مقاوم سازی سازه های بتنی
کلینیک بتن ایران
کـلینیــــک بتـــــــن ایران ، هلدینـــــگ تولـــــــــیدی ، مــــــهندسی ، بـــــــازرگانی و آموزشـــــی بتــن کشور
ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه ۸:۰۰ - ۱۸:۰۰

Search

واتراستاپ چیست؟ کاربرد و دلیل استفاده از آن WaterStop+++

تماس برای مشاوره؟

متخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

خرید واتراستاپ بتن
فهرست

2705 واتراستاپ بتن چیست؟

واتراستاپ بتن چیست– لحاظ تدابیر لازم برای آب بندی انواع درزها در سازه های بتنی ، مهمترین بخش از فرآیند آب بندی سازه های بتنی می باشد. برای این منظور در حین ساخت و در برخی مواقع پس از ساخت از انواع واتراستاپ های بتنی استفاده می شود. واتراستاپ ها دارای انواع مختلفی می باشند. از جمله انواع واتراستاپ ها می توان به واتراستاپ های لاستیکی ، واتراستاپ های پی وی سی ، واتراستاپ هیدروفیلی ، واتراستاپ تزریقی ، واتراستاپ کامپوزیتی ، واتراستاپ بتونیتی و … اشاره کرد. این واتراستاپ ها علاوه بر نوع جنس ، دارای عملکردهای متفاوتی برای آب بندی درزها می باشند.

واتراستاپهای پی وی سی ( واتراستاپ PVC ) که قدیمی ترین نوع از انواع واتراستاپ ها می باشند بر مبنای ایجاد سد فیزیکی در مسیر آب عمل می کنند. با ایجاد سد و طولانی کردن مسیر عبور آب برای خروج از سمت دیگر ، جلوی نشت آب را می گیرند. واتراستاپ های پی وی سی ، دارای انواع کف خواب ، دیواری ، حفره دار و تخت می باشندو همچنین واتراستاپ های پی وی سی – pvc ، دارای انواع مختلفی از نظر ضخامت و عرض می باشند که هر یک بسته به نوع ، فشار آب و ارتفاع سازه می توانند به کار گرفته شود.

یکی از مهمترین بخش ها در کارآیی و عملکرد مناسب انواع واتراستاپ ها ، اجرای استاندارد و درست می باشد.

 

انواع واتراستاپ های بتن چیست ؟

شما می توانید برای مشاوره ، دریافت دیتاشیت و تهیه انواع واتراستاپ بتن با بخش بازرگانی شرکت تولیدی رایحه بتن سبز تماس حاصل فرمائید. در این متن به سئوالات زیر  و سایر مصالب کاربردی در ترمیم بتن پاسخ داده می شود.

  1. واتراستاپ بتن چیست
  2. بهترین واتراستاپ بتن چیست
  3. انواع مختلف واتراستاپ بتن چیست
  4. روش اجرای واتراستاپ بتن چیست
  5. روش خرید واترساتاپ بتن چیست
  6. قیمت انواع واتراستاپ بتن چیست
  7. شیار های واتراستاپ به چه منظور است

قیمت واتراستاپ بتن

2705  مشخصات واتراستاپ بتن

یکی از تفاوت‌های نوارهای آب بندی کننده در نوع شیار آنها است، واتراستاپ سطحی فقط یک سمت آن دارای شیار است و در واتراستاپ دیواری در هر دو طرف شیار دارد.

واتراستاپ بتن از نظر ضخامت و عرض نیز دارای چند نوع هستند که عرض و ضخامت آن متناسب با محل اجرای تعیین می‌گردد.

2705  خاصیت استفاده از نوارهای آب بندی کننده

  • مقاومت كششی  بالاتر از استاندارد
  • نصب آسان در بازه  دمایی 20-  تا 70+ درجه سانتیگراد
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر PH های قلیایی طی استاندارد CRD C 572
  • دارا بودن عمری برابر عمر سازه

2705  کاربردهای واتراستاپ بتن

  • آب بندی درزهای اجرایی در زیر زمین های دارای تراز بالای آب زیرزمینی
  • آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در استخرها ، مخازن آب و فاضلاب
  • آب بندی درزهای اجرایی در تونلها ، سد ها و لاینگهای انتقال آب
  • آب بندی درزهای انبساطی و اجرایی در سازه های بتنی پیش ساخته
  • آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در منهول ها و مخازن پساب
  • آب بندی سازه های بتنی صنعتی مانند کولینگ تاورها ، کلاریفایرها و …
  • آب بندی درز اجرایی فی مابین قطعات فلزی و پلی اتیلن وارده به بتن

نوار آب بند یا Waterstop به ایجاد مانع در برابر نفوذ آب درون بتن اطلاق می شود. درزها و مفاصل موجود در بتن محل هایی است که  بیشترین امکان نفوذ آب داخل بتن را ایجاد می کند و نفوذ آب به معنای تخریب بتن و کاهش عمر سازه و پرت آب در سازه های نگهدارنده آب است. ترک خوردگی یا شکستگی های موجود در مقاطع حجیم ممکن است دردسر نشت آب را افزایش دهد.

باید به فکر چاره بود. کاری که آب بند انجام می دهد ایجاد انسداد است. یا به صورت انبساطی این کار را انجام می دهد که در صورت برخورد با آب، منبسط شده و جلوی نفوذ را می گیرد و یا به صورت نوار واتر استاپ خاصیت انسدادی برای انواع حفرات و شکاف ها ایجاد می کند.

به این ترتیب عدم نفوذ در شکاف ها و طولانی شدن مسیر حرکت آب باعث می شود تا پدیده نشت و نفوذ اتفاق نیفتد. در صورتی که درزهای انبساطی وجود داشته باشد تنها چاره شما استفاده از آب بند pvc است اما در مورد درزهای اجرایی حق انتخاب بیشتری دارید. به یاد داشته باشید که واتراستاپ یک کار مشخص انجام می دهد و آن هم جلوگیری از نفوذ آب است اما نباید انتظار جلوگیری از ورودی بخار آب و رطوبت را داشته باشید.

ممکن است اگر برای هر شکاف به صورت جداگانه نوار واتراستاپ نصب شود تا حدودی بتواند مانع از ورود رطوبت به صورت بخار شود اما کار اصلی آب بند جلوگیری از نفوذ جریان آب است.

البته در نسلهای جدید واتراستاپ این سیستم ها ممکن است متفاوت باشد . بطور مثل در سیستم های تزرقی با نص لوله های مخصوص سوراخ دار در زمان بتن ریزی ، پس از بتن ریزی ، رزین ها با فشار در درزها تزریق و درزها را آب بند می کنند.

 

واتر استاپ چیست؟ کاربرد و دلیل استفاده از آن WaterStop+++

 

واتراستاپ بتن چیست؟

واتراستاپ هایی که برای آب بندی انواع درزهای بتن کاربرد دارند در سه سیستم تزریق، پی وی سی PVC، واتراستاپ های منبسط شونده بنتونیتی وجود دارند. هر یک از این واتراستاپ های بتن دارای معایب و مزایای زیادی می باشند.

واتراستاپ های پی وی سی در دو نوع حفره دار و تخت برای درزهای انبساطی و اجرایی وجود دارند. همچنین این واتراستاپ ها در عرض و ضخامت های مختلفی وجود دارند. واتراستاپ های پی وی سی بسته به محل کاربرد در دو نوع واتراستاپ های کف خواب و دیواری تولید می شوند. واتراستاپ های PVC از نظر عرض و ضخامت دارای انواع متفاوتی می باشند.

