بایستی دارای استحکام کافی و تمیز باشد

مرحله چهارم

خمیر کاشت را مطابق دستورالعمل مطرح شده در برگه ی  اطلاعات فنی محصول مخلوط کنید. در صورتی که حفره افقی باشد جهت انتخاب خمیر کاشت مناسب با کارشناسان کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 44618462 – 44618379 – 09120916271 )   تماس حاصل فرمائید .  فاکتور های مؤثر  بر انتخاب نوع خمیر کاشت  تابع دمای محیط و سطح، زمان گیرش، شرایط مخلوط اپوکسی قبل از بکارگیری در محیط کار و … است. جهت جلو گیری از بروز خطا در اختلاط محصول این شرکت بسته بندی خود را به نحوی ارائه داده که خطا را به حداقل برساند.

مرحله پنجم

خمیر کاشت ساخته شده را به داخل حفرات و سوراخ های حفر شده بریزید در ریختن خمیر کاشت دقت شود که حفرات هوا به دام نیفتند درصورت استفاده از همزن های استاتیکی ، نازل دستگاه را در انتهای حفره قرار دهید و سپس شروع به جایدهی خمیر کنید. تقریبا نصف حفره با خمیر کاشت پر شود

مرحله ششم

میلگرد یا انگر بولت را با حرکت دوار به آهستگی به داخل حفره هدایت کنید تا خمیر کاشت به آرامی به بالا انتقال یابد. حرکت چرخشی را ادامه دهید تا اطمینان حاصل شود که بدنه ی  میلگرد و بدنه سطح بتن کاملا آغشته شوند

مرحله هفتم

قبل از اعمال هرگونه بار و تنش از عمل آوری کامل و سخت شدن خمیر کاشت اطمینان حاصل شود.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود