مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

آب بندی بتن | روش های نوین آب بندی سازه های بتنی

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

آب بندی سازه های بتنی
فهرست

آب بندی بتن – روش های نوین آب بندی سازه های بتنی

آب بندی بتن چیست و انواع روش های آن

به کاربرگیری تهمیدات لازم در سازه های بتنی برای نگهداری از آب بدون پرت و نشت آن را آب بندی می گویند. البته این امر در تعریفی دیگر می تواند به جلوگیری از ورود آب به داخل تا بیرون سازه تعریف شود.

آب بندی بتن اصلاحی است که بتن های با نفوذپذیری پایین یا نفوذناپذیر گفته می شود. بتن با توجه به ماهیت کامیپوزیتی و ترکیبی که متشکل از چند جز می باشد برای حفظ دوام و در بسیاری از مواقعتامین شرایط آب بندی نیازمند آب بندی یا نفوذناپذیری می باشد. از جمله این موارد می توان به سازه بتنی استخر ، تونل ها ، مخازن آب و فاضلاب ، سد ها ، اسکله ها و … اشاره کرد. از این رو نفوذناپذیری یا نفوذپذیری کم همواره از اولیوت های طراحان ، مهندسین و کارفرماایان بوده و می باشد.

اگر بخواهیم یک سازه بتنی رو نفوذناپذیر یا آب بند تلقی کنیم باید دو محور را دنبال کنیم. نخست جسم بتن است. بتن به علت ماهسیت خود همواره دارای خلخل فرج و حفرات موئینه ای می باشد که ناشی از تبخیر آب اضافی بتن می باشد. همچنین بتن ممکن است به علت مشکل اجرایی دارای ریز ترک هایی مانند ترک های جمع شدگی ، نشت خمیری باشد که لازم است در سازه های پر اهمیت با تدابیر لازم نست به کنترل انها اقدام نمود.

لذا جدا از مشکلات اجرایی که می توان با درک آنها از بروز آنها جلوگیری کرد مانند تراکم کافی ، کیورینگ مناسب ، نسبت آب به سیمان پایین ، زمان مناسب کیورینگ ، در این موضوع به چگونگی آب بندی بتن می پردازیم.

بهترین روش آب بندی سازه های بتنی
روش نوین آب بندی بتن

بتن در بخش جسم می تواند در دو قالب صورت پذیرد . بخشی در طرح اختلاط با کم کردن نسبت آب به سیمان و در بخش دوم استفاده از افزودنی های مناسب برای افزایش اسلامپ و تراکم کافی ، استفاده از پوزولان ها برای کاهش حفرات ، استفاده از افزودنی های آب بندی می باشد. این امر باعث می گردد تا شاهد کمترین نفوذپذیری بتن ( کمتر از 30 میلیمتر ) باشیم و عملا شاهد نخواهیم بود در معنی عامیانه آب نشت کرده و جسم بتن آب بند خواهد بود. لازم به ذکر است نفوذپذیری کمتر از سی میلیمتر طبق استاندارد EN عددی رضایت بخش برای بتن های در معرض خوردگی شدید می باشد.

بخش دوم برای تامین آب بندی و نفوذناپذیری بتن ، تمهیدات لازم برای آب بندی درزهای اجرایی و یا حتی در سایزهای حجیم و با ابعاد بزرگ درزهای انقطاع ، انبساطی و انقباضی می باشد.

برای این موارد به صورت معمول از انواع واتراستاپ استفاده می شود. واتراستاپ ها معمولا قطعات یا محصولاتی هستند که در زمان اجرا یا پس از آن در درزهای اعمال می شوند و باعث می شوند تا آب امکان عبور از درزها که عملکردی مشابه ترک در سازه بتنی را دارا می باشند نداشته باشند. از این رو عملا ما با اجرای مناسب واتراستاپ ها می توانیم به آب بندی درزها برسیم.

از جمله انواع واتراستاپ مورد استفاده در آب بندی درزها  می توان به موارد ذیل اشاره کرد

واتراستاپ پی وی سی
روش استفاده از واتراستاپ پی وی سی

نکته : لذا باید توجه داشت در بسیاری از موارد به علت مشکلات اجرایی مانند گرمای هوا ، خرابی تجهیزات ، ناکافی بودن پرسنل و تجهیزات . غیره ، باعاث می گردند با وجود تدابیر فوق الذکر آب بندی و نفوذناپذیری در سازه ها حاصل نشود. به خصوص این امر در سازه های نگهدارنده آب خود را بیشتر نمایان می کند.

 

اهمیت و لزوم آب بندی سازه های بتنی چیست 

آب بندی بتن و سازه های بتنی به لحاظ دوام سازه ها ( بسیاری از عوامل مخرب بتن در قالب نفوذ آب در بتن اتفاق می افتند ) ، اختلال در شرایط بهره برداری ، پرت آب و سایر مایعات ، شرایط دیداری و امینت روانی دارای اهمیت می باشد. از این رو امروزه آب بندی و سازه های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. در بسیاری از پروژه های با اهمیت این امر در قالب طرح حفاظت در بدو ساخت صورت می پذیرد.

 

انواع سازه های مورد توجه جهت آب بندی بتن 

  • فونداسیون یا زیر زمین های در مجاورت خاک یا آب های زیر زمینی
  • کولینگ تاور ، تیکنر و سازه های صنعتی
  • تونل ها و پل ها
  • استخر ها ، مخازن آب و فاضلاب
  • سد ها
  • با مها ، بالکن ها و سرویس های بهداشتی
  • دیوارهای حائل

 

انواع روش های نوین آب بندی بتن و سازه های بتنی چیست 

آب بندی در سازه های بتنی دو صروت اصلی و با رویکرد صورت می پذیرد. رویکرد نخست آب بندی سازه های بتنی با لحاظ تمهیدات در حین ساخت می باشد. در این سیستم ، با به کارگیری آیتم های لازم در آب بندی جسم بتن با استفاده از طرح اخلتط مناسب و به کارگیری افزودنی های بتن لازم  از یک سو ، تجهیزات لازم با مشخصات آب بندی مانند بولت های آب بند از سوی دیگر و نیز تمیهدات لازم برای آب بندی درزها مانند به کارگیری انواع واتراستاپ ها و همچنین کنرتل ها و دقت نظر های لازم اجرایی ، نسبت به دستیابی به آب بندی سازه اقدام می نمایند.

رویکرد دوم در آب بندی بتن و سازه های بتنی ، روش های آب بندی ثانویه می باشد. در این سیستم تهمیدات آب بندی اولیه در سازه ی بتنی به طور کامل یا بخشی از آن تعمدا یا سهوا نادیده گرفته شده و پس از اتمام سازه ، فرآیند آب بندی بر روی سازه صورت می گیرد. این امر بسته به نوع سازه ، حجم آب نشت ، شرایط محیطی و .. ، می تواند به صورتی مقطعی یا در کل سازه صورت پذیرد. معمولا سیستم آب بندی های ثانویه موضعی برای نشت های موضعی فشار منفی انجام می گردد.

 

انواع روش های آب بندی بتن به روش ثانویه چیست 

این روش های به صورت معمول مبتنی بر ایجاد لایه های نفوذناپذیر بر روی بتن در داخل یا بیرون می باشد. پوشش های دارای انواع متنوعی هستند که هر یک می توانند بسته به شرایط دارای معایب و مزایایی باشند . این معایب و مزایای در صورت شناخت و اگاهی کامل از آنها و نیز شناخت از شرایط محیطی ، اجرایی و بهره برداری می تواند منجر به موفقیت آمیز بودن هر کی از آنها در شرایط خود شود. در ذیل عناوین برخی از این روشها آورده شده است.