عملکرد واتراستاپ پی وی سی بر مبنای ایجاد سدی در مسیر عبور آب با حداکثر طول مسیر عبور طراحی شده اند. برخی دیگر از انواع واتراستاپ ها براساس ایجاد سد به وسیله انبساط و پر شدن درز و برخی دیگر براساس پر شدگی درز پس از اجرای سازه طراحی شده اند. لازم به ذکر است این دو نوع سیستم واتراستاپ صرفا برای آب بندی درز های اجرای کاربرد دارند.

کیفیت واتراستاپ های پی وی سی PVC از نظر دوام دارای اهمیت زیادی می باشد. این کیفیت از دو منظر مشخصات شیمیایی واتراستاپ و مشخصات فیزیکی واتر استاپ قابل اندازه گیری بر اساس استاندارد های موجود می باشد.

هنگام انتخاب واتراستاپ عوامل متعددی چون نوع و حرکت مفصل، فشار هیدرو استاتیک و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باید در نظر گرفته شود.

 

واتراستاپ-واتراستاپ استخر

واتراستاپ (آب بند) نوار منعطفی است که به منظور آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهر بتن شما را گول خواهد زد. به نظر می آید با ترکیبی یکپارچه و منسجم و بدون خلل و فرج طرف هستید. اما اگر کمی جزئی نگر باشید و ترکیبات بتن را بررسی کنید اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد، تخلخل موجود در حفرات میان ذرات بتن است.

طبیعی است که وجود حفره، امکان نشت آب ایجاد می کند. نشت آب داخل اجزای بتن اصلا خبر خوبی نیست. ممکن است منجر به زنگ زدن میلگردها شود و حرکت مدام آب می تواند تا ۱۰ سال از عمر بتن کم کند. درنتیجه باید جلوی حرکت آب را گرفت. واتراستاپ بتن یا واترپروف کردن بتن چاره کار است.

همانطور که از نام این متریال بر می آید، واتراستاپ یک عامل بازدارنده است که جلوی حرکت آب را می گیرد. اما واترپروف کردن بتن در واقع اضافه کردن موادی است که خاصیت ضد آبی به بتن می دهد.

 

واتراستاپ- واتراستاپ نواری

این دو از نظر ماهیت کار با هم تفاوت دارند. در بخش فروش واتراستاپ انواع موجود در بازار را که شامل طیفی از انواع آب بند pvc، و یا آب بندهای انبساطی مانند واتر استاپ هیدروفیلی را به همراه الزمات نصب مانند گیره واتراستاپ را خواهید یافت. با ما همراه باشید تا بیشتر با آب بندهای بتن آشنا شوید.

مقاله های بتن:  بتن سبک چیست ؟| تاریخچه ، خواص و معایب بتن های سبک| انواع بتن سبک

 

کاربرد واتراستاپ چیست؟ – برای عملکرد صحیح واتراستاپ به مشخصات زیر توجه کنید:

  • نوع سازه
  • ضروریات مهار مواد شیمایی
  • ضروریات ارتفاع فشاری
  • انواع مفصل
  • ضروریات حرکت مفصل
  • واتراستاپ بتن چیست؟
  • مزایای استفاده از واتراستاپ
  • ایجاد درگیری مناسب به بتن پس از گیرش
  • نصب ساده و آسان به وسیله گیره‌های مخصوص
  • متنوع در سایز و جهت مصرف در انواع درز‌ های ثابت و متحرک
  • مقاومت کششی مطلوب در هنگام جابجایی درز
  • مقاومت شیمیایی مناسب در مقابل عوامل مخرب و خورنده
  • اتصال به یکدیگر به وسیله دستگاه جوش مخصوص
  • مقاوم در برابر فشارهای هیدرو استاتیکی

روش کاربرد و نصب واتراستاپ بتن

 

واتراستاپ از نظر نوع سیستم عملکردی آب بندی به دو نوع تقسیم می‌گردد:

واتراستاپ PVC (یا لاستیکی)

واتراستاپ منبسط شونده (بنتونیتی و لاستیکی)

واتراستاپ  PVC

واتراستاپ‌ های PVC از نظر شکل به دو نوع حفره دار (ویژه درز‌های انبساطی) و تخت (ویژه درزهای اجرایی) تقسیم بندی می‌شوند.

 

واتراستاپ ها همچنین از نظر محل نصب به دو نوع سطحی (کف خواب) و واتراستاپ دیواری (محل قرار گیری در مرکز دیوار) تقسیم می‌شوند.

 

واتراستاپ  PVC -واتراستاپ های پی وی سی

واتراستاپ ها همچنین از نظر عرض به ابعاد مختلفی از جمله ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۴، ۳۰ سانتی متری تقسیم می‌شوند و همچنین واتراستاپ‌ ها از نظر ضخامت در ضخامت‌های ۴، ۶ و ۱۰ میلی متر تولید و استفاده می‌شوند. میزان عرض و ضخامت واتراستاپ نیز مرتبط با محل مصرف و فشار آب  می‌باشد.

 

کاربرد واتراستاپ

به طور کلی استفاده از واتراستاپ برای هر سازه بتنی که در معرض فشارهای هیدرولیکی باشد و درزهای اجرایی یا انبساطی داشته باشد الزام آور است. از نظر سازه ای می توان گفت هر ساختاری که احتمال نفوذ آب در آن وجود دارد لزوم استفاده از واتراستاپ  در آن ها حس می شود. مواردی مانند:

سد بتنی، کانال انتقال آب، لوله های بتنی، استخرها، دریاچه های مصنوعی، تونل های انتقال آب، کالورت، سریزی، مخازن آب، دیوارهای جداکننده مخازن و دال های بام، سیستم های تصفیه آب و یا سیستم های تصفیه فاضلاب، استخرها و زیرگذرها که به وضوح نیاز به استفاده از آب بند دارند.

در موارد دیگری که نفوذ فشار آب منفی وجود دارد و یا سازه پایین تر از آب های زیرزمینی است و نشت وجود دارد نیز نباید از آب بندی غافل شد. مواردی مانند:

سازه های مدفون یا نیمه مدفون، سازه هایی که از سطح آب زیرزمینی پایین تر هستند، مخازن ذخیره گندم که امکان نفوذ آب دارند و پارکینگ ها که زیرزمین باشند همگی نیاز به آب بند خواهند داشت.

 

نحوه نصب واتر استاپ-روش نصب واتراستاپ بتن و واتراستاپ استخر

برای نصب واتر استاپ می توان از دو روش استفاده کرد. روش اول استفاده از چسب های صنعتی است. بدین منظور دو سر نوار واتر استاپ را به چسب آغشته کرده و به صورت اورلب روی هم قرار می دهند. سپس آنها را به مدتی روی هم فشار می دهند تا یکدیگر را جذب کرده و به طور کامل به یکدیگر بچسبند.

روش دوم استفاده از اتوی واتراستاپ یا دستگاه هویه می باشد. با استفاده از هویه دو سر نوار را به حالت مذاب در می آورند. پس از آن دو سر واتراستاپ را کنار یکدیگر قرار داده و به هم وصل می کنند. پس از سرد شدن، نوار آب بندی به صورت یکپارچه در می آید.

 

انواع واتراستاپ چیست ؟

به طور کلی دو دسته عمده را می توان برای آب بند نام برد. نوار واتراستاپ و آب بندهای انبساطی. انواع واتراستاپ را می توان به دو دسته کلی حفره دار و تخت تقسیم بندی کرد. از واتراستاپ تخت برای آب بندی درزهای اجرایی و از نوع حفره دار آن برای آب بندی درزهای انبساطی استفاده می گردد. از نظر محل اجرا نیز دارای انواع کفی، دیواری و … می باشند. از نظر جنس نیز می توان آن را به انواع واتر استاپ pvc ، واتر استاپ بنتونیتی و واتر استاپ هیدروفیلی دسته بندی کرد. در ادامه به معرفی انواع واتراستاپ پرداخته شده است.

 

واتراستاپ پی وی سی (PVC)

برای نفوذ ناپذیر کردن بتن نیاز است که از آب بند استفاده کنید و در صورت عدم استفاده باید منتظر هزینه های بالایی باشید که خرابی های پیش آمده روی دستتان می گذارد. واتراستاپ پی وی سی یکی از پرکاربردترین انواع آب بند است که در شکاف مقاطع بتن و درزها نصب می شود و ضخامت آن بر اساس پهنای دیوار ها و کف و فشار سازه تعیین می شود. روش تولید آن به صورت اکسترود است.

در هنگام خرید واتر استاپ بتن پی وی سی باید توجه داشته باشید که میزان انعطاف پذیری آن قابل قبول باشد، کیفیت متریال مناسبی داشته باشد، درصد ازدیاد طول آن به اندازه مورد نیاز شما باشد و سختی و مقاومت کششی مناسبی نیز داشته باشد. در صورت انتخاب درست یکی از کارآمدترین انواع آب بند در اختیار شما خواهد بود.

 

واتراستاپ بتن – واتراستاپ تخت و حفره دار – استفاده از واتر استاپ PVC بر اساس انواع شکاف

استفاده از واتراستاپ پی وی سی باید بر اساس شکل درز یا شکاف درون بتن باشد. همانطور که می دانید واتراستاپ برای جلوگیری از جریان آب در انواع درزهای بتن به کار می رود. بر این اساس، دو مدل از نوار واتراستاپ PVC شامل نوع تخت و نوع حفره دار می باشد.

 

واتراستاپ حفره دار چیست ؟

زمانی که با درزهای انبساطی طرف باشیم باید حرکت بتن به صورت افقی را انتظار داشته باشیم. نوار واتر استاپ PVC این حرکت را مدیریت می کند. برای این کار نوعی آب بند با نام حفره دار طراحی شده است. این حفره درون نوار آب بند در برابر هر انبساط و انقباضی مقاومت کرده و پاره نمی شود یا دچار ترکیدگی نخواهد شد. بنابراین واتراستاپ حفره دار برای حالت انبساط و انقباض کاربرد دارد.

 

واتراستاپ پی وی سی تخت چیست ؟

نوع دوم آب بند پی وی سی مربوط به نوع تخت است که برای درزهای اجرایی کاربرد دارد. این واتراستاپ را در شکاف مقاطع بتن قرار می دهند. بخشی از آن در بتن ریزی اولیه و بخشی دیگر در بتن ریزی ثانویه دفن خواهد شد.

 

لیست قیمت واتراستاپ – نصب واتراستاپ – خرید واتراستاپ پی وی سی

به طور کلی یکی از ویژگی های اصلی مدل واتراستاپ PVC داشتن آج بر روی نوار هاست، که هم میزان درگیری با بتن را بالا می برد و هم مقاومت کششی آب بند را افزایش می دهد و از همه مهم تر آنکه این آج ها میزان عبور آب را تا حد بسیار زیاد کاهش می دهد. بالا بودن میزان این آج ها نشانه کارآمدی نوار آب بند است. خواص دیگر بسیاری نیز وجود دارد که بر روی قیمت واتراستاپ تاثیر می گذارد باید هنگام خرید با دقت بررسی کنید، به چند مورد از این خواص اشاره می کنیم:

۱- میزان انعطاف پذیری را بررسی کنید.

۲- میزان مقاومت کششی را بررسی کنید. برای این منظور به متریال اصلی آن رجوع کنید. دمای اکسترودر فاکتور مهمی است.

۳- میزان مقاومت متریال مورد استفاده را در برابر عوامل شیمیایی خورنده بررسی کنید.

۴- بر اساس استانداردهای بین المللی باید عمر آب بند با عمر سازه برابری کند.

۵- مقاومت در شرایط اسیدی و قلیایی در حد استاندارد باشد.

۶- از متریال مناسبی برای مقاومت در برابر سرما و یخبندان و شرایط انجماد ساخته شده باشد.

 

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ثبت نام / ورود