  • تزریق رزین پلی یورتان و اپوکسی
  • اجرای پوشش های پلیمری اپوکسی
  • اجرای پوشش های پلیمری اکرلیکی
  • اجرای پوشش های پلیمری پلی یورتان
  • اجرای پوشش های پلیمری پلی اوره
  • اجرای پوشش نفوذگر کریستال شونده
  • اجرای ژئوممبرین های پلی اتیلن و پی وی سی
  • اجرای GCL
  • اجرای پوشش اکرلیکی-سیمانی
  • اجرای پوشش های پایه قیری
  • اجرای درزبندهای پایه قیری ، اکرلیکی یا پلی یورتان
  • اجرای پوشش های فایبرگلاس
  • اجرای آجر و کاشی های ضد اسید
  • اجرای پوشش های سیلوکسان
مقاله های بتن:  آب بندی تصفیه خانه های آب و فاضلاب

 

آب بندی استخر های ساخته شده با پوشش الاستومری
روش اجرای آب بندی استخر با عایق الاستومری

عوامل موثر در انتخاب پوشش و روش مناسب جهت آب بندی بتن چیست 

برای موفقیت آمیر بودن یک عملیات آب بندی بتن ثانویه ، باید دقت و شناخت کافی در خصوص محدودیت ها و مزایای انواع پوشش ها ، اخذ اطلاعات کافی شرایط محیطی و  بهره برداری و نیز لحاظ محدودیت های اجرایی را سهیم دانست. به طور کلی می توان برای گزینش روش و مواد آب بندی عوامل زیر را موثر دانست ؟

  • دوام مورد نظر کارفرما
  • محدودیت زمانی اجرا
  • کاربری سازه
  • شرایط بهره برداری از نظر دما و مواد در تماس پوشش
  • مباحث اقتصادی
  • حجم کار
  • فشار آب یا مایعات
  • در دسترس بودن متریال ، تجهیزات و نیروی متخصص
  • تماس با تابش نور خورشید
  • اسیدیته
  • ترافیک و تردد
  • کیفیت زیر کار
  • رطوبت محیط
  • موقت یا غیر موقت بودن
  • ضریب انبساط حرارتی
  • چسبندگی

 

زمانی که تصمیم می گیریم تا در یک پروژه به آب بندی بتن به پردازیم باید این موارد را در نظر بگیریم و با توجه به خصوصیات و محدودیت های متریال و روشهای مختلف به گزینش روش و متریال مورد نظر می پردازیم. به طور مثال عمده پوشش های پلیمری در برابر فشار منفی آب و رطوبت حساس بوده و در صورت اجرا پس از مدت کوتاهی دچار مشکل می شوند. یا در صورتی که شرایط بهره برداری دارای اسیدیته پایینی باشد ما باید به سراغ پوشش های مانند اپوکسی ، فایبرگلاس یا کاشی های ضد اسید برویم.

باید توجه داشت که برخی از این پوشش ها مانند پلی اوره دارای تجهیزات ویژه ای برای اجرا می باشد . از این رو در احجام پایین می تاوند اجرای آن را دور از ذهن یا با هزینه های بسیار بالا همراه سازد. پوشش های ژئوممبرین می توانند طرحی اقتصادی برای مخازن یا حوضچه های نگهداری آب یا پساب موقت به شمار آیند . ولی به دلیل سهولت آسیب دیدگی در محل های در دسترس ، گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. بسیاری از پوشش های نیازمند رطوبت پایین در زمان اجرا می باشند بنابراین باید توجه داشت در تعمیرات های سریع و با محدودیت های زمانی گزینه مناسبی نمی باشند. یا برخی از پوشش آماده سطحی با کیفیت می خواهند که این خود در برخی شرایط نیازمند هزینه مضاعف و زمان است.

همواره باید توجه داشت که به دست آوردن بستر لازم با استفاده از ترمیم و تعمیر به خصوص در مخازن مستعمل تاثیر زیادی در موفقیت عملیات دارد.

بهترین روش آب بندی بتن و سازه های بتنی
آب بندی سازه های بتنی موجود قدیمی با پوشش پایه سیمانی

تست و کنترل کیفی عملیات آب بندی بتن و سازه های بتنی چیست 

این امر در دو بخش انجام می گردد . بخش اول کنترل کیفی متریال ، تاییدیه های محصول و تست کیفی عملیات انجام شده از نظر چسبندگی می باشد. بخش دوم نیز تست آب گیری سازه می باشد. در سیستم فشار منفی تست آب بندی منحصر به بررسی دیداری عدم نشت آب می باشد. ولی در تست فشار مثبت باید کاهش آب اندازه گیری گردد تا از حد مجاز فراتر نباشد. این امر باید با لحاظ تبخیر صورت پذیرد و دقت عمل لازم صورت گیرد تا آب از سایر محل ها مانند خروجی ها صورت نگیرد.

قیمت مواد آب بندی بتن قیمت پودر آب بندی بتن

همانطور که در بالا شرح داده شده مواد آب بندی بتن دارای انواع مختلفی می باشند که هر بک بسته به روش اجرایی و نیز نوع کاربری ، شرایط بهره برداری می توانند موثر باشند. این بدان معناست که مواد آب بندی بتن می توانند انواع مواد افزودنی بتن و یا انواع پوشش های آب بندی بتن باشند. هر یک از انواع افزودنی های بتن و نیز پوش های آب بندی نیز دارای مزایای و معایبی می باشند که البته همواره مباحث اقتصادی هم در مورد به کارگیری انها موثر است. لذا برای اطلاع از قیمت مواد آب بندی بتن ابتدا باید مواد آب بندی مناسب گزینش و انتخاب شود که در ابتدا اطمینان حاصل شود تا مواد مناسب انتخاب و سپس قیمت ان استعلام گردد. لذا شما می توانید برای مشاوره برای انتخاب مواد آب بندی مناسب برای آب بندی بتن و نیز انواع سازه های بتنی از جمله انواع مخازن ، زیر زمین ها ، استخرها ، تونل ها و … با بخش فنی مجموعه تماس و سپس برای اگاهی از قیمت با بخش بازرگانی این شرکت تماس بگیرید.

 

مواد آب بندی استخر

استخر های بسته به شرایط و روش ساخته می توانند از قائده سازه های بتنی و یا روش دیگر برای آب بندی آنها استفاده شود. چرا که این امکان وجود دارد استخر های با استفاده از بلوک ، آخر ، مصالح سنتی مانند سنگ ، یا … ساخته شوند. در زمانی که از بتن برای انها استفاده می شود ، روش ، براساس روش معمول سازه های بتنی است و اگر براساس سایر مصالح باشد ، روش مناسب برای آب بندی استخر استفاده از انواع  مواد آب بندی استخر – پوشش می باشد.

 

افزودنی آب بند کننده بتن

افزودنی های آب بندی کننده بتن مختلفی در حال حاضر به کار گرفته می شوند که هر یک بسته به خواسته های مورد نظر ، شرایط پروژه و نوع کاربری می تواند موثر و مفید باشند. برخی از این مواد دارای کاربری ها و خواص مضاعفی نیز می باشند . مکانیزم عملکردی این مواد نیز در رسید به آب بندی بتن نیز متفاوت است. در ذیل به ذکر برخی از انواع مواد افزودنی آب بند کننده بتن پرداخته می شود :

  • افزودنی آب بند کننده بتن – انواع ژل میکروسیلیس بتن
  • مواد افزودنی آب بند کننده بتن آب گیریز کنده بتن
  • مواد آب بندکننده کاهنده آب بتن – فوق روان کننده بتن
  • مواد آب بند کننده پیلیمری اکرلیکی یا لاتکس
  • مواد آب بندی کننده کریستال ساز

افزودنی آب بندکننده بتن

شرکت پیمانکار و مجری تخصصی آب بندی بتن و سازه های بتنی-شرکت های آب بندی بتن

مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( شرکت تولیدی رایحه بتن سبز ) از جمله شرکت های تولید کننده انواع محصولات تعمیر و آب بندی بتن و سایر محصولات شیمیایی مربوط به صنعت ساختمان می باشد. شما می توانید برای مشاوره ، دریافت دیتا شیت و مشخصات فنی ، اخذ لیست قیمت و تهیه انواع مواد و محصولات آب بندی بتن و سازه های بتنی با بخش بازرگانی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 44618462 – 44618379 – 09120916272 ) تماس حاصل فرمائید.

همچنین شما می توانید برای اجرای پروژه های آب بندی در بخش های صنعت و ساختمان سازی با تیم مهندسی مجموعه  ( شرکت مهندسی ژرف تابان مهر ) با بیش از پانزده سال تجربه و انجام چندصد پروژه موفق و نیز در اخیتار دشاتن پرسنل تخصصی و تجهیزات مورد نیاز تماس حاصل فرمائید.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود